דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בהסתדרות

בבית המשפט / נשיא המחוזי ליחימוביץ': ״למה הגשתם עתירה ב-22:00 בלילה על דברים שידעתם ב-10:00 בבוקר?״

ב"כ של יחימוביץ': נמשיך בספירה ונעתור נגד כל הליך הבחירות. הצדדים קיבלו את הצעת השופט אורנשטיין כי ספירת הקולות בבחירות להסתדרות תימשך, וטענות יחימוביץ' על אי סדרים יתבררו לאחר הספירה ובהתאם לתוצאות

צוותה של יחימוביץ בהתייעצות בבית המשפט, מאי 2017. צילום: ניצן צבי כהן
צוותה של יחימוביץ בהתייעצות בבית המשפט, מאי 2017. צילום: ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בתל אביב סיים את הדיון בעתירתה של שלי יחימוביץ' בנושא טענות לאי סדרים בבחירות למוסדות ההסתדרות, וקבע כי הספירה תימשך. בעקבות העתירה שהוגשה אתמול (רביעי) בשעה 21:50 לבית המשפט המחוזי בתל אביב, הורה נשיא בית המשפט השופט איתן אורנשטיין לעצור את ספירת הקולות עד לדיון. השופט אורנשטיין לא אישר או דחה את הטענות שהציגה יחימוביץ', אך קבע כי יש מקום לדון בהן, ומכיוון שמדובר במהלך בלתי הפיך יש לעצור את הספירה עד לדיון בנושא. בסופו של הדיון קבע השופט אורנשטיין כי יש להמשיך את הספירה, והציע ליחימוביץ' לקבל הסדר ביניים שבו הספירה תימשך והיא תוכל לעתור לאחר פרסום התוצאות. יחימוביץ' קיבלה את הסדר הביניים והודיעה שתעתור בהמשך לפסילת כלל הליך הבחירות.

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

השופט אורנשטיין לנציגי יחימוביץ': למה הגשתם עתירה ב-22:00 בלילה על דברים שידעתם ב-10:00 בבוקר?

עו"ד איתן לירז, בא כוחה של יחימוביץ' בפתיחת הדיון: התגובות נתקבלו רק לפני זמן קצר. לא בא בטרוניה. לצערי מתגבשת ההחלטה להגיש עתירה לפסלות הבחירות בכללותן. על פי הלכת בית המשפט העליון בחירות מבוטלות בשני תנאים – ליקוי מהותי היורד לשורשו של עניין והשפעתו של אותו ליקוי על תוצאות הבחירות. לא בכדי מתבצעת מתקפה תקשורתית…

השופט אורנשטיין: תחסוך ממני. אם אדוני רוצה להגיש תביעה אחרת, לא צריך הקדמות.

עו"ד לירז: יש כאן סיעות רבות שמתמדדות בהסתדרות, תוצאה של הטיה ולו של 10 או 15% יכולה להיות משמעותית לא רק באשר לבחירת היו"ר, אלא גם ביחס לייצוג הסיעות. אנחנו במטה במשרד עורכי הדין שלי קיבלנו ביממה האחרונה אלפי פניות, מבול חסר תקדים בעיניי. לא נתקלתי בכזה לא בכנסת ולא בבחירות הקודמות להסתדרות. היקף הפגמים נוגע לעשרות אחוזים במספר הקלפיות. 10% מהקלפיות נעלמו. היו שם למעלה מ-3 משאיות. מעבר לכך כ-400-500 קלפיות במרלו"ג שמסומנות כפגומות. אני נכנס פנימה לוודא מה קורה איתן ורואה שמבול קלפיות נכנסות לספירה.

השופט אורנשטיין: הם התייחסו ונתנו תשובה שלדעתם לא נפל שם שום פגם. מי שמבקש סעד זמני לא צריך לבקש אותו יום למחרת בלילה, אלא תוך כדי.

עו"ד לירז: שלחתי שלושה מכתבים ובקשתי שיעצרו מיד את הספירה ולא טרחו לענות לי. מה זה שיהוי? כשאני מקבל מאות על מאות של פניות, אני במרכז הלוגיסטי זימנתי ועדת בחירות, מנסה להכנס לאולם ונדרש להזמין שוטר כי איימו עלי.

השופט אורנשטיין: מה שאדוני טען יכול היה לטעון ביום הבחירות בצהרים או לכל הפחות בלילה. מותר להגיש סעד זמני עוד בטרם העתירה המרכזית – אני נותן לאדוני הזדמנות להשיב לתגובות.

עו"ד לירז: לעניין השיהוי – מאות פניות הועברו לגב' יחימוביץ' ולמטה, ולוועדת הבחירות של ההסתדרות שמורכב משכירי הסתדרות. ההחלטות הפרוצדורליות שמתקבלות על ידי ההסתדרות מתקבלות על פי חוקה. ישנה כאן אופרציה מתוכננת היטב, עם קו ברור וכוונה ברורה.

השופט אורנשטיין: השאלה היא למה רק אתמול ב-22 בלילה הגשתם את הבקשה ולא ביום הבחירות בערב או אתמול בבוקר?

לירז: זה מאוד פשוט – ספירת הקולות עצמה החלה בשעות הצהרים אתמול.

השופט אורנשטיין: אדוני טען על משאיות, שלוש משאיות שיצאו ממרחבים מסוימים ובמקום להגיע בשעה סבירה הגיעו בשעה מאוחרת. זו טענה מרכזית של אדוני לעשרות קלפיות שיש חשד לטוהר הבחירות לגביהן. אז ידעתם כבר לכל המאוחר אתמול ב-10:00 בבוקר על הטענה הבעייתית לגבי עשרות קלפיות. אז אומרים חבריך, היית צריך להגיש בקשה לא בעשר בלילה אלא בעשר בבוקר.

עו"ד לירז: לא ידעתי על הטענה הזו לא ב10 בבוקר ולא ב12 בצהרים. הותקפנו לא בארבע פניות אלא באלפי פגמים. אין כוונה לייצר בומבסטיות מיותרת. הותקפנו במאות ואלפי פניות. אני בשעות אחר הצהרים אתמול בעצמי ניגשתי לראות מה קורה עם מאות קלפיות מסומנות כפגומות – אני רואה עגלה ראשונה מוחזרת… היו שם מאות ואלפי פגמים, צריך להבין את זה. אתמול בלילה אנחנו מגלים שישנם מאות או אלפי פתקים ממוספרים. אנשי ניסנקורן כנראה, זה כמובן תלוי בהוכחה – אמרו לאנשים הינה פתק מס' 30, נראה אם הוא בפנים או לא.

 

ב"כ יחימוביץ': "הוחלט לא לבדוק קלפיות עם פער של עד 5 קולות" השופט אורנשטיין: "החלטה לא בלתי-סבירה"

עו"ד לירז בא כוחה של יחימוביץ': אני לא אץ לבית המשפט לעצור בחירות של מאות אנשים. אבל כשאני רואה פגיעה מאסיבית ומשמעותית… אנחנו מחזיקים עובדות, מאות על גבי מאות על גבי מאות של קלפיות שסומנו פגומות הוחזרו לכאן חזרה. ועדת הבחירות, שכירי ההסתדרות קיבלה החלטה שלמרות שיש פער בחמש קולות בכל קלפי – לספור אותן. במרבית הקלפיות המספר קורה במרלוג. משעה שסופרים קלפי – הופכים אותה. ולכן אין אפשרות לפסול בדיעבד את אותה קלפי.

השופט אורנשטיין: לא ידעת שכך הספירה עובדת? זה נהלי הבחירות. הגעתם בבתי המשפט לסיכומים, וידעתם איך עובדת השיטה. גם לאופן הבדיקה התייחסו המשיבים בתשובתם ולא מצאו פגמים. גם קורה שיש מדי פעם פער בין המספר והפתקים וגם יש לגבי זה פסיקה. הפעולה נעשתה, אז אי אפשר בהינף קולמוס לומר שכל 20% הקלפיות פסולות. הועדה בדקה.

עו"ד לירז: ועדת הבחירות קיבלה החלטה עקרונית – לא לבדוק. היא אמרה – מקום שבחלפיות יש פער של עד 5 קולות – אני לא בודקת. זה לא שהיא פתחה אותן ובדקה.

השופט אורנשטיין: נלך לשיטתך, היא קיבלה על זה החלטה – זו לא החלטה בלתי סבירה, 5 קולות בקלפי שלמעלה ממאה קולות.

השופט אורנשטיין: מה הפגמים המהותיים? תמקד אותי? אם היית צריך לתעדף. שיורדות לשורשו של עניין. כי אדוני בעתירה שלו פירט שורת מקרים תוך צירוף תמונות וסרטונים, המשיבות התייחסו לזה, הסתכלתי על זה ועל זה. מה לדעתך זה פגמים שזה לא יכול לעבור?

לירז: ההחלטה שקלפיות שנתגלו בהן פגמים באופן שיטתי לא נבדקו והושבו לספירה. אם בקלפי רשום 100 קולות ויש 120 – אני לא חושב שאפשר להסביר את זה לא בשלושת חברי הקלפי ולא ברשימה ממוחשבת. צריך ללכת ולספור את זה. מלבד זאת – מספר גדול מאוד של פתקים נמצאו ממוספרים ומסומנים. יש לנו סרטון של ועדת הבחירות ניגשת לשולחן, אומרת עו"ד קרת – אני מבקשת להפסיק לספור את הפתקים המסומנים – ומשיבה לה הסופרת – אבל כבר ספרנו את כולם.

ב"כ ההסתדרות: כל הטענות נבדקו, הטענה שמאות קלפיות נמצאו פסולות - הטעיה

ב"כ ההסתדרות: "היכולת  להגיש בקשה בהולה, בלא שום תשתית עובדתית, כשהטענות אינן נתמכות בתצהיר היא מרשימה

"כל הטענות נבדקו באופן שוטף על ידי טל קרת ויתר עורכי הדין. טופלו, ונדונו. הייתה יכולת מרשימה לח"כ יחימוביץ' לשלוח מכתב מאוד בוטה לגבי טענות להפרת החוק בתעשייה האווירית. בנונשלנטיות הם חזרו בהם מאותן הטענות, וכך צריך להתייחס לטענותיהם. אין להם שום בסיס. אף קלפי לא נעלמה, אף מכונית לא הלכה לאיבוד, הכל נשלט על ידי ג'יפיאס שמורה על כך שלא היה כל בעיה בתנועת המשאיות.

"עלו טענות לאורך היום לגבי קלפיות שונות. ועדת הבחירות קיבלה החלטה זהירה, מטעמי זהירות, שלגבי הטענות שנטען לגביהן על איזה שהוא פגם – ידונו בהם. אגב, חלק גדול נבדק ונמצא לא נכון. הנציגים של ח"כ יחימוביץ' היו ערים לבדיקה ולתוצאותיה, ומטבע הדברים התקבלו החלטות על פי התקנון. מי שטוען שהקלפיות הללו אינן כשרות – לא נצמד לעובדות. הקלפיות הללו יבדקו".

ב"כ יחימוביץ': "מנעו מאנשינו להיכנס למקום שבו היו קלפיות"

עו"ד לירז: מספר גדול מאוד של פתקים נמצאו ממוספרים ומסומנים. יש לנו סרטון של יו"ר ועדת הבחירות עו"ד טל קרת ניגשת לשולחן, ואומרת – אני מבקשת להפסיק לספור את הפתקים המסומנים – ומשיבה לה הסופרת – אבל כבר ספרנו את כולם.
בנוסף, משאיות שבהן היו מאות קלפיות, אסביר מה זה הגיעו באיחור כדי לחדד – פנינו לבית המשפט במהלך חול המועד פסח. ובפסק הדין נקבע מפורשות שתהיה לנו יכולת פיקוח, בין היתר פיקוח קפדני איך יזוזו המשאיות. באמצע היום הסתבר שמשאיות שהיו 10 שעות בדרכים נעלמו.
השופט אורנשטיין: זה לא מה שנאמר בבקשה. היה ליווי למשאיות, מנהל המרחב התלווה לנסיעה וזה לא כצעקתה. אם אדוני אומר שזה לא אמת…
לירז: לא אמת. במשרדי תצהיר של נהג שאומר שהדברים שאומרים חברי אינם נכונים נקודה. שום ליווי, שום מעקב.
בידינו סרטון שאנשים שלנו מבקשים להיכנס למקום שבו נמצאות הקלפיות – מגיעה משטרה ואומרת זה שטח פרטי אתם לא יכולים להיכנס. כמה קלפיות יש שם? עשרות. מעבר לכך היו סדרה קשה וכבדה של בעיות מערכתיות אמיתיות עם תחושה קשה של יד מכוונת. לדוגמא – ניתן פס"ד על מנגנון פיקוח מוסכם – למשל שהגב יחימוביץ' תוכל …
השופט: לא צריך לחזור על כל מה שכתבת.
לירז: פרט אחד – הודיעו ליחימוביץ' שמתוך 100 הנציגים – 50 לא יוכלו להכנס. למה? בגלל שהם מועמדים. אני מזכיר לאדוני שמנכ"ל ועדת הבחירות הוא שכיר הסתדרות, חבר בינה.

השופט אורנשטיין: וזה ידוע לך מעכשיו?
עו"ד לירז: אני חוזר למרכז הלוגיסטי לאחר הגשת העתירה, ונוכח שאותן מאות קלפיות מסומנות נעלמו. זה יוצר אצלי שאלה לגבי היכולת שלנו לבודד את העתירה שלנו לאיתור קלפיות ספציפיות, לאחר שרוקנו 100-200-300 כאלו.

היועץ המשפטי להסתדרות: התלונות שנפתחו קלפיות אינה נכונה; בכל שולחן ספירה היה נציג הבית החברתי

היועמ"ש להסתדרות התייחס למספר טענות שלא הספיקו להתייחס אליהן המשיבות בתגובתן ואמר: "אתייחס בקצרה – כל תלונה שהגיעה לועדת הבחירות נבחנה בקפידה, ובכללת הטענות שהוצמדו לעתירה. טענת המשאיות שנעלמו והורדו מהן קלפיות נבדקה ובדקנו בגיפיאסים כולם נסעו בדרך הישירה והמהירה, עם ליווי.

"תלונת חברי שנפתחו קלפיות היא לא נכונה – הם נפתח כמו כל קלפי אחרת – אם הסופרים מזהים אי התעמה בין מספר הפתקים למספר המצביעים – הם מעבירים לבירור. ואז הם מצלמים… קיבלנו החלטה על פי פסקי דין קודמים – כל קלפי שיש בה סטיה של עד חמישה קולות למטה, או שלושה קולות למעלה – נספרת. קלפיות שחורגות מזה נשארת בבירור ונצטרך לקבל לגביה החלטה  כ-260 קלפיות ממתינות לבירור. אומר לאדוני שעיקר הקלפיות שם מדובר בסטיה של מצביע או שניים מעלה. אם אין התאמה מוחלטת – הן עדיין שם בבירור עד להחלטת הועדה

"טענה נוספת היא שלא ניתן לאנשי הבית החברתי להכנס לשולחנות הספירה – לא היה שולחן אחד שלא היה בה נציג של הבית החברתי. יותר מזה – הם נתבקשו להגיש רשימות מראש, וביקשו ברגע האחרון לשנות. נציגתן ביקשה את זה ואני אישרתי כדי שבכל שולחן יהיה נציג של סיעת הבית החברתי.

השופט אורנשטיין הציע הסדר ביניים: הספירה תימשך בפיקוח שני הצדדים וניתן יהיה לערער

השופט אורנשטיין קבע כי ספירת הקולות בקלפיות בבחירות להסתדרות תימשך, והציע לח"כ יחימוביץ' הסדר ביניים בו "מבלי להודות בכל טענה – כל אחד שומר על כל הזכויות שלו, ועדת הבחירות תסיים את כל הספירה תוך פיקוח, עם נציגים. גם בבירור, ותשמרו על כל הזכויות. ואז תשקלו את הצעדים שלכם – אבל את זה אתם חייבים לסיים." יחימוביץ' ועורכי דינה ביקשו עשר דקות להתייעצות. בפניהם עומדת האפשרות לעתור עתירה נוספת לפסילת כלל הליך הבחירות. השופט אורנשטיין אמר ללירז כי "זו ההצעה שלי, אתם יכולים להגיד לי מסכימים או לא. זה בסדר, אבל ההחלטה צריכה להיות עכשיו, אני לא מתמקח על ההצעות שלי, כי אני המציע".

השופט אורנשטיין אמר כי "דבר אחד בתמונה מתברר – צריך לסיים את הבדיקה ולספור את הקולות כי הנזק שייגרם גדול מאוד. הספירה הזו צריכה להיות בפיקוח יחד אתכם, אבל צריך לעשות אותה כמה שיותר מהר ובמידת האפשר לסיים אותה עוד לפני מחר.
כן כשר, לא כשר – יש טענות, קלפיות פתוחות. חשוב לסיים. זה גם לא מספיק פגמים לשורשי העניין – אחד התנאים הוא שההשפעה על התוצאה. גם אם יש פגמים שיורשים לשורשו של עניין ואינן משפיעות על התוצאה זה לא רלוונטי".

"כדי להגיע להחלטה מושכלת צריך לסיים את הספירה. תראו מה תוצאות הבחירות, מה הפער. חצי פער, פער מלא", אמר אורנשטיין.

ב"כ של יחימוביץ ביקש הפסקה של 10 דק' בכדי להתייעץ על קבלת הצעת השופט

צוותה של יחימוביץ בהתייעצות. צילום: ניצן צבי כהן
צוותה של יחימוביץ בהתייעצות. צילום: ניצן צבי כהן

יחימוביץ' קיבלה את הפשרה, הספירה תימשך היום ב14:30; תעתור לביטול הבחירות

לאחר התייעצות בת עשר דקות הודיע עו"ד איתן לירז המייצג את ח"כ שלי יחימוביץ' כי יקבל את הצעתו של הנשיא המחוזי בת"א איתן אורנשטיין לפיה הספירה תימשך והצדדים יוכלו לערער על התוצאות לאחר היוודע התוצאות. השופט אורנשטיין הודיע כי המיון והספירה של הקלפיות בהתאם למוסכם יימשכו היום בשעה 14:30. בנוסף הודיע עו"ד לירז שיעתור לביטול הבחירות בהסתדרות בכללותן – עתירה שבאם תתקבל תהווה צעד חסר תקדים.

השופט אורנשטיין: "אולי התוצאות יהיו כאלה שזה לא יהיה כדאי?"

עו"ד לירז: "אין פה עניין של כדאיות פוליטית" (צחוק באולם).

ניסנקורן על ההחלטה להמשיך ספירת הקולות: "ניצחון לדמוקרטיה"

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ביציאה מבית המשפט (צילום: ניצן צבי כהן).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ביציאה מבית המשפט (צילום: ניצן צבי כהן).

בתגובה להחלטת בית המשפט על המשך ספירת הקולות אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי "זהו ניצחון לדמוקרטיה וניצחון לזכותם של העובדים והגימלאים להביע את רצונם. זו מערכת בחירות שהיו בה הכי הרבה בוחרים מאז 1994, עם האחוזים הכי גבוהים, ואני שמח שהנסיון להכשיל את הבחירות לא צלח. צריך לתת לציבור העובדים והגימלאים להביע את רצונם בקלפי. אני מאמין גדול בדמוקרטיה, והיום בלילה או מחר כולנו נראה את הרצון האמיתי של העובדים והגימלאים"

יחימוביץ': "נערכים לעתירה לפסילת הבחירות"

לאחר החלטת השופט אורנשטיין להמשיך בספירת הקולות בבחירות בהסתדרות אמרה ח"כ שלי יחימוביץ' כי "אנחנו תחת מבול של אלפי פניות של מי שמבקשים להגיש תצהירים. צי של עורכי דין גובה כרגע את אותם תצהירים שמעידים על פגמים קשים וזיוף מאסיבי שיטתי ומערכתי של תוצאות הבחירות וכמובן אנחנו נערכים עכשיו לעתירה העיקרית שהיא פסילת הבחירות ואנחנו מקווים שהעתירה שלנו תתקבל לפי הכרעת בית המשפט".

את יחימוביץ' וסיעת הבית החברתי ייצגו עורכי הדין איתן לירז ואיתן ברוש. את וועדת הבחירות של ההסתדרות ייצגו בדיון יחיאל שמיר, היועץ המשפטי של ההסתדרות, בסיוע משרד עורכי הדין ש. הורביץ ושות'. את ניסנקורן וסיעת עוגנים ייצגו עו"ד אלון יואלי וינקי פפר, שותפים במשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!