דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

תוכנית נטו משפחה / ההורים שמחים על תכנית כחלון, אך תוהים אם מדובר ב"מתנה לשנה"

אתמול הציג שר האוצר את תכניתו 'נטו משפחה', בה סבסוד צהרונים החל משנת הלימודים הקרובה | "על המדינה להשתתף במימון צהרון לכל ילד, כל עוד אינה מקיימת את חוק יום לימודים ארוך שנדחה כבר 20 שנה" אומר אמציה דויטש מפורום ההורים, ומבהיר "אם זו מתנה לשנה, זה לא מתאים לנו"

ילדים בצהרונים. המצולמים אינם קשורים לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
ילדים בצהרונים. המצולמים אינם קשורים לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
דוד טברסקי

אמש (שלישי) הציג שר האוצר, משה כחלון, תוכנית חדשה הכוללת מספר הטבות למשפחות עובדות. עיקרי התוכנית 'נטו משפחה' כוללים בין היתר סבסוד לצהרונים, החל משנת הלימודים הקרובה.

בעקבות הסיכום עם מרכז השלטון המקומי, מתכוון משרד האוצר לסבסד את התשלום בעבור הצהרונים באופן דיפרנציאלי, ע"פ אשכולות סוציואקונומים החל משנת הלימודים הקרובה, בדגש על סיוע ליישובים חלשים. בשנה האחרונה התעצם מאבק ההורים על מחירי הצהרונים וחוסר הפיקוח עליהם. בין היתר טענו ההורים, שהרשויות מרוויחות על חשבונם בעקבות חוסר פיקוח על מחירי הצהרונים. נראה שנכון להיום, ההצעה מתייחסת לפן המשאבי של סבסוד הצהרונים, אך אינה מתייחסת לטענות בנוגע לחוסר הפיקוח על התנאים של הצהרונים.

ע"פ התוכנית, הסבסוד יתרחש באופן דפרנציאלי; משפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 4 יזכו לסבסוד של 350 שקלים בחודש לילד מגיל 3 עד גיל 8 עבור צהרון. משפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 5, יזכו לסבסוד של 300 שקלים בחודש בעבור צהרון לילד מגיל 3 עד גיל 8. משפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 6 יזכו לסבסוד של 300 שקל בחודש לילדי כיתות א'-ב' בעבור צהרון. משפחות הגרות באשכול סוציואקונומי 7 יזכו לסבסוד של 200 שקל בחודש בעבור ילד בצהרון בכיתות א ו-ב. ע"פ משרד האוצר, מדובר על חיסכון הנע בין 1,500 עד ל-3,500 שקלים בשנה למשפחות. עלות התוכנית נעמדת ב-900 מיליון שקלים, ואמורה להתחיל כבר משנת הלימודים הקרובה.

צהרון ציל"ה בירושלים (צילום באדיבות ארגון ההורים למערכת החינוך בירושלים).
צהרון ציל"ה בירושלים (צילום באדיבות ארגון ההורים למערכת החינוך בירושלים).

פורום ועדי ההורים היישובים, שלקח חלק מרכזי במאבק על מחיר הצהרונים בירך על החלטה אך הדגיש שמדובר בצעד ראשון ומבורך וכי יש לראות מה יקרה בהמשך, "הצעת החוק שעבדנו עליה היא חלק מתהליך שכלל דיונים רבים עם כל השותפים ובראשם יו"ר ועדת החינוך, יעקב מרגי", מסביר אמציה דויטש מפורום ההורים. "בנינו תקן מפורט המקיף את כל מרכיבי הצהרון לגילאי הגן ובית הספר בין השאר, פירטנו את התכולה הפדגוגית, מבנה המסגרת, הצוות והכשרתו, תזונה, סביבה, ציוד ומנגנוני הפיקוח, שהתוצר שלו הינו צהרון שנותן שירות איכותי ומלא ומסדיר את נושא החינוך לאחר שעות הלימודים באופן מוחלט." דויטש הוסיף כי "על המדינה להשתתף במימון צהרון לכל ילד, כל עוד אינה מקיימת את חוק יום לימודים ארוך שנדחה כבר 20 שנה. הבהרנו שאנחנו נהיה שותפים למהלך שיהיה מגובה ע"י המדינה בכסף. עכשיו אנחנו צריכים לראות מה נכנס בתוך החבילה הזו מלבד הכותרות, האם הולך להיות להיכנס המפרט עם הדגשים שלנו וגם לכמה זמן החוק הזה יוכל, כי כרגע מדובר על תקציב 2018. ומה יהיה אח"כ, האם זו מתנה לשנה? כי אז זה לא מתאים לנו. נחכה ונראה."

ח״כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) אשר הגישה כבר לפני 10 חודשים הצעת חוק לפיקוח על מחירי הצהרונים מסרה: "אני מברכת את השר משה כחלון על צעד חשוב ביותר בהוצאתה של המשפחה הישראלית מהבוץ של עלויות גידול הילדים בישראל אשר האמירו ללא כל קורלציה לכושר ההשתכרות של ההורים. ילדים הם שמחה בגן, אבל גם בצהרונים וטוב ששר האוצר מקצה לכך משאבים, השלב הבא הוא המורכב ביותר מבחינה כלכלית אבל גם יניב את התשואה המשקית הגבוהה ביותר (מבחינת פריון) והוא יצירת מסגרות כבר מגיל לידה או לחילופין הכרה בהוצאות גידול הילדים ב 3 השנים הראשונות לחייהם. בלי הדברים הללו, לאורך שנים, יהיה קשה לייצר שוויון הזדמנויות חברתי אמיתי."

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), שהובילה יחד עם שר האוצר ומרכז השלטון המקומי את התכנית להוזלת מחירי הצהרונים, בירכה אף היא על ההסכם: "המתווה המוסכם שגובש להוזלת מחירי הצהרונים ולפיקוח עליהם, הוא המשך לדיונים שהובלתי בוועדה לזכויות הילד ושל תהליך שקיימנו בחודשים האחרונים, תוך שיתופם המלא של נציגי הורים בתהליך. המתווה מגובה בחקיקה שאני מובילה בכנסת, ובטוחני כי יביא להקלה משמעותית ביוקר המחיה, שממנו סובלים הורים רבים בישראל ויוסיף לכיסם כמה מאות שקלים בחודש."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!