דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בג"ץ העוזרות המשפטיות

חברה ועבודה / בג"ץ העוזרות המשפטיות: ההסתדרות נאבקת לבטל את שיטת ההעסקה הפוגענית

בדיון הראשון בבג"ץ סירבה ההסתדרות להצעת השופטים כי המשא ומתן בין הצדדים יתנהל רק על אורך התקופה הקצובה להעסקת העוזרות המשפטיות, ולא על עצם שיטת ההעסקה הכוללת פיטורים אוטומטיים | ניסנקורן: "ההסתדרות לא תיתן לרפות את ידי העובדות והעובדים ותאבק יחד איתם ולמענם"

הפגנת העוזרים המשפטיים (צילום: דבר ראשון).
הפגנת העוזרים המשפטיים (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הדיון הראשון בעתירת ההסתדרות וועד העוזרות המשפטיות לשופטים לבג"צ כנגד נוהל הגבלת משך עבודתן של עוזרות השופטים לעד שש שנים בלבד נערך אמש (רביעי). זאת בעקבות פסיקת בית הדין הארצי לעבודה שקבע כי המדינה רשאית להגביל את העסקתן ולפטרן באופן אוטומטי עם חלוף הזמן. המשמעות היא פיטוריהן של כ-500 מתוך 650 העוזרות המשפטיות, כשהנהלת בתי המשפט מבקשת להרע את תנאיהן של הנותרות. עוזרות השופטים שובתות כבר למעלה משלושה שבועות על רקע זה.

בפתח הדיון הבהירו השופטים כי הם רואים בנושא סוגיה בתחום יחסי העבודה, שראוי כי תוכרע במסגרת משא ומתן בין הצדדים. הנהלת בתי המשפט דחתה את הצעת השופטים להקפיא את הצעדים החד צדדיים ולהיכנס למשא ומתן בלא תנאים מוקדמים. מנגד דחתה ההסתדרות הצעה נוספת של השופטים, על פיה המשא ומתן יתנהל רק על אורך התקופה הקצובה להעסקת העוזרות המשפטיות, ולא על עצם שיטת ההעסקה הקצובה בזמן הזה, הכוללת פיטורים אוטומטיים.

"בג"צ עוד לא אמר את עמדתו. אני מאוד מקווה שהמדינה תבין שעם עובדים מנהלים מו"מ בלי תנאים מוקדמים, זה המהות של מו"מ" אמרה עו"ד שרית טוביס יו"ר הועד הארצי של עוזרות השופטים "אנחנו לא אומרים להם לרדת מהעמדות שלהם, אבל לא ייתכן שהם אומרים לנו לרדת מהעמדות שלנו, עוד בטרם נכנסנו לחדר. אם יש 500 אנשים שעומדים על סף פיטורין, מה הם רוצים? שנזרוק עוד טרם הכניסה למו"מ 75% מהעובדים שאנחנו מייצגים ואז נשב לדבר. מה אני אשיג? חניות לעוד אנשים? איזה ועד עושה כזה דבר?". בהינתן ולא תהיה כניסה למו"מ בלא תנאים מוקדמים, הבהירה טוביס כי שביתת העוזרות המשפטיות בכל הערכאות תמשך. עמדת ועד העובדים היא כי במידה והמדינה מצפה שהעוזרים המשפטיים לשופטים יהיו אנשי מקצוע ולא מתמחים, אין מקום להגבלת משך העסקתם.

"ההסתדרות באה עם חידוש מהפכני של ויתור על הדרישה לקביעות במקרה הזה, במסגרת המשא ומתן הקיבוצי, מתוך הבנה שמדובר ביחסי אמון וקרבה מיוחדים בין העוזר המשפטי והשופט. זו היתה נקודת המוצא שלנו, וזה כתוב גם בעתירה" הסביר יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות עו"ד יצחק גורדון בשיחה עם דבר ראשון, "הרעיון הוא להגיע למנגנונים יצירתיים, במסגרת הסכם קיבוצי לסיום העסקה במידת הצורך – אבל לא בשרירותיות חד צדדית, ולא באופן אוטומטי ודורסני לאחר זמן קבוע".

לקראת הדיון שנערך אתמול אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "הזוי כי דווקא בהיכל המשפט, העסקת העובדים מתנהלת באופן שאינו מכבד, תוך קידוש הנוהג של פיטורים שרירותיים והנצחה של דפוס העסקה פוגעני. קציבת תקופת העסקה מוגבלת לעוזרים המשפטיים, מבלי שתהיה לכך הצדקה משפטית או ציבורית, נושאת השלכות כבדות משקל שמכרסמות לא רק במעמדם ובזכויותיהם של העובדים, אלא באינטרס ציבורי רחב". ניסנקורן הדגיש בדבריו כי "ההסתדרות לא תיתן לרפות את ידי העובדות והעובדים ותאבק יחד איתם ולמענם, עד שייעשה הצדק".

העוזרות המשפטיות לשופטים הינן עורכות דין מוסמכות המסייעות לשופטים בניסוח החלטות ופסקי דין, בניהול התיקים ובחוות דעת מקצועיות. כ-90% מנושאי התפקיד הינן נשים. בתחילת מרץ זכתה המדינה בערעור בבית הדין הארצי לעבודה  ,שקבע כי אין פסול בנוהל המגביל את משך העסקתן לארבע שנים עם אפשרות הארכה בשנתיים בלבד, ובכך הפך את פסיקתו של בית הדין האזורי לעבודה. להחלטה זו שהתקבלה על דעתם של שני שופטים ושני נציגי הציבור צורפה גם דעת מיעוט מנומקת של נשיא בית הדין הארצי לעבודה, על פיה "החלטה של קציבה מראש של תקופת העסקת העוזר המשפטי לשש שנים דווקא, ללא אפשרות הארכה, וללא אפשרות של בחינה בדיעבד של טיב עזרתו לשופט, ובניגוד לרצון השופט ועוזרו המשפטי, סותרת מניה וביה את הנחת היסוד שעליה מושתת הפתרון לבעיה המערכתית. לכן, החלטה כללית וגורפת של קציבת תקופת העסקת העוזר המשפטי מראש לשש שנים, כשלעצמה, היא בלתי סבירה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!