דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / דו"ח חדש טוען כי סוריה ממשיכה בייצור נשק כימי בידיעת רוסיה

הדו"ח, שנחשף לראשונה ברשת ה-BBC, הוצג לה על ידי סוכנות ביון מערבית אותה לא זיהו בשם | לפי הדו"ח ישנם 3 אתרי ייצור של נשק כימי וביולוגי הפעילים כיום בסוריה

פוטין ואסד בקרמלין אוקטובר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).
פוטין ואסד בקרמלין אוקטובר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).
אוריאל לוי

ממשלת סוריה מייצרת נשק כימי, בידיעת רוסיה ואיראן, ובניגוד להסכם פוטין-אובמה האוסר עליה לעשות זאת. כך עולה מדו"ח חדש שהציגה סוכנות ביון מערבית לרשת BBC הבריטית.

על פי הדיווח, ממשלת סוריה מייצרת נשק כימי וביולוגי בשלושה אתרים שונים, שניים מהם סמוכים לדמשק והשלישי בין חמת לטרטוס. אתרי הייצור שייכים לסוכנות ממשלתית סורית ששמה "המרכז למחקר מדעי". האתרים פועלים בניגוד לאמנה למניעת הפצת נשק כימי עליה חתמה סוריה בסתיו 2013, לאחר שנשיאי ארה"ב ורוסיה הגיעו להסכם פירוז סוריה מנשק כימי. אחד האתרים הוסתר מפקחי הארגון למניעת הפצת נשק כימי ובשני האתרים האחרים נערך ביקור של הפקחים בסוף פברואר ותחילת מרץ, ונלקחו מהם דגימות חומרים. החומרים נשלחו לבדיקה שתוצאותיה טרם הגיעו.

הדו"ח שהוצג ל-BBC, שלא סיפק פרטים אודות כותביו, ציין את שמו של הגנרל בסאם חסן כדמות מפתח בייצור ובשימוש בנשק כימי בסוריה. חסן מופיע ברשימת הסנקציות שארה"ב הטילה על סוריה כנציגו של הנשיא אסד ב"מרכז למחקר מדעי" המואשם בייצור החומרים האסורים.

צרפת סיפקה לאחרונה הוכחות לכך שמשטר אסד עומד מאחורי ההפצצה בגז סארין שנערכה בתחילת אפריל בעיירה הצפונית חאן שייחון, בה נהרגו כ-90 בני אדם.

גורמי ביטחון ישראלים מסרו לאחר ההפצצה כי בידיהם מידע על כך שאסד מחזיק נשק כימי, למרות שיותר מאלף טונות של נשק כימי פונו מסוריה ופורקו לפי הסכם אובמה-פוטין. הגנרל זאהר אל-סאקת, שהיה ראש היחידה הכימית בדיביזיה החמישית בצבא הסורי, וערק מצבא אסד ב-2013, אמר כי צבא סוריה מחזיק כיום במאות טונות של נשק כימי. "המשטר הודה בהתחלה שיש לו רק 1,300 טונות, אבל ידענו שבמציאות יש להם כפול מזה. היו להם לפחות 2,000" אמר אל-סקאת לפני שבועיים לטלגרף הבריטי.

היסטוריה של שימוש בנשק כימי

הצבא הסורי השתמש בנשק כימי מספר פעמים, החל מסתיו 2012. המתקפה הקטלנית ביותר התבצעה בע'וטה, סמוך לדמשק, באוגוסט 2013, ונספו בה יותר מ-1,400 בני אדם. במתקפה בע'וטה השתמש הצבא הסורי בגז סארין, ובעקבותיה נחתם הסכם פירוק הנשק הכימי בסוריה בין ארה"ב לרוסיה. בכפוף להסכם, פונו מסוריה במהלך שנת 2014 מעל 1,000 טונות של גז חרדל, סארין ו-VX. מאז ההסכם נרשמו מספר דיווחים על שימוש של הצבא הסורי כלורין בהתקפותיו. הכלורין, שאחרי פיצוצו הופך לגז כלור, הוא הגז הראשון בו נעשה שימוש כנשק כימי אי פעם והשימוש בו לצורכי מלחמה נאסר על פי "אמנת הנשק הכימי" עליה חתמה סוריה ב-14 באוקטובר 2013.

הסכם פירוז הנשק הכימי מסוריה שנחתם בין רוסיה לארה"ב, הורה על פירוז מלא של סוריה מנשק כימי ועצירת אפשרויות הייצור והפיתוח של חומרי לחימה כימיים בעתיד. על פי ההסכם, במקרה של שימוש בנשק כימי, יופעל פרק 7 של אמנת האו"ם, לפיו המעצמות יהיו אחראיות להחליף את המשטר בסוריה, גם אם יידרש לפלוש למדינה לשם כך. הדיווחים האחרונים מצביעים על שימוש בגז כלור, שאינו נכלל ברשימת החומרים המפורזים במסגרת ההסכם בין שתי המדינות. דיווחים אלו עדיין לא זוכים ליחס משמעותי מצד העולם והפעלת פרק 7 באמנת האו"ם לא הועלתה באופן גלוי.

ארגוני מורדים אחרים, הנלחמים נגד דאע"ש וצבא סוריה, כמו גם ארגון דאע"ש עצמו, השתמשו גם הם בנשק כימי במלחמת האזרחים בסוריה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!