נמשכת הסערה סביב מיכל האמוניה במפרץ חיפה: חברת חיפה כימיקלים הגישה אתמול (רביעי) שתי בקשות, שאושרו על ידי בית המשפט העליון – האחת כנגד פסיקת בית המשפט על ריקונו והשנייה בקשת עיכוב ביצוע . בנוסף, הגישה החברה בקשה למשרד להגנת הסביבה להביא אוניית אמוניה נוספת לארץ, אם כי נראה שהזמינה את מילוי האונייה לפני קבלת האישור. עיריית חיפה הגיבה בפנייה משלה לבית המשפט בבקשה שיעצור את עיכוב הביצוע ופנתה הבוקר אף היא למשרד להגנת הסביבה, בבקשה שימנע את הבאת האונייה. לטענתה, הסכנה הבטיחותית חמורה יותר מהתועלת שיפיק המשק מהגעתה.
עד לפני כמה חודשים, הגיעה אוניית האמוניה לישראל מדי חודש, ומילאה את המיכל במפרץ עד לתכולה של 12,000 טונות. מעבר לחוגים מצומצמים, לא רק שלא נשמעו תלונות, אלא שרוב הציבור כלל לא ידע על כך. עצם הגשת הבקשה של החברה, משקפת את ההצלחה הציבורית של עיריית חיפה ביצירת תשומת לב ביקורתית לגבי הליכים, שעד עכשיו התרחשו באופן אוטומטי. בעבר, נהנתה חיפה כימיקלים מתמיכה עקבית של כמעט כל גורמי השלטון בישראל, אך אלה הפכו לחלוטין את עמדתם בחודשים האחרונים. דוגמה בולטת היא הצהרתו של נציג היועץ המשפטי לממשלה, בשם כלל המשרדים ועל בסיס התייעצויות מקדימות, לפיה אין אף משרד ממשלתי המעוניין בהמשך פעולתו של המיכל וריקונו המלא, באופן בטיחותי ומהיר, הוא אינטרס הציבורי היחיד. בתוך כך, משרד הכלכלה גנז אפילו חוות דעת פנימית, שסברה כי יש להתיר לחברה זמן נוסף להסתגל לסגירתו. התנערות המדינה מהצורך במיכל הייתה אחד הגורמים המשמעותיים בפסיקתה של השופטת תמר שרון נתנאל, שהורתה על ריקון המיכל לחלוטין עד ה-1 באפריל.
ימים ספורים אחרי החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה, החלו החריקות. חיפה כימיקלים המשיכה במאבק המשפטי כנגדה. בתחילה, טענה החברה שהברז של המיכל ממוקם מעל התחתית, ולא יוכל לשאוב את 600 הטון האחרונים מתוכו, המחייבים ריקון איטי ומבוקר. מומחה חיצוני שנשכר על ידי המשרד להגנת הסביבה קבע שהליך זה צריך להימשך בין 70 ל-100 ימים. בדיון המשפטי, הסתבר שהמשאבות הצליחו לשאוב אמוניה באופן רגיל עד לתכולה של 400 טון בערך. בית המשפט העניק לחברה דחייה קלה, עד לדיון ב-6 באפריל, וחייב הגשת תכנית ריקון מלא תוך שלושה ימים.
אתמול הגישה החברה שתי בקשות ערעור – האחת כנגד הפסיקה של בית המשפט המחוזי, והשנייה לעיכוב ביצוע. בית המשפט העליון הסכים לדון בבקשות, וכבר העניק עיכוב ביצוע עד שיקבע הדיון.
עוד לא יבשה הדיו על החלטה זו, וסמנכ"ל התפעול של החברה, עמיחי זיידל, כבר שלח מכתב בקשה לשלמה כץ, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, בו הוא מבקש לאשר כניסה של אניית המילוי של מיכל האמוניה. את הבקשה נימק זיידל בהחלטת המשרד, לפיה המיכל יורשה לעבוד על ה-1 ביוני, וכן בעובדה שאין כיום כלל אספקת אמוניה למשק. בירור מול גורמים שונים, העלה כי החברה הזמינה את מילוי האונייה עוד לפני שקיבלה תשובה מהמשרד.
במסגרת הבקשה לעיכוב ביצוע, הגישה חיפה כימיקלים לבית המשפט גם מכתבים ממפעלים שונים במשק, שנפגעו משיבושי האספקה של האמוניה בזמן שביתת העובדים בשנת 2011. עוד טענו, כי רבבות עובדים צפויים להיות מפוטרים בשל הפסקת אספקת האמוניה, שמתרחשת בימים אלו ממש.
בדיקת דבר ראשון העלתה כי גם אם יש ממש בטענות החברה לפגיעה במשק הישראלי, הרי שהן מוגזמות. כך, לדוגמה, מצוינים בעתירה בתי חולים הזקוקים לאמוניה, אך בינתיים שום בית חולים לא הצהיר על מחסור באמוניה. גם המכתב של חברת החשמל משנת 2011, לא מעיד על תלות באספקה בשיטה הנוכחית. גם כי"ל, הזקוקה לכמויות גדולות של אמוניה, לא הצהירה על סכנות כתוצאה מאי אספקה. מי שאכן נפגע באופן מידי, הם מאות עובדי חיפה כימיקלים וכ-2,000 עובדים בתעשיות הנלוות.
אמנם, רוב האחריות למשבר מוטלת על הנהלת החברה עצמה, שהתעלמה מהחלטת המשרד להגנת הסביבה לפני ארבע שנים, לפיה המיכל ייסגר לכל המאוחר במרץ 2017. לצד זאת, גם המשרד להגנת הסביבה היה אמור להודיע על סיכום הדיון של המנחה הלאומי לטיפול בחומרים מסוכנים לפני כשבוע בנוגע ליבוא בדרכים חלופיות, אך סיכום זה לא פורסם עד כה ובינתיים אזלה אספקת האמוניה במשק.
בתגובה לפניית דבר ראשון בנושא לא ציין המשרד תאריכים, אלא הודיע ש"המשרד קיבל חלופות שונות ממפעלי תעשייה לאספקת אמוניה, ובוחן אותן מבחינת הסיכונים לאוכלוסייה, ישימות טכנית והנדסית, שיקולים בשגרה ובחירום ולוחות זמנים ליישום. זאת, בשיתוף גורמים רלוונטיים שונים כמו משרד הכלכלה, פיקוד העורף, משרד התחבורה ואחרים, ותוך הקפדה על לוחות הזמנים הקצרים ביותר".
כאמור, גם עיריית חיפה הזדרזה לפעול ופנתה לבית המשפט בבקשה שיגביל את צו עיכוב הביצוע, ויקבע שבינתיים לא תאושר כניסת האונייה לישראל. מתנגדי המיכל משתמשים בשפה דרמטית, שמסווה את העובדה כי מבחינות רבות ידם נמצאת כעת על העליונה במאבק נגד החברה.
לדבר ראשון נודע כי, בפעם הראשונה בשנים האחרונות, חיפה כימיקלים עוסקת ברצינות ובמרץ להסדרת ערוצי יבוא חלופיים, שאינם תלויים במיכל הענק במפרץ. מצב זה משקף עוד הישג של המאבק הציבורי – חיפה כימיקלים מביאה בחשבון את האפשרות שהיא תפסיד בקרב המשפטי, והיא שואפת להמשיך ולהתקיים גם בלי המיכל.
"על מדינת ישראל להלאים מיד את מערך יבוא האמוניה, לעבור ליבוא במיכלים בטוחים ולהתחיל לדאוג לעובדים במקום לנהל משא ומתן עם פורעי החוק שמתנהלים כמו הגביר בעיירה" נמסר מעיריית חיפה, "אנו קוראים לראש הממשלה ולשר להגנת הסביבה לפעול לטובת כמיליון מתושבי המדינה במקום לרפד את כיסם של בעלי ההון שמתגוררים מעבר לים".
סיעת הירוקים בעיריית חיפה קראו לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין ש"לא לאפשר הארכה כלשהי בסגירת המיכל ולעמוד מאחורי ההחלטה ולוחות הזמנים של השופטת שרון נתנאל לתכנית לסגירת המיכל. עוד הוסיפו כי על כל ראשי הרשויות במפרץ חיפה, לפנות במשותף לראש הממשלה ולדרוש את התערבותו לסגירה מידית ומוחלטת של המיכל.
סימנים רבים מעידים שבין ה-6 באפריל ל-1 ביוני, מיכל האמוניה ירוקן סופית. עם זאת, פרופסור אהוד קינן, מי שריכז את ועדת המומחים שחיברה דוח בנושא, סבור כי "זה לא נגמר עד שזה לא נגמר". קינן הדגיש כי אם המיכל ירוקן לחלוטין, אפילו לשנייה אחת, איש לא יתיר לחיפה כימיקלים למלא אותו שוב. אבל כל עוד יש בתוכו אמוניה, ללא כל קשר לקביעות המשפטיות ולהחלטות המדינה בנושא, יש אפשרות שיותר לחברה גם למלא אותו – בדיוק כפי שהיא מבקשת לעשות.