דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / אלפי סורים יפונו מבתיהם - בהסכם בין ארגוני המורדים לחיזבאללה

לפי ההסכם - 16,000 אזרחים ומורדים מפרברי דמשק וממחוז אדלב, יפונו למקום מבטחים | בתוכך כך, קטאר היא המתווכחת בהסכם זה - מה שמעיד על כוחה העולה בסוריה

הצלב האדום הסורי עוזרים לתושבים לעזוב את השכונה אל- וואר בחומס לכיוון הגבול הטורקי. צילום ארכיון (צילום: AP Photo).
הצלב האדום הסורי עוזרים לתושבים לעזוב את השכונה אל- וואר בחומס לכיוון הגבול הטורקי. צילום ארכיון (צילום: AP Photo).
אוריאל לוי

בעוד נמשכת בסוריה מתקפת האביב של אל-קאעידה, נחתם הסכם לחילופי אוכלוסין בין המורדים לבין חיזבאללה ואיראן. לפי הסכם חדש שנחתם היום בין זרוע אל-קאעידה בסוריה 'תחריר אל-שאם' לבין חיזבאללה ואיראן בתיווך קטאר, יועברו כ-16,000 לוחמים סורים ומשפחותיהם מביתם באוטובוסים. כ-8,000 מתושבי העיירות השיעיות הנצורות אל-פועה וכפריא שבמחוז אדלב, יפונו בבטחה. במקביל, יפונו כ-8,000 מורדים ובני משפחותיהם מפרברי דמשק אל-זבדאני ומדאיא. בארבע העיירות חיים כ-60,000 בני אדם, אך רק 16,000 יעתיקו את מקום מגוריהם.

לפי ההסכם, התושבים יפונו בתחילת אפריל. הסכמים שונים בנוגע לארבע העיירות הללו נחתמו בעבר, בין המורדים לבין משטר אסד בתיווך תורכי. ההסכם הנוכחי בתיווך קטארי מעיד על עליית כוחה של זרוע אל-קאעידה בסוריה, 'תחריר אל-שאם', ועל התגברות השפעתה של קטאר, המממנת של ארגון הטרור, על המתרחש בסוריה.

https://twitter.com/todayinsyria/status/846977866239750145

בתוך כך, בשבועיים האחרונים יושם הסכם אחר להעברת אוכלוסיה, שנחתם בין טורקיה לבין משטר אסד. על פי ההסכם, הועברו כ-400 מורדים טורקמנים, יחד עם משפחותיהם, משכונת אל-וואהר בחומס לג'רבלוס – לטריטוריה שבשליטה טורקית בצפון סוריה. כ-1,500 אזרחים, כולל נשים וילדים, הועברו באוטובוסים ירוקים של מדינת סוריה, מחומס לאל-באב, ג'רבלוס ועזאז, שבשליטת טורקיה בצפון סוריה. המורדים הטורקמנים שמומנו ונתמכו על ידי טורקיה מתחילת הדרך, וכעת שנשקפת להם סכנה מהמיליציות השיעיות המסייעות לאסד, הסכימו להתפנות בבטחה ל"רצועת הבטחון" שטורקיה הקימה בצפון סוריה. פינוי המורדים מאל-וואהר נמשך מזה שבוע.

הסכמי העברות אוכלוסין התרחשו בשלוש השנים האחרונות מספר פעמים בסוריה. עד כה הסכמים אלה הוכיחו את עצמם כפתרון סביר למנוע מעשי טבח, ולסיים את מלחמה בעיירות ובשכונות שפונו. במרבית ההסכמים עד כה, התפנו אנשים המזוהים עם המורדים ממובלעות בהן היו נצורים. פינוי האוכלוסיה הגדול ביותר התרחש לפני שלושה חודשים, כאשר קרוב ל-50,000 ערבים סונים המזוהים עם המורדים פונו ממזרח העיר חלב למחוז אדליב המצוי בשליטת המורדים. ההסכם הושג בתיווך רוסיה וטורקיה, וכוחות צבא רוסיים ליוו את שיירות האוטובוסים שפינו את האזרחים, על מנת לשמור על בטחונם. בפינוי חלב דווח על כמה מקרי אלימות, בהם תקפו מיליציות שיעיות בפיקוד איראני את המפונים, ולחלופין אנשי אל-קאעידה, שהתנגדו לפינוי, הציתו אוטובוסים ריקים מאדם כדי לנסות לעקב את העברת האוכלוסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!