דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרת ישראל

שיטור ימי / השוטר שלא יוותר עד למציאת הנעדרים: "יש שלוש משפחות שמחכות בחוף"

אחרי חמישה ימים של סריקות בכינרת מספר סגן מפקד שיטור ימי צפון, רס"ב יוחאי לנקרי, על מבצע החילוץ המורכב | ויש לו גם לקח שחשוב ללמוד: "כשנכנסים עם מזרון ים לרוח חזקה, אי אפשר לשלוט בו"

רס״ב יוחאי לנקרי (צילום: דוברות המשטרה).
רס״ב יוחאי לנקרי (צילום: דוברות המשטרה).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

מרביעי האחרון נמצא רס"ב יוחאי לנקרי (48), סגן מפקדת שיטור ימי צפון בחיפושים אחר איתמר, נחמן ולירון – שלושת הנעדרים בכינרת. "התחלנו לתחקר עדים, כל מי שראה משהו, אולי מישהו צילם", הוא משחזר את הרגעים שלאחר קבלת הקריאה על הנערים שנסחפו, "הבנו מיד שמדובר באירוע ממשי, ושיש חשש לחייהם של שלושה נערים. התחלנו להקפיץ כוחות ימיים שיסרקו על פני המים – סירות משטרתיות, ספינות גדולות, אופנועי ים. קיבלנו גם תיגבור ארצי – שוטרים מחיפה, יחידת צוללים, מתנדבים, כוחות שיטור רגלי ששייכים לתחנת גולן ופרשים שמסתובבים על החוף". הכוחות מסיימים היום חמישה ימים של חיפושים, בינתיים ללא ממצאים.

אז איך מאתרים אדם שטבע? "בטביעה יש קודם כל תיחקור כדי לקבוע מיקום משוער", מספר לנקרי, "המיקום מסומן ואז מתחיל להתנהל החיפוש. בשלב הראשון מוקפצת יחידה של צוללנים מתנדבים, והמשטרה הימית נערכת בחוף ומביאה את הצוללנים לנקודה משוערת, שסביבה הם מתחילים לחפש."

החיפוש אחר הנעדרים בכינרת נמשך (צילום: דוברות המשטרה)
החיפוש אחר הנעדרים בכינרת נמשך (צילום: דוברות המשטרה)

לאחר שלא נמצא כל רמז למיקומם של הנעדרים במשך חמישה ימים, היום (שישי) עלו החיפושים מדרגה. מספר לנקרי "גייסנו את חיל הים, ולהם יש אמצעים הרבה יותר מתקדמים. יש לחיל יחידת צלילה מיוחדת שעוסקת באיתור, והיחידה הזאת מרכיבה את הציוד שלה ותיכנס לעבודה בשעות הקרובות. בנוסף נכנסת לפעולה מערכת סונאר של חיל הים, ששולחת גלי קול וממפה את הקרקע, וכך מתקבלת תמונה גרפית וניתן לזהות נקודה חשודה. עם זיהוי הנקודה, מורידים באופן שיטתי רכב תת מימי עם מצלמה שמאפשרת לראות את הנקודה מקרוב".

לנקרי השתתף בחיפושים רבים של אנשים שטבעו. הוא משרת במשטרה כבר 27 שנים, ובטרם התגייס למשטרה הוא היה מתנדב ביחידת הצוללנים המשטרתית. לצד איתור בלב ים של אנשים שטבעו למוות, הוא נושא עמו גם זכרונות של הצלת חיים. "הייתה ילדה שראיתי אותה כמעט שוקעת קילומטר- שתיים מהחוף, המזרון ברח להם וקפצנו למים עם גלגלי הצלה והצלנו אותה", הוא מספר, "לצערי, לא יוצא הרבה להציל אנשים ברגעים קריטיים".

פתיחת ארבעת החופים בכינרת במהלך חופשת פסח הביאו את יחידת השיטור הימי להיערכות אינטנסיבית. "בכל יום פועל כוח של כ-15 שוטרים שמפעילים כלי שיט שונים ואופנועי ים. חוץ מהם, ערוכים ומוכנים יחידת הצוללים המתנדבים, וכוחות שיטור רגלי ששייכים לתחנת גולן". בזכות ההיערכות הזו הצליחה היחידה להציל מעל ל-80 בני נוער מהיסחפות וטביעה ביום רביעי האחרון, עת פרצו הרוחות העזות בכינרת.

התקשורת ומהדורות החדשות השונות עסקו רבות בסכנה של כניסה למים לאחר שתיית אלכוהול, אך לנקרי מצביע על סכנה נוספת שחייבת להילקח בחשבון: כניסה למים עם מזרוני ים. "בני הנוער נכנסים למים עם מזרון ים, חלקם בכלל לא יודעים לשחות, ובכינרת יש בתקופה הזאת בשנה רוח מזרחית חזקה ביותר", הוא מסביר, ומוסיף כי השנה היתה רוח עוצמתית במיוחד. "כשנכנסים עם מזרון ים אי אפשר לשלוט בו – הוא צף על המים, הרוח סוחפת אותו בצורה מהירה מאוד ואי אפשר לחתור ולכוון אותו. מרגע שאתה נסחף, המזרון הופך לקרש ההצלה היחיד שלך ואתה לא יכול בלעדיו. הרבה אנשים עוזבים את המזרון, או שהרוח מעיפה להם אותו, והם מנסים לשחות מול הרוח. וכאמור, יש גם הרבה אנשים שלא יודעים לשחות."

החיפושים קשים, לנקרי לא מתכוון לוותר. "מדובר בשלוש טביעות, ויש שלוש משפחות שמחכות בחוף", הוא מסכם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!