דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי עבודה

יחסי עבודה / עובדי הנמלים יחזרו לעבודה, בית הדין ידון בבקשה לשביתה באפריל

הנהלת נמל אשדוד הגישה בקשה להוצאת צווים אישיים לעובדי הנמל ולהכריז על בזיון בית המשפט בגלל שלא חזרו לעבודה | היום התקיים דיון יחד עם נציגי ההסתדרות בבית הדין הארצי לעבודה בו הודיעו כי העובדים יחזרו לעבודה והוחלט כי יקבע דיון נוסף על השביתה ב-2.4

נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בדיון שנערך אתמול (רביעי) לפני הרכב בית הדין הארצי לעבודה בראשות נשיא בית הדין, יגאל פליטמן, הוחלט שלא להוציא צווים לעובדיי הנמלים ונקבע דיון ל-2 באפריל בעניין זכות השביתה של העובדים בנמלים. זאת לאחר שהעובדים בגיבוי ההסתדרות הבטיחו לחזור לעבודתם עוד היום עד משמרת ג'. כמו כן, בית הדין הורה לצדדים לשבת למו״מ אינטנסיבי ובתום לב לכל הנושאים השנויים במחלוקת בשני הנמלים עם ההסתדרות ונציגי העובדים עד למועד הדיון.

בפתח הדיון ביקש יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי בית הדין ישמע את נציגי העובדים שהגיעו לדבר. אחת אחרי השניה עלו הנציגים וסיפרו את החוויות שלהם ושל העובדים אותם הם מייצגים. איל זלץ מנמל חיפה סיפר: "אני מנמל חיפה ועד טרנסופרט, מייצג את רוב החברה של דור ב', חברה צעירים ללא הגנה. אני רוצה להמחיש, צריך להבין שאין להם ביטחון תעסוקתי, אין להם אופק, הם רואים את הנמל נבנה מול הפנים שלהם, הסחבת במשא ומתן לא נגרמת. שוללים מאיתנו זכות יסוד בסיסית של שביתה. זה נמשך ונמשך ולנו אין תשובות להביא לעובדים. העובדים האלה ממש ברצפה, התחושה שלהם ממש ברצפה, אין להם אופק, אנחנו לא רואים קדימה ואין לי תשובות בשבילם ובשביל זה אנחנו פה."

מיכל לוגסי מנמל אשדוד סיפרה בבית הדין: "אנחנו רואים כל בוקר איך הנמל נבנה ואנחנו דואגים, ומכבדים צווים ואת ההנהלה ואת ההסתדרות. קשה לי מאוד להגיד לעובדים לחזור לעבודה. הם שואלים אותי מיכל ומה יהיה עוד שנתיים מי יתן כסף לילדים שלנו."

הדיון הבוקר הגיע בעקבות החלטה של בית הדין הארצי לעבודה בה הוא הורה אתמול (שלישי) לעובדי הנמלים בחיפה ואשדוד לחזור לעבודה עד לשעה 22:00, וזאת לאחר שהעובדים עזבו היום במפתיע את עבודתם. בצו שהוציא בית הדין נכתב כי מאחר ובית הדין כבר אסר את השבתת הנמלים, "אזי השביתה שלפנינו הינה שביתה פראית ושלא כדין", ולפיכך נעתר לבקשת הנהלת נמל אשדוד והתאחדות התעשיינים לעצור את השביתה.

השר כץ בסיור בנמל הדרום הנבנה באשדוד (צילום: פלאש 90).
השר כץ בסיור בנמל הדרום הנבנה באשדוד (צילום: פלאש 90).

לאחר שהעובדים לא חזרו לעבודתם הוגשה בקשה דחופה על ידי הנהלת הנמל להוציא צווים אישיים לעובדי הנמל ולהכריז על בזיון בית המשפט של ראשי הוועדים בנמל, מכיוון שהוועדים והעובדים לא כיבדו את צו המניעה שהוציא נשיא בית הדין הארצי לעבודה שהורה לעובדים לשוב לעבודה עד השעה 22:00 והשביתה נמשכה.

"על פי החלטתנו מיום 23.3.14 אסרנו על ההסתדרות להשבית את נמלי אשדוד וחיפה, והורינו לעובדים הנמל להמשיך כרגיל בעבודה", נכתב בצו, "כל עוד לא ניתן צו אחר… ראוי להיעתר לבקשה למתן הצווים הדחופים".

אתמול (שלישי) עזבו עובדים בנמלי אשדוד וחיפה את עבודתם במפתיע, באופן המשבית את פריקת האניות. זאת, במחאה על העדר התקדמות בהבטחת מעמדם של עובדי דור ב' אחרי פתיחת הנמלים הפרטיים. על פי דיווח באתר גלובס, הצעד החריף תוכנן בפגישה שקיימו בשבוע שעבר חלק ממזכירי הוועדים של אשדוד וחיפה, ומטרתו היא להבטיח להם הגנה מפני פיטורים, בדומה לזו ממנה נהנים עובדי דור א' מתוקף הסכם שנחתם ב-2005.

בתגובה להשבתה, הגישה התאחדות התעשיינים בקשה למתן צו מניעה דחוף נגד השביתה בנמלים לבית הדין הארצי לעבודה. בתוך כך ביקשו התעשיינים מבית המשפט להורות למדינה ולהסתדרות הכללית לנהל החל מהיום, וללא כל דיחוי, משא ומתן רציף ואינטנסיבי במטרה למצוא פתרון למשבר, תחת חסות בית הדין.

בתחילת חודש פברואר, במהלך דיון בשאלת היציגות של ההסתדרות הלאומית בנמל אשדוד, התייחס בהרחבה יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לסוגיית עובדי דור ב' בנמל – עליה ביקשה ההסתדרות להשביתו, ושלטענת מספר חברי ועדים, הביאה אותם לעבור להסתדרות הלאומית. לדבריו, כבר בסמוך לחתימת הסכם העקרונות עם המדינה בינואר 2016 התגלעה מחלוקת חריפה בין הסתדרות למדינה בעניין זה. סלע המחלוקת, לטענתו, היה דרישת ההסתדרות להגן על כלל העובדים ולא להתנות זאת ביישום ההתייעלות.

בבית הדין הבהיר ניסנקורן כי לכל אורך הרפורמה ההסתדרות נהגה באחריות וכיבדה את החלטות בית הדין שאוסר עליה לשבות מזה שלוש שנים, זאת בשעה שהנמלים החדשים נבנים מול עיני העובדים בנמלים הקיימים. בתגובתה לשביתה היום, הדגישה ההסתדרות כי תשמור על הוראות החוק. בית הדין לעבודה דן עדיין בבקשה שהגישה לנקיטה בצעדים ארגוניים, באופן חוקי, על הנושאים הנתונים במחלוקת במטרה להכריע אותם.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!