
גל החום הקיצוני שהגיע לישראל השבוע נמשך היום (רביעי) ברחבי הארץ, והביא לשבירת שיאי טמפרטורות ברחבי הארץ. בשירות המטאורולוגי מדווחים על שבירת שיאי חום מאז תחילת המדידות במספר אזורים: בצפת נמדדו היום 41.4 מעלות, לעומת השיא הקודם של 40.6 מעלות; בקיבוץ אילון שבגליל נמדדו 42.7 מעלות, לעומת השיא הקודם של 40.7; במצפה חרשים בגליל – 41.4, לעומת שיא קודם של 40; באיילת השחר 46.8; במעלה אדומים 44; ובערד 43.8 לעומת שיא קודם של 43.2.
באילת ובקיבוץ גלגל שבבקעה נרשמו הטמפרטורות הגבוהות ביותר בארץ – 49.3 בגלגל שבבקעת הירדן (זהה לשיא ההיסטורי), ו-48.8 באילת (עשירית מעלה פחות מהשיא ההיסטורי).
מחר עדיין ישרור שרב בהרים ובפנים הארץ ויהיה הביל במישור החוף, ועומסי חום קיצוניים ישררו בכל אזורי הארץ. בשישי תחול ירידה בטמפרטורות בהרים ובפנים הארץ, אך מזג האוויר ישוב להיות רגיל לעונת הקיץ רק בשבת.
הלילה החולף היה החם ביותר מאז תחילת המדידות בישראל, לפי השירות המטאורולוגי. לצד עומס החום, גשם נרשם אמש בירושלים.
רכבת ישראל הודיעה שבשל החום הכבד מהירות הרכבות הוגבלה במספר אזורים ל-80 קמ"ש, "עקב תופעה מוכרת של התרחבות פסי המתכת במעלות חום גבוהות". מסיבה זו נגרמו עיכובים בהגעת הרכבות. בהמשך הודיעו ברכבת שתנועת הרכבות באזור המרכז חוזרת לסדרה בהדרגה.
החשמל פעל ללא תקלות, המחיר: זיהום
שיא צריכת החשמל של כל הזמנים בישראל נשבר היום זה היום הרביעי ברצף, על רגע גל החום. לפי נתוני 'נגה', החברה הממשלתית לניהול משק החשמל בישראל, הצריכה עמדה היום בשעה 15:15 על 17,287 מגה וואט, כשאתמול הייתה 16,970 מגה וואט, שלשום 15,970 מגה וואט, ובראשון 15,806 מגה וואט, כל אחד מהם מהווה שבירת השיא הקודם.
משק החשמל הראה עמידות בעומס החום החריג, ולא דווח על הפסקות חשמל או תקלות משמעותיות. עם זאת, נדרש שימוש רחב בהרבה מהרגיל ביחידות פחמיות, שנחשבות יקרות ומזהמות יותר – כולל ביחידות שאמורות לא לפעול כלל והופעלו במתכונת חירומית. על פי נתוני נגה, כ-2,672 מגה וואט הופקו מפחם בשיא ההפקה, יותר מכפול מהממוצע השנתי ליום. הדבר גרם לזיהום אוויר: כ-7,103 mTCO2/h, (מיליון טון של פחמן דו-חמצני/שעה) נפלטו נכון לשעה 16:30, יותר מכפול מהממוצע השנתי ליום. כמו כן, בזמן שיא הצריכה סך הייצור מאנרגיות מתחדשות עמד על כמעט רבע מהצריכה, 4,211 מגה וואט.
3 נפגעי מכת חום, יותר לידות מחוץ לבתי החולים
בן 70 נפגע באופן אנוש ממכת חום באילת, וחובשי ופראמדיקים החלו בפינויו לבית החולים יוספטל, כך נמסר ממד"א. פראמדיק מד"א דניאל קוטוב: "כשהגענו למקום ראינו אותו שכוב על המדרכה כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה ועם סימני מכת חום, ביצענו פעולות החייאה מתקדמות שכללו עיסויים והנשמות, קירור ומתן תרופות ופינינו אותו לבית החולים".
בערבה התיכונה, סמוך לצומת חצבה, בן 60 נמצא מחוסר הכרה עם סימני מכת חום. במד"א החלו בפינוי במסוק לבית החולים סורוקה כשהוא מורדם ומונשם, ומצבו קשה. עוד הודיעו במד"א מוקדם יותר היום שבן 70 איבד את הכרתו בגינה ציבורית ברחוב רבי עקיבא בלוד כשהוא סובל מסימני מכת חום. חובשים ופראמדיקים פינו את הגבר לבית החולים אסף הרופא-שמיר, כשמצבו קשה ולא יציב.
משרד הבריאות קרא לציבור לקראת עומס החום היום להקפיד ולהימנע ככל האפשר משהייה בחוץ ומחשיפה לחום ולשמש: "יש להקפיד לשתות מים בתדירות גבוהה, להימצא ככל האפשר במקומות ממוזגים ולהימנע ממאמץ גופני שאינו הכרחי".
במד"א דיווחו גם על עלייה במספר הלידות מחוץ לבתי החולים: 6 לידות לעומת 3 ביום ממוצע. לפי ד"ר רפאל סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א "הספרות הרפואית מכירה בקשר בין עומס חום ללידות מוקדמות". ד"ר שפיר בוטנר, מנהל בית הספר לפראמדיקים במד"א: "ייתכן גם שבעקבות החום, אנשים דוחים את היציאה לבית החולים ונשארים בבית". בוטנר הדגיש שהמקום הבטוח ביותר ללידה הוא חדר הלידה, ושברגע שמתחילים צירים או ירידת מים, "יש להתקשר מיד למוקד 101 ולהתפנות לחדר לידה".
גל חום גם באירופה
גם בחלקים נרחבים מאירופה מורגש גל חום, שהחל ביום שישי וצפוי להימשך כל השבוע. לפי סוכנות הידיעות AP, בדרום צרפת נרשמו 43 מעלות צלזיוס.
לפי 'הגרדיאן' הבריטי, שיאי טמפרטורות נשברו בימים האחרונים באזורים בצרפת, קרואטיה והונגריה, ושריפות יער פרצו במדינות שונות ביבשת – כשלפי נתונים שפורסמו אתמול, היקף שטחי היער שנשרפו עד כה השנה באירופה גדול ב-87% לעומת הממוצע בתקופה זו של השנה לשני העשורים הקודמים.


