דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרת ישראל

חיילים חרדים / האם האסטרטגיה החדשה של המשטרה לעצירת האלימות כלפי חיילים חרדים עובדת?

כבר חודש שמשטרת ישראל מכניסה סוכנים מחופשים לחיילים לשכונות החרדים הקיצוניות בירושלים, כשהרחוב מגיב ותוקף, היא מבצעת מעצרים | דב אייכנר, עיתונאי: "הכניסה של המשטרה לא מצליחה ברמה המבצעית, זה גם גורם למתונים לתסוס" | המשטרה: הפעילויות הובילו לירידה באלימות כלפי לובשי מדים חרדים

הפרות סדר במאה שערים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
הפרות סדר במאה שערים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

לפני כחודשיים, ראיינו כאן ב'דבר ראשון', חייל חרדי שביקש להישאר בעילום שם, נוכח ההפגנות שהתקיימו כנגד הגיוס לצבא של צעירים חרדים. "עד 2013 לא היו מקרים של תקיפות חיילים חרדים. אפילו במאה שערים חיילים חרדים היו נכנסים" אמר לנו. "דברים השתנו כשיאיר לפיד עלה וחוק הגיוס החדש נולד. שם התחיל קמפיין החרד"קים (חרדי קל דעת, מ.ר), היתה לו מטרה אחת: לגרום לנידוי חיילים חרדים על ידי כך שכל מי ששקל אי פעם להתגייס – יפחד מזה."

בתחילת חודש מאי שינתה משטרת ישראל את האסטרטגיה שלה בנסיון לעצור את תופעת האלימות כלפי לובשי מדים בקרב החרדים הקיצוניים לרבות במאה שערים. עיקר הפעולה הוא כניסת שוטרים, המחופשים לחיילים חרדים, אל השכונות המיועדות בירושלים, בנסיון למשוך אש של הקיצוניים. אם מתקיימת תקיפה, הסמויים המחופשים מבצעים מעצרים, לעיתים באלימות.

הפגנת חרדים נגד גיוס. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד גיוס. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)

במסגרת הפעולה החדשה של המשטרה, תועדו לפני כשבועיים מספר שוטרים מכים ומכניסים בכוח לניידת, ילד כבן 9 שלכאורה תקף אותם. בנוסף, תועדו שוטרים מכים נערים נוספים. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הגישה בתגובה הצעה דחופה לדיון באלימות המשטרתית, שלטענתה הופעלה נגד חרדים המתנגדים לגיוס בשכונת מאה שערים ביום שישי האחרון, על לא עוול בכפם.

"לא להגיע לפינות האלו"

דב אייכלר, כתב חרדי מסביר כי "מה שרואים זה מילכוד 22", אם המשטרה לא מתערבת היא סופגת מהחיילים החרדיים ביקורת על כך שלא נעשה כלום כדי לשמור עליהם, וכשהיא כן כשמתערבת היא מקבלת תמונות קשות מהחרדים הקיצוניים.

לדעתו של אייכלר צריך להגיע לפשרת ביניים, על מנת למנוע את המצב שאנחנו עדים אליו כיום, לדעתו "צריך לא להגיע לפינות כאלה. אין חובה לחיילים חרדים להסתובב במאה שערים".

אייכנר מוסיף ומסביר שבמציאות מדובר על קומץ קטן של "קנאים", "בעלי אינטרסים" ש"ניזונים מהפירסום בתקשורת". הוא נותן את הדוגמה של שריפת בובות החיילים בל"ג בעומר ומסביר "היינו בובות על החוטים של הקנאים מבחינת הפירסום, הם רוצים שנתייחס אליהם. הבן אדם ששרף את הבובה עשה את שלו."

לדעתו של אייכלר הקנאים מצליחים להגיע ל"הישגים" ומי שסובל מכך זה החילונים וכל שאר 900 אלף החרדים, "יש כאן תקשורת שרוצה רייטינג ואזרחים שרוצים לראות את התמונות האלה. זה נורא מוכר, האם זה משקף את התושבים של מאה שערים? כולנו יודעים שלא. רק שהחילוני כבר מתחיל לראות כל חרדי כמו החרדי שצועק על חייל במאה שערים 'חרד"ק', ובאמת אין כאן כלום רק מיעוט של משוגעים שצועקים. חשוב לזכור שבמהלך כל השנים שקיצוניים במאה שערים צועקים על חיילים ופוליטיקאים, ולא נהרג אף אחד, לא סתם המשטרה לא נכנסת עם נשק חם לשכונה".

אייכלר מסביר כי "לא רק שהכניסה של המשטרה לא מצליחה ברמה המבצעית, למצוא את אותם קנאים, זה גם גורם למתונים לתסוס. אני מקווה שמישהו יקבל שכל ויסיים את הסיפור הזה, כל חרדי מבין שחרדי שצועק 'חרד"ק' זה ממש לא העולם החרדי, שמורכב מרופאים, חיילים, באיחוד ההצלה, ואנשים עובדים. לצערי, באים כמה משוגעים ומכתימים את כולם".

"הציבור מתקצן כשהמשטרה נכנסת לשכונה"

משה ליבוביץ, תושב שכונת מאה שערים מרגיש "אזרח סוג ב'". הוא מוסיף כי "אם מה שקורה עם המשטרה היה קורה במזרח ירושלים, כל העולם היה על הרגליים". ליבוביץ' טוען שלפנינו "בלוף אחד גדול" וכי המשטרה מתנהלת ככה כדי "להראות שהיא עושה משהו, שיש עצורים".

"לא היה אף פעם חייל שנכנס לובש מדים לשכונה וקיבל אבנים", טוען ליבוביץ'. "זה נכון שחיילים שנכנסים עם מדים מקבלים צעקות ואפילו קללות, אבל זאת מדינה דמוקרטית ומותר לצעוק". ליבוביץ' מוסיף כי "חיילים מתוך השכונה יודעים שהם לא יכולים להגיע עם מדים לשכונה והם מכבדים את זה, לא מתוך פחד – אלא מתוך כבוד".

על פי ליבוביץ' "יש כאן מדיניות ברורה של אפליה", הוא מסביר "אני יכול לתת לך דוגמה, את שריפת בובות החייל בל"ג בעומר כולם מכירים, אבל באותו יום ממש אוהדי כדורגל שרפו בובות של הקבוצה השנייה ששיחקו מולה. לא ראיתי את ראש הממשלה מגיב ככה לזה, ובמודיעין  עילית שרפו בובה של חרדי שלא מתייצב בלשכת גיוס. וגם לזה המדינה לא התייחסה."

"יתרה מכך" טוען ליבוביץ' "הציבור מתקצן כשהמשטרה נכנסת לשכונה. זה פועל נגד החיילים. כי עכשיו חייל שנכנס לשכונה יגיבו עליו יותר קשה. זה שרואים ברחובות ילדים בני 12 שוכבים על הכביש מדממים מרתיח את הדם".

חרדים מהפלג הירושלמי מפגינים בירושלים, 3/4/17 (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
חרדים מהפלג הירושלמי מפגינים בירושלים, 3/4/17 (צילום: יונתן זינדל פלאש90)

בתחילת 2016, הנושא עלה לדיון במליאת הכנסת, ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה, "התקיפות הן בעיקר מילוליות, אך יש גם תקיפות אחרות: גירוש של אדם מבית הכנסת שלו, ניפוץ שמשה של רכב, ניקוב צמיגים של מכונית. התקיפות המילוליות כוללות טלפונים מאיימים לחייל ולבני משפחתו, כשהמאיימים לא חוששים להשתמש בלשון בוטה". בתשובה לשאלת ח"כ עזריה כמה כתבי אישום הוגשו לאחרונה כלפי תוקפי חיילים חרדים, השיב סגן שר הביטחון אלי בן דהן (הבית היהודי) בדיון כי הוגשו שניים בלבד.

מאז היו מספר ניסיונות לעצירת התופעה, מספר העצורים גדל באופן משמעותי. רק השבוע נעצרו 12 חשודים שתקפו, היכו והשליכו חפצים לעבר לובשי מדים שהלכו ברחוב.

תגובת המשטרה:  משטרת ישראל נאבקת בתופעה הפסולה והבזויה לפיה חיילים לובשי מדים מותקפים באלימות ההחלטה על פעילות זו בדרך זו, נבעה כתוצאה ישירה מאירועים בהם חיילים שהגיעו לשכונת מאה שערים הותקפו.
הלכה למעשה פעילות המשטרה הובילה למעצרם של תוקפי חיילים ולובשי מדים וכתוצאה מפעילויות אלו נרשמה ירידה בכמות האירועים. נדגיש כי האלימות שהייתה במקום – הופנתה כנגד לובשי מדים, והמעצרים בוצעו כתגובה לאלימות זו.
משטרת ישראל תמשיך להאבק בכל גורם אשר ינקוט באלימות כנגד לובשי מדים במדינת ישראל, בכל זמן ובכל מקום, ולא תאפשר לגורמים קיצוניים לקחת את החוק לידיים ולפגוע באנשים אשר בחרו לשרת את המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!