דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מפרץ חיפה

מפרץ חיפה / בני הנוער המתגוררים בסמוך למפרץ חיפה יצאו להפגין נגד זיהום האוויר

תלמידים מהמועצה האיזורית זבולון הפגינו נגד אישור הרחבת השטח הבנוי של בז"ן | טופז בן שושן, ממארגנות ההפגנה: "אני חיה פה עם המשפחה והחברים שלי, אני עדיין ילדה ולא הוצאתי על זה תואר, אבל יודעת מה קורה מסביבי"

הפגנת בני נוער מהמועצה האזורית זבולון נגד הרחבת בז"ן (צילום: צילום: ליהי שחר ברמן)
הפגנת בני נוער מהמועצה האזורית זבולון נגד הרחבת בז"ן (צילום: צילום: ליהי שחר ברמן)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בני הנוער מהמועצה האיזורית זבולון גדלים בסמוך לאיזורי התעשיה במפרץ חיפה. ואתמול בצהריים הם יצאו להפגין נגד זיהום האוויר, בעקבות ההחלטה לאשר התרחבות בשטח הבנוי של בז"ן במועצה הארצית לתכנון ובניה. בהפגנה שהתקיימה בכביש 772, ליד מתחם "קרקעות הצפון" וקרוב לבז"ן, השתתפו כ-100 בני נוער מהמועצה.

"לפני שבועיים פניתי לארגון 'מגמה ירוקה' כי רצינו במנהיגות התלמידים לעשות משהו יותר אקטיביסטי והעלינו כל מיני רעיונות. זה התגלגל להפגנה, כי רציתי לעשות משהו גדול ומשמעותי. את ההפגנה ארגן צוות מוביל של ארבעה בני נוער. בשורה התחתונה, ההפגנה הייתה נגד זיהום האוויר. היו 100 מפגינים באוטובוסים של המועצה האיזורית. אני פעילה גם במועצת התלמידים וגם במועצת הנוער, ובזכותה יכולנו לארגן את האוטובוסים" סיפרה ל'דבר ראשון' טופז בן שושן, תלמידת כיתה ח', ממארגנות ההפגנה.

מפגינים מתוך מודעות

בן שושן סיפרה שהצוות שהוביל את ההפגנה הקדיש שעות רבות על מנת להעמיק וללמוד את הנושא. "ישבנו ולמדנו אחר-הצהריים במשך מספר ימים וקראנו מצגות. למדנו על הפצחן המימני. לא כל הילדים שהיו בהפגנה למדו את החומר הזה, זה לא פשוט, אבל הקבוצה המארגנת למדה על זה". להפגנה קדמה הרצאה של פעילת "מגמה ירוקה" ליהי שחר ברמן בנושא זיהום האוויר באיזור. כדי לארגן את ההפגנה הופץ בכיתות טופס הרשמה אליו נרשמו תלמידים מכיתות ח' ועד י"א והאוטובוסים התמלאו בתלמידים שרצו להשתתף. "קיבלנו תמיכה מבית הספר בארגון הפעילות, וזה הגיוני כי היישובים שלנו, אושה, כפר מכבי וקיבוץ רמת יוחנן נמצאים בסמוך לכביש הזה, אנחנו כולנו חיים פה ונפגעים מזיהום האוויר. לי עצמי יש אסטמה. זיהום האוויר קיים ואנחנו נלחמים על להפחית אותו ולכן זה נוגע לכולנו".

נוף המפרץ מחיפה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90).
נוף המפרץ מחיפה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90).

בן שושן אמנם לא מתמצאת בנתוני הניטור עצמם, אך מציגה נקודת מבט חשובה: "אני חיה פה עם המשפחה והחברים שלי, אני שומעת על הרבה מקרי סרטן, אני עדיין ילדה ולא הוצאתי על זה תואר, אבל אני יודעת מה קורה מסביבי". בניגוד להבטחות של המועצה הארצית לתכנון ובנייה ושל המשרד להגנת הסביבה, בן שושן בטוחה כי "אם ירחיבו את בז"ן גם זיהום האוויר יעלה, ויש אפשרות להפחית את הזיהום אבל הם לא מוכנים לעשות את זה. ההרחבה הזו היא לא למען ישראל, אלא למען ייצוא לחו"ל."

ליהי שחר, מ'מגמה ירוקה' התייחסה לבחירתם של התלמידים לקיים את ההפגנה ואמרה כי "מרגש לראות את הנוער שגדל ב'עוטף בז"ן' קם על הרגליים האחוריות ולא מוכן לגדול בצל הזיהום. תמימות הנעורים מתחלפת פה בהתמודדות עם תחלואה גבוהה פי שניים. מתחם דלקים עצום אושר בסמיכות גבוהה לבית הספר ובתי הזיקוק בחוצפתם עדיין דורשים להתרחב. המסר של ההפגנה הזו היא שרווחים לא עושים על חשבון בריאות של ילדים. לילדים האלה נמאס."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!