דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגמה ירוקה

ראיון / "אני מפנה את החצים אל מי שתפקידו לדאוג לי"

כך אומרת ליהי שחר ברמן, פעילה בסניף חיפה של ארגון 'מגמה ירוקה'. ברמן מטיחה ביקורת חריפה ברשויות המדינה, שלטענתה מעדיפות את האינטרס של התעשייה המזהמת על פני זה של הציבור.

בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"כשגרתי במעונות בטכניון בצד של נשר, היו ערבים שלא יכולתי לנשום בגלל ריח פטרוכימי חריף. רואים מול העיניים את הארובות שיש בהן תקלות כל שני וחמישי, כשיש עשן שחור שיוצא מהן, שלא אמור להיות. אם אני גרה פה ומגדלת פה ילדים אני לא יכולה לישון בלילה אם אני לא יודעת שעשיתי הכל כדי שהם יגדלו בסביבה נקייה". כך תיארה ליהי שחר ברמן את בחירתה להפוך את המאבק בזיהום במפרץ חיפה לתחום עיסוק מרכזי בחייה, כבר יותר מעשר  שנים. כיום היא פעילה בסניף החיפאי של ארגון 'מגמה ירוקה'.

ברמן מטיחה ביקורת חריפה ברשויות האכיפה והיא לא נרתעת מלארגן משמרות מחאה מול ביתו של שר האוצר משה כחלון, תושב חיפה בעצמו. באחת ההפגנות נעצרה, לטענתה ללא שום עילה, ושוחררה עוד באותו הלילה. היא קוראת לכל תושבי האזור להצטרף למאבק האוויר המזוהם וההגנה על בריאות הציבור.

ליהי שחר ברמן מגמה ירוקה חיפה הפגנה נגד בזן. צילום: דבר ראשון
ליהי שחר ברמן מגמה ירוקה חיפה הפגנה נגד בזן. צילום: דבר ראשון

'מגמה ירוקה' הוא כנראה הארגון הסביבתי הגדול בישראל. הוא מבוסס על מתנדבים בתאי פעילות בכל הארץ, בדרך כלל בקמפוסים. התא בחיפה הוא תא קהילתי, שרוב חבריו אינם סטודנטים, אלא  צעירים אחרי צבא ומבוגרים.

לפי הג"ס משנת 2009 יש תהליך של התקנת מסננים בתעשייה, שמפחיתים דרמטית את כמות הפליטות לאוויר

"כל פעם עושים השוואות לשנות ה-70, כשהמפעלים פלטו בלי שום הגבלה. נכון שהיום יש יותר רגולציה והתעשייה חויבה להתקין כל מיני מתקנים. אבל צריך לזכור שהתעשייה גם מאוד גדלה והתפוקה שלה גדלה. רואים את זה בתצלומי אוויר.

כשבודקים בטבלאות הניטור, בנושא ה-VOC (חומרים אורגנים נדיפים, א.ר.), שהם חומרים מסרטנים, אתה רואה שאין ירידה בין 2014 ל-2015. אז המשרד להגנת הסביבה אומר 11% ואחר כך מתבזה ואומר 4%, אנחנו יודעים שהמערך הזה לוקה. לא כל המזהמים מנוטרים ולא לכל החומרים יש תקנים. רוב המידע מגיע מהמפעלים עצמם. ביקורות פתע הן לא תדירות. מעובדים של המפעלים אנחנו יודעים שהם מקבלים התראה מראש לפני ביקורת והם מתארגנים".

למי מופנית הביקורת שלך ?

"אין לי שום ציפייה מהמפעלים. אדון עידן עופר רוצה לעשות כמה שיותר רווחים, על חשבון הגברת הזיהום. אני מפנה את החצים אל מי שתפקידו לדאוג לי – לרשות המקומית ולרשות הארצית. במשך שנים נלחמנו עם ראש עיריית חיפה  יונה יהב, שחזר ואמר שבעיית הזיהום היא בעיה תדמיתית. היום הוא עשה "פליק פלאק" ו"גילה" שיש זיהום אוויר.

"רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות הראה, במשך 40 שנה, שבחיפה ובקריות יש את שכיחות הסרטן הגבוהה ביותר. בעבר יהב אמר שהסרטן שקיים בחיפה הוא תוצאה של הזיהום מתקופת הבריטים, אבל ילד בן שנתיים שיש לו אסתמה לא חלה כתוצאה מזיהום מהעבר".

עמדה תקיפה מול המשרד להגנת הסביבה

המאבק האזרחי כנגד זיהום האוויר במפרץ חיפה נמשך כבר מספר שנים, וקשה למצוא לו מקבילה לו מבחינת רמת העקביות והארגון. עם הזמן, החלו אף להישמע טענות שהמאבק מכביד על המשרד להגנת הסביבה, שמפנה את משאביו להתמודד עם תלונות האזרחים במקום לפקח על המפעלים. ברמן דוחה טענות אלה מכל וכל.

"שאף אחד לא יבלבל את המוח. נכון שיש שם מעט כוח אדם ומעט תקציב, אבל שיענו לשאלה פשוטה: איך יכול להיות שעכשיו נותנים היתר פליטה לבתי הזיקוק ולמפעלים ליד, שהוא מקל לעומת אותו מסמך שיצא ב-2009? לא צריך בשביל זה כוח אדם, צריך להחליט שהמספרים עודמים במקום או קטנים, בטח לא גדלים.

"קח את מה שצור גלין, (ד"ר צור גלין, מנהל אגף איכות אוויר בהג"ס, א.ר.), אמר בדיון בכנסת לשאלות של ח"כ יעל כהן פארן, הוא אמר משהו שצריך לצעוק את זה – 'נכון שבמתקן הזה, בתנור הזה,  נתנו להם לזהם פי 4, אבל הסיבה לכך היא שהמתקן הזה לא עמד בתקנות הצו האישי מ-2009, אז הגדלנו שם בשביל שהם לא יעברו על החוק, והקטנו במקום אחר, ובסך הכל מותר להם לפלוט פחות'. זה אומר שהמתקן הזה עבר על החוק שבע שנים ברציפות. נעשתה נגדו אפס אכיפה ועכשיו הם משנים את החוק בשביל שהוא לא ימשיך להפר את החוק. (מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר – "הטענה אינה נכונה. ראש אגף איכות אוויר לא אמר שהמשרד מקל בהיתרי הפליטה". תגובת המשרד המלאה מובאת בסוף הכתבה).

החלק השני זה שהם הורידו במקומות אחרים. מהם אותם מקומות אחרים? יש כל מיני מתקנים שפעם עבדו במזוט, ועכשיו הם עובדים בגז טבעי, אז מן הסתם הרכב המזהמים השתנה (לטובה, א.ר.). להם מותר לפלוט עכשיו פחות עופרת וכספית שהיו במזוט, אתה מבין את המשמעות ? בסופו של דבר מותר להם לזהם יותר".

אז למה לא לדרוש מהמדינה להגדיל את התקציב ותקני כח האדם של הגנת הסביבה במקום לריב איתם?

"תקציבים יכולים לשנות כל מיני דברים, אבל לא מדיניות. לכן הדבר הראשון שהייתי עושה, לפני שהייתי מגדילה את התקציבים, זה ניקוי אורוות יסודי מאנשים שעובדים שם ושכחו בשביל מי הם עובדים. כשמזמינים אותם לפגישות בתעשייה פותחים להם שולחן יפה עם בונבוניירות, קוויאר ושמפניה והם מתבלבלים ושוכחים שעם עבריינים לא עושים משא ומתן. עבריינים קונסים ומרחיקים מביצוע העבירה. זה מה שהם צריכים לעשות. לא צריך להתחשב בהם ולתת להם להגיע לאיזה יעד בעוד 12 שנה. צריך לתת להם שנה, ולהגיד, 'בפעם הבאה שנבוא אתם עומדים ביעד הזה'".

תקציבים אולי לא ישנו את המדיניות, אבל הם יכולים להגדיל את יכולת האכיפה

"לאכיפה יש כסף במסגרת 330 מליון שהקצו למפרץ חיפה בתכנית ההבראה. אפשר להתווכח על הסעיפים, אבל חלק מהכסף זה בשביל ביקורות וסיורים".

ברמן מציגה גישת מאבק תקיפה ביחס למשא ומתן עם המדינה. היא רואה בקשר בין התעשייה לשרים קו אדום.

לא היית מעדיפה שהוא ימשיך לדבר אתך וישתף אתך פעולה בחלק מהנושאים ?

"אני לא מוכנה שישימו לנו פלסטרים בדמות 150 מליון לטיפול בעיית התחבורה בחיפה בזמן שהם מאשרים את התכניות להרחבת התעשייה. ברור שהם לא יעשו הכל, אבל דבר ראשון – להביע עמדה שאין להרחיב את התעשיות, שבז"ן הוא מפעל עברייני שיש מולו ארבעה כתבי אישום.

אחד מכתבי האישום שהגיש המשרד להגנת הסביבה זה על זה שהם מתחמקים מפגישות ומדווחים נתוני כזב מהארובות. יש אישום פלילי על זה. מה מונע מהשר להגיד 'אני לא נותן למפעל הזה להתרחב'?"

יכול להיות שבעמדה הביקורתית הזו את מפסידה פוטנציאל לשיתוף פעולה ?

"קודם כל, אני מדברת עם כולם, עם כל מי שמוכן. ישבתי בשבוע שעבר בכנסת ואחר-כך נפגשתי עם אכרם חסון (חבר כנסת מסיעת 'כולנו', א.ר.). העברתי ביקורת על מה שאמר שיעשה והצעתי עוד דברים שכדאי שהוא יעשה ואני מוכנה לדבר עם כולם. במגמה ירוקה מדברים עם כולם, עם הרשויות המקומיות, עם חברי הכנסת".

אבל הם אומרים שכעת האוויר יותר נקי.

"אחת הביקורות על המחקר האפידימיולוגי  (שנגנז ע"י משרד הבריאות, א.ר.) זה שצריך להצליב את נתוני הזיהום לנתוני התחלואה. אחת הביקורות של הועדה הממשלתית שבדקה את המחקר היא שבסיס הנתונים של זיהום האוויר הוא לקוי. אלו הנתונים שהמשרד להגנת הסביבה מספק. אז מה אני אגיד ? בתחנות הניטור מעבדים את הנתונים ואומרים פה תקלת מזגנים ושם תקלה אחרת".

תצטרפו למאבק או תעזבו את האזור

לדבריה של ברמן, ארגון מגמה ירוקה כבר רשם לעצמו מספר ניצחונות באזור. "תכנית בז"ן אושרה ע"י העירייה לגודל של 300% ירדה בעקבות הדרישות מהציבור ל20%. אסרו עליהם להוסיף מכלים חדשים. אנחנו מגישים כל שבוע כמה בקשות חופש מידע מהמשרד להגנת הסביבה".

הם לא מספקים כיום מידע שוטף ?

"אם תלחץ עכשיו על מידע מארובה כלשהי, תמיד יהיה חסר איזה נתון. המזהם שנמדד, הערך שלו, התקן שלו וזמן המדידה. תמיד יהיה משהו שחסר. אם לא יהיה כתוב התקן, אז אין לך איך לפרש את זה. זה לא מידע שמפורסם בצורה נוחה, אחרת היה הד ציבורי גדול יותר. איגוד הערים מפרסם אקסלים ענקיים שצריך לפרש מהם את הנתונים. המעורבות של הציבור בחיפה גדלה משמעותית. אנחנו רואים את הגשת התלונות מהציבור בעליה, את המעורבות של תושבים בהליכה לכנסת".

ליהי שחר במשמרת המחאה. צילום מסך מתוך סרטון מאת: יאיר גיל / youtube
ליהי שחר במשמרת המחאה. צילום מסך מתוך סרטון מאת: יאיר גיל / youtube

"בזמן האחרון אנחנו מארגנים משמרות מחאה מול הבית של שר האוצר משה כחלון. אנחנו מפרסמים את זה כל הזמן ברשת ואחרי שבוע של הפגנות משה כחלון הרים טלפון לאחד מהפעילים שהיה שם במשמרת מחאה (אביהו האן, סיעת "הירוקים" בחיפה, א.ר.), ואמר לו שהוא מתכוון לכנס שוב את הוועדה הארצית לתכנון ובניה לדון בתכנית להרחבת בז"ן. עכשיו זו אמורה להיות כלל המליאה של הועדה הארצית. אני מסופקת אם היא תחליט שההחלטה לאישור התכנית הייתה שגויה".

אתם מתכוונים להמשיך להפגין ?

"בפירוש כן. אנחנו מברכים על החלטה אבל ספק אם זה יגרום לשינוי משמעותי, ואז כחלון יוכל להגיד –'אני מאוד רציתי' אבל הבירוקרטים המשיכו באותו כיוון.

מה אתם רוצים ממנו ? שיתקשר לאחים עופר ויגיד להם לא לזהם ?

"הוא הרשות מבצעת. הוא יכול להמציא את הכלים שיאפשרו לצמצם את התעשייה הכבדה במפרץ חיפה. הוא יכול להגביל את היצוא של תעשייה פטרוכימית. הוא יכול להגדיל את המיסוי על יצוא דלקים על חשבון בריאות התושבים. הוא אפילו פעם אחת לא התבטא נגד הרחבת התעשייה המזהמת. המפעל המזהם בישראל רוצה להתרחב וכחלון לא פוצה פה".

גם לעובדים במפעלים קוראת ברמן לנקוט בפעולה: "תלשינו. אתכם הורגים. אתם הכי סובלים מזיהום האוויר. תבדקו את כמות התחלואה של העובדים במפעלים. תפנו בצורה אנונימית לחלוטין. תתקשרו מטלפון חסוי".

לקוראים מאזור המפרץ יש לברמן המלצה ברורה. "תצטרפו למאבק או שתעזבו את האזור".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה כי "ראש העיר חיפה מתייחס תמיד וברצינות לנתונים שמציגים בפניו אנשי המקצוע וגורמי המדינה האחראים. לאחרונה נוצר ערפול בנוגע לנתוני איכות האוויר בחיפה ומשום כך יצא ראש העיר בקריאה דחופה למשרדי הממשלה להציג בפני הציבור את תמונת המצב האמתית הנוגעת לתושבי ערי המפרץ".

תגובת המשרד להגנת הסביבה: "מחויבים להגן על הציבור":

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "המשרד פועל כדי להגן על הציבור והסביבה וזו דאגתו העיקרית".

ביחס לטענה כי ארובות מסויימות מקבלות היתר לפלוט יותר פליטות, לעיתים פי 4 מהצו האישי ב2009 למפעל בז"ן, נמסר מהמשרד כי "ערכי הפליטה הוחמרו בכל הארובות במתחם בז"ן. ב-10 ארובות תנורי הפיצוח במפעל כרמל אולפינים ניתן, באופן זמני, ערך פליטה גבוה יותר מהצו האישי – שלאחריו נדרש המפעל לעמוד בערך פליטה אף מחמיר יותר ממה שנדרש בצו."

ביחס לטענה כי היתרים קודמים כללו הגבלה של סך הספיקה המסתית שנעדרת מההיתרים הנוכחיים ל'כרמל אולפינים' ול'גדיב' ומטיוטת ההיתר לבז"ן – "הטענה שגויה ונובעת מאי הבנה. בהיתר יש מגבלה על קצב הפליטה המרבי בכל ארובה. הדבר נעשה על ידי הגבלת הריכוז והספיקה וזוהי הלכה למעשה דרך נוספת להגבלת קצב הפליטה."

ביחס לטענה כי הנתונים במערכת ניטור האוויר שמפרסם המשרד לוקים בחסר וכן שהועדה שפסלה את המחקר האפידמיולוגי טענה שבסיס הנתונים בנושא זיהום האוויר הלקוח מנתוני המשרד אינו מבוסס דיו נמסר מהמשרד מהמשרד כי "אמירה זו אינה נכונה ואינה מקצועית. ביקורת הוועדה הייתה על החוקרים שעשו שימוש בתחנות תחבורתיות (שמייצגות זיהום מקומי) ביחד עם תחנות כלליות, כדי לייצג את הזיהום הכללי. כמו כן, הם ערכו ממוצע של ריכוזי מזהמים עבור כל שנה, כאשר בכל שנה נערכו הריכוזים על סמך מספר שונה של תחנות, כך שלא ניתן ללמוד על הבדלים בין השנים.

הנתונים במערכת ניטור אוויר שמפרסם המשרד באזור חיפה מבוססת על 26 תחנות ניטור איכות אוויר: 22 תחנות כלליות, 2 תחנות תחבורתיות ו- 2תחנות ניידות. כמו כן, באזור חיפה נערכות בדיקות סביבתיות ב- 8 נקודות המודדות אחת לשבועיים את רוב מזהמי האוויר המופיעים בחוק אוויר נקי. מדובר בבסיס נתונים רחב מאד שאין לו אח ורע במקומות אחרים בעולם."

 

 

ביחס לטענה כי המשרד ממעט בביקורות פתע במפרץ חיפה ועובדים במפעלים מספרים שמתקבלות התראות מקדימות לפני ביקורות כאלו, אמרו במשרד כי "אם יש בידיך או בידי כל גורם אחר מידע כי מפעל פועל בצורה לא חוקית כדי לקבל מידע על פעילויות המשרד – עליך לפנות לאלתר למשטרת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!