דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

בעולם / טורקיה הצהירה: 50 אלף פליטים סורים החלו לשוב לביתם שבצפון סוריה

מבצע "מגן הפרת" שערכה טורקיה בצפון סוריה הסתיים ועשרות אלפי פליטים סורים עזבו את טורקיה לאיזור בשליטתה בסוריה | 14 שייח'ים של שבטים ערבים וכורדים החיים בחבל אותו טורקיה כבשה בסוריה, האשימו אתמול (שבת) את טורקיה ובני בריתה הג'יהאדיסטים ב"טיהור אתני" באיזורים שכבשה

צלב האדום הסורי עוזרים לתושבים לעזוב את השכונה אל- וואר בחומס לכיוון הגבול הטורקי אפריל 2017 (צילום: SANA via AP).
צלב האדום הסורי עוזרים לתושבים לעזוב את השכונה אל- וואר בחומס לכיוון הגבול הטורקי אפריל 2017 (צילום: SANA via AP).
אוריאל לוי

כ-50,000 פליטים סורים שבו מטורקיה לביתם שבאזור בשליטת טורקיה בצפון סוריה, כך אמר אמש (שבת) שר החוץ הטורקי. דברים אלה נאמרו שלושה ימים לאחר שראש ממשלת טורקיה הכריז על סיומו של מבצע "מגן הפרת".

טורקיה הכריזה על סיום מבצע "מגן הפרת" שערכה בצפון סוריה. ראש המטה לביטחון לאומי של טורקיה הכריז כי מטרת המבצע הצבאי הושגה: להביס את דאעש וליצור רצועת בטחון בצפון סוריה אליה יושבו פליטים. טורקיה פלשה לסוריה באוגוסט האחרון, כשהיא מלווה בארגוני ג'יהאד סורים שחלקם מקושרים לאל-קאעידה. כחצי שנה לאחר שפלשה לסוריה הצליחה טורקיה לכבוש מידי דאעש רצועה של 90 ק"מ על גבול טורקיה-סוריה בין הערים אזעז לג'רבלוס, ובעומק 60 ק"מ עד לעיר אל-באב.

בהצהרת ראש המטה לביטחון לאומי של טורקיה, בה נכח נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, לא הוזכרה מלחמתו בכורדים שבסוריה, שהקימו חבל אוטונומי אותו מזהה ארדואן עם ה-PKK. כמו כן לא הוזכרו שמות הערים מנביג' וא-רקה – אותן שאף ארדואן לכבוש כחלק מהמבצע. מנביג' נכבשה בקיץ האחרון על ידי "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF) בהובלת הכורדים ובגיבוי רוסיה וארה"ב. א-רקה, בירת דאעש, תכבש על ידי ה-SDF בחודש הקרוב. כך לפי דובר ה-SDF וגורמים בפנטגון.

במסיבת עיתונאים שנערכה לפני ארבעה ימים בפנטגון אמר ראש מטה הפיקוד המרכזי של ארה"ב כי היא תגביר את הסיוע ל"כוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF) ורמז כי הדבר יתבטא בכוחות קרקעיים נוספים "שיוכלו לפעול בכל תנאי מזג האוויר". הפנטגון מסר לאחרונה כי בהמשך לתיגבורת של כ-400 חיילים ששלח לצפון סוריה, הוא מעוניין לשלוח כ-1,000 חיילים נוספים שיסייעו בידי ה-SDF לכבוש את בירת דאעש א-רקה.  מבצע "זעם הפרת" לבידוד א-רקה, בו משתתפים רבבות חיילם ערביים וכורדים השותפים ל-SDF, "מתקדם לפי התכנית", כך מסרה דוברת ה-SDF. כחלק מהמבצע, עליו מפקדת אשה כורדית בשם רוג'ה פלאט, מטילים כוחות ה-SDF מצור על העיירה טבקה הסמוכה לא-רקה.

https://twitter.com/AraratKurd/status/848212589461065728

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושואלו, הודיע כי 50,000 פליטים סורים ששהו בטורקיה שבו לסוריה. "אנשים התחילו לחזור למקומות האלה, החיילים שלנו עדיין שם ומוטל עליהם לסדר את העניינים וליצור שם רצועה בטוחה מטרור" אמר צ'בושואלו בביקור בעיר איזמיר במערב טרוקיה, הסובלת מעומס רב של פליטים. 14 שייח'ים של שבטים ערבים וכורדים החיים בחבל אותו טורקיה כבשה בסוריה, האשימו אתמול את טורקיה ובני בריתה הג'יהאדיסטים ב"טיהור אתני". השייח'ים המייצגים שמונה שבטים ערביים-סונים, ביניהם שלושת השבטים הגדולים ביותר באזור, ושישה שבטים כורדים, קראו לטורקיה לחדול מפינוי תושבים ערביים וכורדים מהמולדת שלהם. פעילי זכויות אדם טוענים כי טורקיה ובני בריתה הג'יהאדיסטים מפנים את התושבים על מנת ליישב בבתיהם טורקמנים-סונים ומשפחות של הלוחמים הג'יהאדיסטים המשתפים עמה פעולה.

בתוך כך, נמשך מהלך חילופי האוכלוסין בחומס. הפעימה שלישית של פינוי המורדים מרובע אל-וואהר בחומס, לעבר שטחים המצויים בשליטת המורדים בצפון סוריה יצאה לדרך. כ-1,860 מורדים ובני משפחותיהם הועברו בימים האחרונים מחומס צפונה. בסך הכל אמורים לעבור כ-12,000 בני אדם מחומס למחוז אדליב ולאזור אותו כבשה טורקיה בצפון סוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!