דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

מאבק הנכים / שר האוצר כחלון: נוסיף עוד 4 מיליארד שקלים לקצבאות הנכים

למרות שעדיין לא פורסמו מסקנות הועדה המיוחדת לנושא קצבאות הנכות, פורסם אמש (א') כי שר האוצר החליט להוסיף 4 מיליארד ש"ח לקצבאות הנכים | ועדה מיוחדת תתכנס במהלך החג להכין מתווה | העליה תתבצע בפעימות

שר האוצר, משה כחלון (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
שר האוצר, משה כחלון (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

על פי פרסומים אתמול (ראשון), בערוץ 2 וב"כלכליסט", שר האוצר, משה כחלון, הודיע החליט על תוספת של 4 מיליארד שקלים לקצבאות הנכים אשר עתידה להגדיל את הקצבה שמקבל כל נכה בישראל בכ-50%. העליה תהיה, ככל הנראה, מדורגת ותתפרש על כ-4 עד 5 שנים.

העלאת הקצבה באה בעקבות מאבקם של ארגוני הנכים להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום. קצת הנכות עומדת כיום על 2,342 ש"ח וגם לאחר הגדלה של 50% לא תגיע הקצבה לשכר המינימום בישראל. כיום העלות השנתית של קצבאות הנכות בישראל עומדת על סך של כ-6.5 מילארד ש"ח.

לפי הפרסומים מונה לנושא צוות מיוחד במשרד האוצר שיעבוד על הפרטים במהלך החג ויפרסם פרטים נוספים לאחריו. כחלון פנה לאגף התקציבים באוצר כדי שיכינו מתווה שיאפשר את העלאת הקצבאות.

היום נודע כי מסקנות הוועדה להעלאת קצבת הנכות שמינה כחלון בראשות פרופ' ירון זליכה תפרסם את מסקנותיה רק אחרי החג. על רקע הפרסומים בנוגע להחלטתו של כחלון עדיין לא ברור אם ישנה הסכמה אך לפני המספרים שנזרקו בימים האחרונים תמליץ הוועדה על העלאה של הקצבה לכ-4,000 ש"ח, מספר שלא ברור אם מסתדר עם הודעתו של כחלון.

מאחר שעדיין לא פורסמו נתוני עודפי גביית המיסים לרבעון האחרון, קשה להעריך מה בדיוק נמצא בהם ואם כחלון אכן מתבסס על נתונים אלו. אם אכן ישנו עודף מהרבעון הראשון של 2017, יתכן כי הוא עתיד לשמש כמקור התקציבי למהלך אותו כחלון מתכנן.

בשבוע שעבר הבטיח כחלון בכנס פעילים של מפלגת "כולנו" כי החלטה על העלאת הקצבה תתקבל "תוך שעות" ואמש הגיע הבשורה ממשרד האוצר.

יוזם הצעת החוק להשוואת קצבאות הנכים לשכר המינימום, יו״ר סיעת מרצ, אילן גילאון, הגיב על הודעת שר האוצר על הוספת 4 מיליארד שקלים לתקציב קצבאות הנכים: ״משמח שהאוצר הבין שתוספת של כמה עשרות בודדות של שקלים היא חסרת משמעות וכי נדרשת תוספת משמעותית הרבה יותר, אך כל עוד לא מדובר בתוספת שתושווה לשכר המינימום, הקצבאות יוסיפו להיות קצבאות עוני.

״הצעת החוק שלי להשוואת קצבאות הנכים לשכר המינימום, שעברה בקריאה טרומית בכנסת בחודש דצמבר האחרון, היא המודל רצוי והנחוץ לכל אותם רבע מיליון אנשים עם מוגבלות, שקצבתם לא עודכנה כבר חמש עשרה שנים. כל מהלך של תקיעת ההצעה בכנסת וניסיון לייצר ספין של חמלה ערב חג הפסח, הוא לא רק ביזוי ציבור הנכים אלא ביזוי הכנסת והליכי החקיקה. אם פיו ולבו של כחלון שווים, אני קורא לו לקדם, גם אם באופן הדרגתי, את העלאת הקצבה עד לגובה שכר המינימום, ולא להשתמש בנכים ובקצבאותיהם כמכשיר להתקוטטויות בין ראשי הקואליציה. ערב חג הפסח תשע״ז – ציבור הנכים בישראל משווע יותר מתמיד לבשורה שתאפשר לו חיים בכבוד.״

אלכס פרידמן, יו"ר הארגון 'נכה לא חצי בן-אדם', אמר בשבוע שעבר ל"דבר ראשון", "אחרי מאבק עיקש של שנתיים, בזכות תמיכה ציבורית רחבה, כולם מתחילים להבין שנכה לא חצי בן אדם. מצפים להמלצות הסופיות, אך נראה כי מדובר בצעד משמעותי וראוי. עם זאת, לא מתפשרים על פחות מקצבת נכות בגובה שכר מינימום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!