דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

שוויון / שכר שחקניות הכדרוגל והוקי-קרח בנבחרות ארה"ב ישופר, יתקרב לשכר הגברים

שחקניות נבחרת ההוקי של ארה"ב סיכנו את הקריירה שלהן והחרימו את אליפות העולם במחאה על תנאי שכרן, וזכו להסכם חדש. הצלחתן העניקה השראה גם לשחקניות נבחרת הכדורגל שהשיגו גם הן הסכם חדש.

נבחרת ארה"ב להוקי לאחר שניצחה באליפות העולם באפריל 2017 (צילום: אי.פי)
נבחרת ארה"ב להוקי לאחר שניצחה באליפות העולם באפריל 2017 (צילום: אי.פי)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

נבחרות ההוקי וכדורגל הנשים של ארה"ב זכו בשבוע האחרון בניצחונות חשובים במאבקן לשוויון בתקצוב תנאי הספורט המגדריים בארה"ב. לניצחונות אלה כבר מתחילות להסתמן אדוות, כאשר גם נבחרת אירלנד בכדורגל נשים יצאה למאבק דומה בארצה.

בארה"ב נהוגה שיטה שכאשר שחקנים משחקים בנבחרת הלאומית בכדורגל הם מקבלים משכורות בסיס, תמלוגים ותנאים נוספים מהתאחדות הספורט הלאומית. כלומר, שחקניות ושחקני הכדורגל בנבחרות הבוגרות בארה"ב הם שכירים של התאחדות הכדורגל של ארה"ב.  נבחרות הנשים דרשו העלאת השכר, הבונוסים וכלל התנאים כדי להשתוות לתנאים שמקבלות נבחרות הגברים בכדורגל. המאבק שנמשך בכדורגל כבר יותר משנה, קיבל תפנית כאשר נבחרת ההוקי נשים של ארה"ב החליטה לפני כחודש, בצעד דרמטי, שהיא לא תופיע לאליפות העולם בהוקי קרח שהתקיימה בין ה31/3-7/4 במישיגן, ארה"ב. האיום עבד.

נאבקות על הקרח ומחוצה לו

נבחרת ההוקי קרח של ארה"ב זכתה השבוע בפעם התשיעית בתולדותיה באליפות העולם לנשים בהוקי קרח. ארה"ב ניצחה בגמר דרמטי במיוחד את נבחרת קנדה החזקה עם שער זהב בהארכה ובתוצאה 3:2. זאת הייתה האליפות השלישית ברציפות שלהן אחרי הזכיות ב-2016 ו-2015.

 

אך לצד הניצחון הספורטיבי, ניצחון חשוב לא פחות השיגה הנבחרת עוד לפני שריקת הפתיחה לתחרות. בחודשים האחרונים התקיימו שיחות בין נציגי ועורכי הדין של נבחרת הנשים לנציגי התאחדות ההוקי-קרח האמריקאית. נציגי נבחרת הנשים דרשו שיפור משמעותי בתנאי השכר ותמיכות כלכלית נוספות, הכוללות בין השאר מחנה אימונים של שישה חודשים לשחקניות הנבחרת, מלגות תמיכה ומענקים נוספים עבור מדליות אולימפיות. המטרה של שיפור התנאים הכלכליים היא לתת גב כלכלי לשחקניות הנבחרת, כך שיוכלו להתפרנס בכבוד מהיותן ספורטאיות אולימפיות במשרה מלאה. שינוי השכר והבונוסים אותן ביקשו השחקניות עשוי להגיע עד 85,000 $ לשחקנית נבחרת בשנה. למרות שהדרישות לשיפור תנאיהם לא היו גדולות מדי, איגוד ההוקי התעקש לא לשפר את התנאים שלהן.

תגובתו של ג'ים סמית, נשיא איגוד ההוקי-קרח בארה"ב הייתה "התפקיד שלנו להיות הגוף המאורגן, הרכבת נבחרת הוקי קרח של ארה"ב ובחירת צוותים לתחרויות הבינלאומית. תפקידה של התאחדות ההוקי קרח הוא לא להעסיק ספורטאים ואנחנו לא נעשה זאת. ההוקי קרח בארה"ב ימשיך לספק את תמיכה המובילה בעולם לספורטאים שלנו."

הבחירה להכריז שהנבחרת לא תופיע לאליפות עולם המתקיימת במגרש הביתי היא בחירה בלתי נתפסת בספורט הבינלאומי, ויכלה להפוך לכתם קשה על הקריירה של השחקניות. אך בזכות התמיכה הציבורית האדירה לה זכו הספורטאיות, כולל מנבחרת ההוקי של הגברים, הלחץ עבד ושני הצדדים החליטו להגיע להסכם עם שינוי משמעותי בתנאי שחקניות הנבחרת. למרות שתנאי ההסכם הסופיים עוד לא נחשפו, ברור לכולם מהצהרות עורכי הדין והשחקניות לתקשורת האמריקאית שזהו הישג משפטי וחברתי אדיר לנבחרת הנשים.

אחרי חתימת ההסכם אמרה מייגן ראפינו שחקנית הקישור של נבחרת ארה"ב בכדורגל נשים "זה די מדהים מה שנבחרת ההוקי של הנשים עשו והן היו מאוד אמיצות במאבקן. היו הבדלים בין הקרב שלנו לקרב שלהן, אבל הן היו השראה בשבילנו ובזכותן הצלחנו לעורר השראה גם בנבחרות אחרות".

שחקניות הכדורגל עולות להתקפה

ההצלחה של נבחרת ההוקי קרח וגל התמיכה האדירה לה היא זכתה במאבק נגד התאחדות הוקי קרח של ארה"ב גרמה למקבלי החלטות בהתאחדות הכדורגל נשים בארה"ב לשנות גישה. לאחר שכבר יותר משנה מתקיים מאבק משפטי בין שחקניות נבחרת הנשים להתאחדות הכדורגל, השבוע החליטה התאחדות הכדורגל לקבל את רוב התנאים ולחתום על הסכם חדש עם שחקניות הכדורגל.

המאבק לשיפור זכויות ספורט הנשים בארה"ב הוא אינו מאבק חדש. השורשים שלו מתחילים ב-1995, כאשר מספר שחקניות אמריקאיות בכירות לא הגיעו למחנה האימונים של הנבחרת סביב ויכוח על גודל הבונוסים עם התאחדות הכדורגל של ארה"ב. הוויכוח והמחאה הובילו להסכם, וב-96 נבחרת ארה"ב הופיעה עם כל הכוכבות באולימפיאדת אטלנטה שם הן זכו בזהב. ב-1999 בעקבות זכיית ארה"ב בגביע העולם והעליה בחשיפה ובצפייה המקומית, החליטו שחקניות ארה"ב לא להגיע למשחקים בטורניר הכנה באוסטרליה ובעקבות מו"מ שהתקיים בין שני הצדדים נחתם הסכם חדש.

נבחרת הנשים האמריקאית זכתה ב-20 שנה האחרונות ב-4 מדליות זהב אולימפיות וב-3 אליפויות עולם. הישג השיא של נבחרת הגברים ב-20 שנים האחרונות לעומת זאת, הוא העפלה רבע הגמר במונדיאל 2002. בגביע העולם האחרון ב-2015, צפו כ-23 מיליון צופים בנבחרת הנשים הלאומית. למרות זאת, ההבדל בתנאי השכר בין שתי הנבחרות תהומיים.

"ניסינו לשנות את האופן שבו מגדירים את הערך שלנו"

המאבק הממושך של שחקניות ארה"ב בהובלת החלוצה אלכס מורגן המשחקת בקבוצת ליון הצרפתית ושחקנית הקישור מייגן ראפינו המשחקת בקבוצת סיאטל, הוביל השבוע לתפנית חשובה: השחקניות וההתאחדות חתמו על הסכם חדש לתקופה של חמש שנים עד שנת 2021. השינוי המרכזי היה הגדלת שכר הבסיס ביותר מ-30% ותוספת בונוסים לניצחונות בשנה שיכול להגיע ליותר מ- 300 אלף בשנה.

עם זאת, ייתכן שהדבר החשוב ביותר בהסכם הוא הסכמה על הגדלת התמיכה הכלכלית של התאחדות בליגת הנשים האמריקאית, כדי לדאוג להמשך קידומו של הדור הצעיר בכדורגל הנשים בארה"ב. למרות שישנו שיפור משמעותי בתנאי הנסיעות והשכר של הנבחרת, שוויון מוחלט עוד טרם הושג, והמאבק עליו צפוי להמשך גם בעתיד.

 

בקה רודס יושבת ראש איגוד השחקניות אמרה "ניסינו לשנות את האופן שבו מגדירים את הערך שלנו, עשינו התקדמות משמעותית וההסכם הזה ישנה את המשווה לעתיד". אחרי חתימת ההסכם סוניל גולטי נשיא התאחדות הכדורגל האמריקאית פרסם הצהרה בא נשמע אחרת מהצהרות התאחדות רק לפני שנה "ההסכם מכיר בהישגי הנבחרת והשאיר את הכדורגל האמריקאי בקדמת הבמה למאבק למען שוויון מגדרי ברחבי העולם. ההופעה שלהן ברבע המאה האחרונות שמים אותן בטופ של כדורגל הנשים. ההסכם החדש נותן להן בטחון כלכלי שלא היה להן לפני כך ומוסיף עוד מספר פרטים שהיו חשובים להן".

"אני חושב שזו רק ההתחלה ואני חושב שאנחנו הולכים לראות יותר מזה. אנחנו מגיעים לשלב הבא של ספורט נשים" אמר סנטור של מדינת מינסוטה איים קלובצ'ר. "בהתחלה זה היה כדי לאפשר לנשים לשחק, אחר כך זה היה לוודא שהן מקבלות מימון בבתי הספר כדי שיוכלו לשחק ועכשיו אנחנו מגיעים לנקודת המפנה הגדולה, לנקודה שבא אנשים צופים בהן כמו שצופים בספורט גברים. אנחנו עדיין לא שם, אבל הדרך היחידה שאנחנו נגיע לשם היא באמצעות דוגמאות כמו שקורה עם הוקי ושיקרה גם בתחומי ספורט נוספים".

יש לציין שמאבק דומה מתקיים גם בישראל: השנה זכה מאבקן של שחקניות ליגת הנשים בכדורסל בהישג חשוב, כשבהוראת בג"צ הוחלט כי תקצוב כדורסל הנשים מהטוטו יהיה זהה לזה של הגברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!