דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גרמניה

מדיני / שר החוץ הגרמני נפגש עם ארגוני שמאל, בתגובה ביטל נתניהו את פגישתם

ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו זעם על כך שזיגמר גבריאל, שר החוץ הגרמני, ניפגש עם האירגונים 'שוברים שתיקה' ו'בצלם' | נשיא המדינה לשר החוץ הגרמני: ״הצבא שלנו הוא הצבא המוסרי בעולם"

ראש הממשלה בניימין נתניהו ושר החוץ של גרמניה סיגמר גבריאל (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ראש הממשלה בניימין נתניהו ושר החוץ של גרמניה סיגמר גבריאל (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל אתמול (שלישי) פגישה מתוכננת עם שר החוץ הגרמני זיגמר גבריאל כיוון שזה לא נענה לדרישת נתניהו לבטל את פגישותיו המתוכננות עם הארגונים 'בצלם' ו'שוברים שתיקה'. מאוחר יותר, סירב גבריאל לשוחח עם נתניהו בטלפון.

"לא רציתי להיכנס למשחק הפוליטי בישראל, אבל זה לא אסון, היחס שלי ושל גרמניה לא ישתנה", אמר גבריאל בתגובה להחלטת נתניהו והוסיף, "הייתי כאן הרבה פעמים, פגשתי פעמים רבות את ראש הממשלה נתניהו, יש לי יחסים טובים איתו ולכן הופתעתי מהביטול." בדבריו לעיתונאים במלון המלך דוד בירושלים, הביע גבריאל צער על ביטול הפגישה אך עמד על החלטתו להיפגש עם הארגונים, "זה חשוב להיפגש גם עם ארגונים לא ממשלתיים וצריך לדבר גם עם המוסדות הממשלתיים וגם עם אלו הלא ממשלתיים".

ראש הממשלה נתניהו התייחס לדברים במפגש עם מתמודדי חידון התנ"ך העולמי לנוער, והפריד בין האולטימטום אותו הציב לשר החוץ הגרמני ובין היחסים בין שתי המדינות, "היחסים שלנו עם גרמניה איתנים והם חשובים והם גם יימשכו כך". יחד עם זאת הסביר ראש הממשלה מדוע ביטל את הפגישה עם גבריאל, "המדיניות שלי היא ברורה: לא להיפגש עם דיפלומטים, שמבקרים בישראל ונפגשים עם ארגונים שמכפישים את חיילי צה"ל ומבקשים להעמיד לדין את החיילים שלנו כפושעי מלחמה. אותם דיפלומטים" הוסיף, "לא יעלו על דעתם לעשות את זה בארה"ב או בבריטניה, או בשום מקום אחר."

ח״כ נחמן שי (המחנה הציוני), ראש שדולת הידידות הבין-פרלמנטרית ישראל-גרמניה אמר בתגובה לביטול הפגישה עם שר החוץ הגרמני, ״אני מאמין שלפגישה עם "שוברים שתיקה" בעיתוי בו מצוין בישראל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, לא היה טעם. עם זאת, ישראל היא שעשתה את שאר הטעויות. נתניהו לא היה צריך להציב אולטימטום כה בוטה, ליצור שערוריה פוליטית ולסכן את היחסים בין המדינות. היה עליו לנסות ולהגיע להבנות תוך הידברות דיפלומטית. אבל מה לעשות, ממשלת נתניהו מיגרה בתקופת כהונתה את הדיפלומטיה הישראלית. לישראל אין מדיניות חוץ, אלא רק מדיניות פנים.״

הנשיא ראובן (רובי) ריבלין נפגש מוקדם יותר אתמול עם גבריאל. בפתיחת הפגישה ציין ריבלין את מורכבות היחסים בין המדינות, "לישראל וגרמניה מעולם לא הייתה מערכת יחסים פשוטה, ולעולם לא תהיה. אולם בשנים האחרונות, מערכת היחסים בינינו הפכה לחיובית ועמוקה ביותר. עברנו דרך ארוכה יחד, מהיסטוריה כואבת לאחריות משותפת ושותפות קרובה". בדבריו הזכיר ריבלין את השתתפותו של נשיא גרמניה לשעבר, יואכים גאוק, בטקס נעילת יום השואה והגבורה בקיבוץ לוחמי הגיטאות, "ראינו זאת רק אתמול, עם ביקורו של הנשיא לשעבר גאוק, יחד עם נוכחותך היום והגעתו הקרובה של נשיאך, זהו סימן חזק לשותפות הזו."

ריבלין בדבריו התייחס במרומז גם לפגישתו המתוכננת עם 'בצלם ו"'שוברים שתיקה', ״הצבא שלנו הוא הצבא המוסרי בעולם״, אמר הנשיא לשר החוץ הגרמני בפגישתם, ״זהו צבא המורכב מהילדים של כולנו, אנחנו יודעים לעשות כל מה שנדרש על מנת לשמור על הצבא שלנו כמוסרי בעולם וכך נמשיך.״ ריבלין הדגיש כי, ״אנחנו יודעים היטב מהי החשיבות של שמירה על חיי אדם, גם כאשר מדובר באזרחי מדינת אויב, וכך אנו מושיטים יד, מסייעים ככל יכולתנו לניצולי הזוועות המתרחשות פה ממש מעבר לגדר גם כאשר מדינות אחרות בעולם, המקדשות את המוסר בקול לא פעם, לא נוקפות אצבע.״

שר החוץ גבריאל הודה לנשיא על קבלת הפנים ואמר, "עבורנו כחברה, חשוב מאוד לזכור גם את התמיכה המיוחדת שלנו בקהילה היהודית. אנחנו מחויבים לידידות בין המדינות, לשותפות וליחסים המיוחדים בינינו ודבר לא ישנה זאת.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!