דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בארץ / מאות הפגינו סמוך לביתו של היועמ"ש, 15 עוכבו לחקירה

המפגינים קראו למנדלבליט להגיש כתבי אישום כנגד ראש הממשלה ומחו על האיסור להפגין מול בתיהם של נבחרי ציבור | זאת לאחר שבשבוע שעבר נעצרו תשעה מפגינים במקום | ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "בישראל לא תיאסר הזכות למחאה לגיטימית"

הפגנה בפתח תקווה אתמול (צילום: עמר כהן)
הפגנה בפתח תקווה אתמול (צילום: עמר כהן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

כשלוש מאות מפגינים התאספו אמש (שבת) בפתח תקוה, במחאה נגד איסור המשטרה להפגין מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה. זאת בהמשך להפגנות השבועיות המתקיימות מול ביתו של אביחי מנדלבליט, מזה כחמישה חודשים, שנמנע עד כה מהגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה. בנוסף מחו המפגינים על המדיניות המשטרתית לדכא בכוח ובמעצרים את ההפגנות מזה מספר שבועות. ההפגנה התקיימה במרחק של כחצי קילומטר מהרחוב שבו גר היועמ"ש, וכ-15 מפגינים עוכבו לחקירה במשטרה.

במהלך ההפגנה קראו המפגינים לשוטרים "למה שברתם ידיים?", "על כל עצור יפגינו אלף", "שוטר אלים צריך להיות בפנים".

הפגנה בפתח תקווה אתמול (צילום: עמר כהן)
הפגנה בפתח תקווה אתמול (צילום: עמר כהן)

בין המפגינים נראו גם ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), ח"כ לשעבר ניצן הורביץ, חושף השחיתות רפי רותם, ופעילי מחאה חברתית בולטים כמו אורלי בר לב, יגאל רמב"ם ותומר אביטל. במקביל, נערכה בצומת שבין קרית אונו לפתח תקווה הפגנה מצומצמת של פעילים שנעצרו בהפגנות בשבועות האחרונים וקיבלו צווי הרחקה מפתח תקוה. ביניהם מני נפתלי ששימש בעבר כמנהל המשק בית ראש הממשלה וגם שבר את ידו במהלך מעצרו בשבוע שעבר.

כחצי שעה לאחר תחילת ההפגנה, שהתקיימה ללא אישור משטרה, החלו הפעילים לצעוד לכיוון ביתו של מנדלבליט. המשטרה מנעה את כניסת המפגינים לרחוב מגוריו של היועץ המשפטי לממשלה ובשלב זה החלה גם לעצור חלק מהמפגינים. עד לסוף ההפגנה התמלא האוטובוס המשטרתי בכחמישה עשר עצורים.

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) אמר בהפגנה כי "המשטרה אינה גוף פרטי של השלטון ונציגיו – אנחנו כאן לתת רוח גבית לאזרחים ולזכות הבסיסית להפגין. פרטיותו של היועץ המשפטי לממשלה לא חשובה יותר מהדמוקרטיה הישראלית".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) הגיעה גם היא להפגנה ואמרה כי "בישראל של נתניהו הזכות להפגין מגיעה עם כוכבית ואותיות קטנות: 'כל עוד אין איום על שלטוני הבלתי מעורער'". לדבריה, "לא בעירי פתח תקווה ולא בשום מקום בישראל תיאסר הזכות למחאה לגיטימית. ההתעמרות באזרחים וניסיונות ההפחדה של המשטרה לא חוקיים, ומסתמכים על פרשנות דרקונית שהשר לביטחון והמפכ"ל צריכים לתת עליהם את הדעת ומיד. אמשיך לעמוד לצד המפגינים והמפגינות שניצבים בעוז מול מערכת שרומסת את זכותם הבסיסית ביותר".

אוטובוס משטרתי מפנה את העצורים בהפגנה בפתח תקווה אתמול (צילום: עמר כהן)
אוטובוס משטרתי מפנה את העצורים בהפגנה בפתח תקווה אתמול (צילום: עמר כהן)

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), שלקחה חלק בהתכנסות, אמרה: "אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד כאשר זכות היסוד של כל אזרח במדינה דמוקרטית נרמסת. זכות ההפגנה היא זכות יסוד ואנחנו כנבחרי ציבור לא נוכל לעמוד מנגד כאשר פוגעים בהן. אני סבורה שצריך להפגין מול משרדיהם של אישי ציבור – נבחרים ופקידים כאחד, אבל החלטתה של המשטרה במקרה זה דורסנית וחריגה ואין בינה לבין החלטת בג"ץ כל קשר".

ח"כ יואל חסון, מסר לדבר ראשון, כי "‏נכחתי אתמול בהפגנה בפתח תקווה יחד עם עוד מאות אנשים שבאו להילחם על הדמוקרטיה הישראלית. שבוע שעבר ניסו להשתיק עשרות אזרחים, השבוע קיבלו מאות שלא יתנו להשתיקם. בימים האחרונים נעשו מאמצים למנוע השתתפות חברי כנסת, אבל זה רק מדרבן אותי להגיע ולהגן על המפגינים".

ההחלטה של מפכ"ל המשטרה להורות על איסור ההפגנות בסמוך לבתיהם של פקידי ציבור נשענת על החלטת בג"ץ בה פסקו השופטים כי תכלית ההפגנה או מחאה ליד מעונו הפרטי של עובד ציבור איננה מימוש חופש הביטוי אלא "ניסיון להשפעה בלתי לגיטימית על איש ציבור במילוי תפקידו, על ידי יצירת לחץ אישי עליו ועל בני משפחתו" בנוסף קבעו השופטים כי במידה שיש אפשרות אפקטיבית להפגין שלא בסמוך לביתו של פקיד ציבור יש לשקול זאת.

בשבוע שעבר נעצרו תשעה מפגינים שטענו כי המשטרה השתמשה נגדם באלימות קשה. עו"ד דניאל חקלאי, המייצג את נפתלי, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "התרשמותי היא שלא הייתה שום סיבה למעצר או לעיכוב. אני כותב את הדברים בזהירות מפני ששמעתי רק את גרסת העצורים והמעוכבים. במשטרה אמרו כי "חלק מהמוחים סרבו להענות להוראות השוטרים והפריעו בעבודת השיטור תוך הפרעה לסדר הציבורי וחסימת הכביש. אנו דוחים כל ניסיון לקושש כותרות בדרך של עימות עם השוטרים ופגיעה בעבודת השיטור ובתושבים. משטרת ישראל תתיר את חופש המחאה תוך שמירה על הסדר הציבורי ושמירה על שלטון החוק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!