דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה וחברה

עבודה / לראשונה: שתי נשים בדואיות הוכשרו כטכנאיות סלולר

"אני חולמת לפתוח את המעבדה הראשונה בטובא זנגריה בהנהלת אישה בדואית", אמרה מרים הייב מטבא זנגריה, שסיימה בהצלחה את הקורס | הפרוייקט נוצר כחלק מ"מרכז ריאן", לקידום תעסוקה בחברה הערבית בישראל | היעד הבא: קורס מלחימות

מרים הייב, תושבת טובא זנגריה, אשר סיימה בהצלחה את הקורס. (צילום: אלפנאר).
מרים הייב, תושבת טובא זנגריה, אשר סיימה בהצלחה את הקורס. (צילום: אלפנאר).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שתי נשים בדואיות סיימו השבוע את הכשרתן כטכנאיות טלפונים סלולריים. בקורס, שיועד לחברה הבדואית בצפון הארץ, היו 12 משתתפים, שתיים מתוכן נשים. מרים הייב, תושבת טובא זנגריה שסיימה את הקורס, אמרה כי "החלום שלי הוא לעבוד בחברה גדולה ולפתוח את המעבדה הראשונה בטובא זנגריה בהנהלת אישה בדואית". הייב הוסיפה כי "תקופה ארוכה אני מחפשת עבודה מסודרת ולא מצליחה. בריאן הזדמן לי ללמוד הכשרה שמאוד מעניינת אותי."

"מדובר בהזדמנות ייחודית לנשים הבדואיות, אך גם לגברים" אמרה אנסאם חג'אג'רה, אחראית תחום הכשרות מקצועיות בתכנית ריאן בדואים צפון, "הכשרה בתחום הטכנאות הסלולרית היא דרך מצוינת להשתלבות מוצלחת בשוק העבודה בעבודות איכותיות, משום שמדובר בשוק צומח, לכן בחרנו בהכשרה זו למבקשי העבודה." חג'אג'רה ציינה עוד כי תכנית ריאן תמשיך ללוות את המשתתפים גם לאחר הקורס, עד להשמה מוצלחת בעולם העבודה.

מרכזי ריאן הינם פרויקט של משרד העבודה והרווחה בשותפות של המשרד לשוויון חברתי וג'וינט ישראל, המופעלים באמצעות חברת אלפנאר. מטרתם היא קידום תעסוקה בחברה הערבית בישראל באמצעות הכשרות, קורסים, הכנה לראיונות עבודה וליווי המשתתף גם בהמשך התעסוקה למשך שלוש שנים. המרכזים בתכנית נועדו לסייע גם לאלו שאיבדו תקווה להשתלב בשוק העבודה, או מעולם לא חשבו שיש להם יכולת להשתלב בה. אלפנאר מקיימת מספר תוכניות בישראל: תוכנית בדואים צפון, תוכנית בדואים דרום, תוכנית החברה הערבית, תוכנית דרוזים-צ'קרסים ותוכנית אמתיאז לאקדמאים.

הקורס הנוכחי, שנערך בשיתוף חברת צ'יפקום, התקיים בכפר אלבטוף, וכלל 140 שעות. הלימודים כללו מגוון נושאים כגון מבנה רשת סלולרית, מבנה המכשירים, צריבת גרסאות ועדכוני תוכנה, פירוק והרכבה של אנדרואיד ואייפון, ניהול נכון של מעבדה והלחמות בשיטת smt. מסיימי ומסיימות הקורס יוכלו לעבוד במעבדות הקיימות, או אף להקים עסקים עצמאיים משלהם. לדברי חג'אג'רה, הקורסים השונים של מרכזי ריאן פתוחים בפני גברים ונשים כאחד. עם זאת ציינה כי חברת אלפנאר בונה את הקורסים במיוחד מתוך צרכי החברה הערבית, ומתוך מחקר מעמיק של התפתחות השוק.

"בחלק מהקורסים השתתפו נשים ובחלק לא. היה גם קורס שעשינו ומימנו, לצילום סטילס, שכל המשתתפות בו היו נשים בדואיות" אמר עיסאם חג'אג'רה, מנהל תוכנית ריאן צפון, "המטרה שלנו היא לתת לנשים את האופציה הזו, והתחברנו גם למרכז מעוף על מנת שיתנו למסיימי הקורס סיוע בפתיחת עסק עצמאי בתחום ביישובים". לדבריו בעתיד הקרוב לא מתוכנן קורס נוסף בתחום טכנאות הסלולר, אולם בכוונתם לפתוח קורס הלחמות. "זו מגמה מתפתחת במפעלים בתחום האלקטרוניקה ומחפשים מלחימות, ולכן אנחנו מתכננים לפתוח קורס מיוחד לנשים בתחום זה".

ד"ר יאסר חוג'יראת, מנכ"ל אלפנאר הסביר כי בעיות האבטלה והעדר התעסוקה בחברה הערבית בכלל ובחברה הבדואית בפרט מגוונות ומורכבות. "אלפנאר הוקמה על מנת לסייע בהסרת חסרים ולקידום תעסוקה של גברים ונשים בשוק העבודה הישראלי באמצעות סיוע למשתתפים במקביל ליצירת קשר עם מעסיקים על מנת לסייע בפתיחת דלתות והסרת החסמים שמצויים אצל המנהלים. הקורס הזה הוא עוד דוגמה לפעילות אלפנאר, ומרכזי ריאן לקידום החברה הבדואית בשוק התעסוקה הישראלי."

על פי מדד הגיוון של נציבות שיוויון הזדמנויות בתעסוקה, רק 2% מהמועסקים בענף ההיי-טק הם בני החברה הערבית, ומרבית העובדים הערבים מועסקים בענפי הצווארון הכחול בישראל בהם רמת ההשתכרות נמוכה. נכון לשנת 2015, רק 32% מבין הנשים הערביות בישראל היו מועסקות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!