דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / לפחות 100 הרוגים בפיגוע נגד תושבים שהמתינו לפינויים סמוך לחלב

הפיצוץ, שנגרם ככל הנראה ממכונית תופת, התרחש באזור ראשידין שבפרברי חאלב, שם חיכו אוטובוסים להוביל אלפי שיעים שפונו מבתיהם | פינויים נעשה כחלק מהסכם בין המשטר הסורי למורדים

זירת הפיגוע בסוריה (Thiqa News via AP)
זירת הפיגוע בסוריה (Thiqa News via AP)

כוחות סיוע והצלה סוריים הפועלים האזורים שבשליטת כוחות האופוזיציה במדינה דיווחו כי לפחות מאה בני אדם נהרגו בפיצוץ שארע היום (שבת) סמוך לשיירת אוטובוסים בנקודת כינוס של תושבים שיעים שהמתינו לפינויים במסגרת הסכם ההבנות בין המשטר למורדים.

ארגון ההגנה האזרחית הסורית במחוז חלב, הידוע גם בכינויו הקסדות הלבנות, מסר כי מתנדביו הצליחו לפנות את גופותיהם של לפחות מאה בני אדם מזירת האירוע. הפיצוץ רב העצמה, שבוצע ככל הנראה על ידי מכונית תופת, אירע בזמן עיכוב ביישומו של הסכם שנוי במחלוקת לחילופי אוכלוסין.

הפיגוע בוצע בראשידין, אזור בשליטת המורדים סמוך לעיר חלב, בו התאספו האוטובוסים שאמורים היו להוביל קרוב ל-5,000 בני אדם מהכפרים נצורים אל-פועאה וכפרייה. תושבי הכפרים פונו כבר אתמול, יחד עם מעל ל-2,000 תושבים ממאדיה, עיירה סמוכה לדמשק בשליטת כוחות האופוזיציה, הנתונה למצור של כוחות ממשל אסד.

מנהיג בכיר בכוחות המורדים אמר לסוכנות הידיעות איי.פי. כי 20 לוחמים, שאבטחו את האוטובוסים, נהרגו בנוסף לעשרות מהנוסעים עצמם. הוא אמר את הדברים בעילום שם, שכן לא הורשה לדבר עם התקשורת. יאסר עבדאלעטיף, חבר בארגון תחריר אל-שאם שהיה שותף להסכם חילופי האכלוסין, אמר כי לפחות 30 מורדים נהרגו בפיצוץ.

הפיגוע היום בא על רקע תסכול הולך וגובר מהעיכוב בביצוע תהליך הפינוי. אלפי אזרחים מאזורים בשליטת הממשל הסורי ומאזורים בשליטת האופוזיציה נתקעו בחלקים שונים בפאתי חלב, בזמן שארגוני המורדים והממשלה המשיכו להתעמת על התנאים לפינוי לוחמים.

בשעו שקדמו לפיצוץ, חילק הסהר האדום הסורי ארוחות לאזרחים המתוסכלים, שנתקעו במצב ביניים בלתי אפשרי יותר משלושים שעות אחרי שעזבו את בתיהם. רבים מהם החלו כבר להביע את חוסר שביעות רצונם מההמתנה הממושכת.

"האנשים פה חסרי מנוחה והסיטואציה פה היא הרת אסון" אמר אחמד אפנדאר, תושב שפונה מביתו באזור מאדיה, "כל אלפי בני האדם האלה תקועים בשטח של פחות מחצי קילומטר". לדבריו שטח ההמתנה גודר מכל הכיוונים ולא היו חדרי שירותים זמינים עבור האזרחים.

הטלוויזיה הממלכתי של סוריה האשימה את המורדים בעיכוב יישום ההסכם, מה שגרם לאלפי אזרחים מפונים להעביר את הלילה בנקודות האיסוף. סאלום סאלום, חבר פרלמנט סורי אמר, בראיון לערוץ טלוויזיה פרו-ממשלתי, כי נמשכים המאמצים לפתרון הבעיה, והאשים את המורדים בהוספת תנאים חדשים להסכם.

עלי דיאב, נציג של כוחות האופוזיציה, אמר לרשת הטלוויזיה אל-עראביה, כי פונו פחות חמושים מהאזורים בשליטת הממשלה ממה שסוכם, וכי בכך הפרה הממשלה את תנאי ההסכם.

מבקרי הסכם חילופי האוכלוסיות טוענים כי מדובר עקירה כפוי של אזרחים וכי המגעים לקראתו לא פוקחו על ידי האו"ם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!