דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

כלכלה עולמית / דו"ח תעסוקה מאכזב בארה"ב: פחות משרות חדשות, עלייה אטית בשכר

בעקבות פרסום הדוח, ולמרות הירידה בשיעור האבטלה, צנח ערך הדולר לשיעור הנמוך ביותר מאז נובמבר | למרות הנתונים המאכזבים, צפויה העלאה בריבית החודש | בארץ, ירד ערך הדולר מול השקל ב-0.5%, אך זינק בחזרה תוך מספר שעות

מחפשי עבודה צעירים במהלך יריד תעסוקה בברוקלין, ארה"ב. (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
מחפשי עבודה צעירים במהלך יריד תעסוקה בברוקלין, ארה"ב. (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
יונתן קירשנבאום

נתונים מאכזבים בדוח החודשי של משרד העבודה האמריקאי. הדוח, שמסכם את המגמות החודשיות בשוק העבודה האמריקאי ופורסם ביום שישי האחרון, הצביע על מספר, נמוך באופן ניכר מהצפוי, של משרות שנוספו לשוק התעסוקה בשלושת החודשים האחרונים. על פי הנתונים, בחודש מאי התווספו 138 אלף מקומות עבודה חדשים בלבד, ואחוז האבטלה ירד ב-0.1% ועומד כיום על 4.3%. על אף היות נתון זה הנמוך ביותר מאז המשבר הכלכלי, מספר מקומות העבודה החדשים הוא נמוך ב-43 אלף מהממוצע השנתי – העומד על 181 אלף משרות חדשות בחודש.

נתונים מאכזבים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)
נתונים מאכזבים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci)

בנוסף, עודכנו הנתונים של חודשים מרץ ואפריל. בעקבות נתונים מעודכנים שהועברו מהמעסיקים, וניכוי עונתיות בנתונים הקודמים, צומצם ומספר מקומות העבודה שנוספו בחודשים אלו ב-61 אלף. עוד עולה מהדוח כי כ-3.25% מכוח העבודה האמריקאי עובד במשרות לא מלאות בגלל קושי במציאת עבודה, ואחוז המובטלים ירד בכ-0.5% מאז חודש ינואר.

מה אומרים הנתונים והאם נראה עלייה נוספת בריבית

נתונים אלו מציירים תמונה מורכבת למשק האמריקאי. אמנם בהשוואה לאירופה, שם אחוז האבטלה עומד כיום על 9.3%, ארה"ב מראה סימנים של יציאה מהמיתון העולמי והבנק המרכזי- הפד- מעלה בהדרגה את הריבית בחודשים האחרונים. עם זאת, העלייה בשכר הראלי נותרה נמוכה ואטית, ועומדת על כ-2.5% בשנה. נתון זהה לזה של השנה שעברה. זהו קצב נמוך בהרבה מזה שלפני המשבר הכלכלי, שעמד על 3.5%.

בנוסף, אחוזי האינפלציה נותרים נמוכים, וב-58 החודשים האחרונים עמד נתון זה מתחת ליעד הרשמי של הפד- 2%. נתוני האינפלציה האחרונים עמדו על 1.5%. נתוני האינפלציה משקפים במידה רבה את מידת הפעילות הכלכלית במשק. ככל שקיימת פעילות כלכלית מואצת יותר, כך גדלים הרווחים, מועסקים עובדים רבים יותר ושכר העובדים גדל. מגמה זו מגבירה את הביקוש, שמגדיל בתורו את המחירים במשק. אך למרות העלייה המשמעותית בתעסוקה בארה"ב, שכר העובדים והאינפלציה מראים גידול נמוך ביותר. הכלכלן פול דיגל אמר כי "הירידה באחוזי האבטלה, במקביל לעלייה נמוכה בשכר, מהווים חידה עבור הפד. שוק העבודה מתהדק, אבל נראה שהשכר לא מגיב".

תעלה את הריבית? ג׳נט ילן נגידת הפדרל ריזרב (צילום: סוכנות AP).
תעלה את הריבית? ג׳נט ילן נגידת הפדרל ריזרב (צילום: סוכנות AP).

עם זאת, כלכלני הפד טוענים כי נתונים אלו הם מכשול זמני, וכי יש לצפות לעלייה באינפלציה וברמות השכר. ג'ון וויליאמס, נשיא הבנק המרכזי של סן פרנסיסקו, אמר כי "כשאני מסתכל על נתוני האינפלציה אני משוכנע שהכלכלה בכיוון הנכון. במידה ונמשיך בכיוון הזה, אני חושב שיהיה לחץ אינפלציוני בקרוב. אני לא רוצה להגזים בחשיבות הנתונים של חודש-חודשיים".

בחודשים האחרונים העלה הפד את אחוזי הריבית מ-0.5%, הרמה הנמוכה שנקבעה אחרי המשבר הכלכלי ל-1%, והודיע כי ימשיך להעלות את הריבית בחודשים הקרובים. ב-14 ליוני צפויה עליה נוספת של 0.25%, על אף הנתונים האחרונים. "אנחנו עדיין צופים עליה בריבית ב-14 ליוני" אמר הכלכלן ג'ים אוסליבן. "למרות המכשולים אנחנו חושבים שהעלייה במקומות העבודה תמשיך להוריד את אחוז האבטלה".

צניחת הדולר

שוק ההון האמריקאי הגיב לפרסום הדוח בצניחה בערך הדולר, שירד לרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר. ערך הדולר נמצא בעלייה מאז ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות, בעקבות ספקולציה של בעלי הון רבים כי ממשל טראמפ יגדיל את רווחיהם על ידי הקלה ברגולציה, הטבות מס והפרטה. הדבר הזה הוביל לזינוק במידת ההשקעה בשוק ההון בארה"ב, דבר שהוביל להתייקרות הדולר.

עם זאת, נתוני דוח משרד העבודה גרמו למשקיעים למשוך את השקעותיהם, וערך הדולר ירד בכ-0.52% מול סל המטבעות העיקריים. ערכן של אגרות החוב של הממשל האמריקאי ירד גם הוא, והגיע לרמה הנמוכה ביותר מאז בחירתו של טראמפ.

צניחה וזינוק של הדולר מול השקל

פרסום הדוח הביא לירידה של 0.5% בערך הדולר מול השקל. עם זאת, מספר שעות לאחר מכן, לפני סגירת השווקים לשבת, זינק חזרה הדולר וחזר כמעט לערכו לפני פרסום הדו"ח. ניתן לשער כי בנק ישראל ביצע רכישה מכונת של דולרים, זאת בהתאם למדיניות הבנק בחודשים האחרונים.

רכשה מט"ח? נגידת בנק ישראל קרנית פלוג (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
רכשה מט"ח? נגידת בנק ישראל קרנית פלוג (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

בנק ישראל הצהיר כבר, לאחרונה, כי ירכוש מט"ח כשערך הדולר ירד באופן קיצוני, במטרה להאט את מגמת ייסוף השקל. מגמת ייסוף השקל פוגעת במגזר היצרני שכן היא מייקרת את תהליך הייצוא הזינוק הפתאומי בערך הדולר הולם את המגמה הנגזרת ממדיניות רכישת המט"ח, היות וכשבנק ישראל רוכש בבת אחת כמות גדולה של דולרים, הוא מעלה את ערכו מול השקל

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!