דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / סוריה: לראשונה מאז תחילת המלחמה, הסכם להקמת "אזורים בטוחים"

שר החוץ של קזחסטן הודיע אתמול (ה') כי במסגרת השיחות בין הצדדים, שנערכות במדינה, נחתם מזכר הבנות, לו ערבות רוסיה, איראן וטורקיה | על פי ההבנות, יוגדרו אזורים בהם תהיה "הפחתה בהסלמה", אם כי המיקום המדויק שלהם טרם נקבע

סגן שר החוץ הטורקי, סדאט אונל (משמאל), ושר החוץ הקזחי, קייראט עבדרחמנוב לוחצים ידיים בכינוס באסטנה, ינואר 2017. (צילום: AP Photo/Sergei Grits)
סגן שר החוץ הטורקי, סדאט אונל (משמאל), ושר החוץ הקזחי, קייראט עבדרחמנוב לוחצים ידיים בכינוס באסטנה, ינואר 2017. (צילום: AP Photo/Sergei Grits)
אוריאל לוי

לראשונה מאז תחילת המלחמה בסוריה, הושג הסכם,  עליו חתמו רוסיה, איראן, טורקיה וממשל אסד, המגדיר אזורים בטוחים במדינה. שר החוץ של קזחסטן, קייראט עבדרחמנוב, הודיע אתמול (חמישי) במסיבת עיתונאים שערך בבירה אסטנה, בה נערכו המגעים בין נציגי המשטר הסורי, האופוזיציה הסורית, ונציגיהן של רוסיה, טורקיה ואיראן, כי נחתם מזכר הבנות בנוגע ליצירת אזורים בטוחים במחוז אידליב, באל-רוטה המזרחית שבפרברי דמשק, בחלק מפרברי חלב, במחוזות לטקייה, חמת, וחומס, ובמחוזות הדרומיים דרעא וקוניטרה. שליח רוסיה לשיחות, מסר כי ההסכם יכנס לתוקף מחר (שבת).

סוכנות הידיעות הממשלתית של רוסיה, אינטרפקס, פרסמה מוקדם יותר היום כי לדברי שגן שר החוץ הרוסי, עתידים שר החוץ סרגיי לברוב, ומזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון,  לדון בנושא האזורים הבטוחים בסוריה, בפגישה שיקיימו השניים באלסקה.

משלחת האופוזיציה עזבה בזעם את אולם הדיונים, לאחר שנודע לה שאיראן חתומה על ההסכם, עליו הכריז גם סגן שר החוץ האיראני. משרד החוץ הטורקי בירך על ההסכם, והדגיש כי "הדבר יבטיח העברת סיוע הומניטרי לאותם אזורים".

טיוטת המזכר קובעת כי בארבעת האזורים תחול "הפחתה בהסלמה", ומבטיחה הקמת צוות משותף של הצדדים העָרֵבִים, בתוך חמישה ימים מחתימת ההסכם, כדי לקבוע את האזורים הספציפיים עליהן תחול "הפחתת ההסלמה", וכן להביא לפתרונות טכניים לבעיות שעשויות לעלות. טרם הוצגו מפות מפורטות של אזורי "הפחתת ההסלמה" וטרם הובהר מה תכלול הפחתה שכזאת. בנוסף, למרות שעל פי ההצהרות הפומביות, אמורים אזורים אלו להיות אסורים לטיס, הנושא לא מופיע בטיוטות ההסכם שהתפרסמו באנגלית וערבית.

במסיבת עיתונאים משותפת שערך אתמוך עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כי בשיחות שקיימו השניים עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, סוכם על הקמת אזורים אסורים לטיסה או אזורים של "הפחתת הסלמה". לדבריו, "זאת אחת הדרכים לבסס את הפסקת האש".

מחלקת המדינה האמריקנית, שנציג מטעמה השתתף לראשונה בשיחות באסטנה, גיבתה את האופוזיציה הסורית והתייחסה להסכם שהושג בספקנות. בהודעה שפרסמה מחלקת המדינה, נאמר כי "אנו מודאגים מההסכם שהושג באסטנה וממעורבותה של איראן בהסכם, והגדרתה כ'עֲרֵבָה' להסכם. פעולותיה של איראן בסוריה הגבירו את אלימות, ולא הפסיקו אותה".


שליח האו"ם לסוריה, סטפאן דה-מסטורה, אמר כי "מדובר ביום חשוב בתולדות המשבר הסורי", והוסיף כי "אם אכן יתממשו ההבנות שהושגו בקזחסטן, יהיה הדבר שינוי אמתי בחייהם של בני העם הסורי, הסובלים מהפצצות בלתי פוסקות בכל רחבי המדינה בשש השנים האחרונות".

סבב השיחות שנערך השבוע באסטנה, בתיווך טורקיה ורוסיה, היה הרביעי במספר. הפסקת האש האחרונה ,שהוכרזה בסבב השיחות השני באסטנה ב-30 בדצמבר 2016, אחרי שצבא סוריה הנאמן לאסד כבש את העיר חלב, החזיקה מעמד רק כמה שבועות. גם בשבועות בהם עמדה הפסקת האש נערכו עימותים מוגבלים בגזרות שונות בסוריה. לאחר הסבב השלישי שנערך בחודש מרץ האחרון פתחו המורדים ב"מתקפת האביב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!