דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / הסתדרות המורים: הדיון באורך שנת הלימודים הוא התערבות בהסכמי עבודה

ועדת המשנה לבחינת ימי הלימודים במערכת החינוך התכנסה היום לדון בנושא לאור תלונות מארגוני ההורים על חוסר חפיפה בין החופשות במערכת החינוך לאלו של שאר המשק | האוצר: מספר ימי הלימודים בישראל - מעל הממוצע ב-OECD

חופשת הקיץ בלונה פארק תל-אביב (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90).
חופשת הקיץ בלונה פארק תל-אביב (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90).
דוד טברסקי

סערה בוועדת המשנה לבחינת ימי הלימודים במערכת החינוך. הוועדה, בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), התכנסה היום (שלישי) לדיון בלוח חופשות התלמידים ובתלונות מצד הורים וארגוני המעסיקים העצמאיים על חוסר החפיפה בין החופשות במערכת החינוך לבין אלו של ההורים.

"הוועדה קמה מתוך זעקה אמתית שחשים בשטח" פתח פורר את הדיון, "נערכו לא מעט דיונים בנושא, ואני הנחתי הצעת חוק עם שותפתי לסיעה, יוליה מלינובסקי, הצעת חוק שתעגן בחוק את החופשות. ימי החופשה היום נקבעים בשרירותיות ע"י פקידי משרד החינוך כמו שמצאנו את עצמנו בחופשת ל"ג בעומר". למרות שהצעת החוק של פורר עדיין לא קיבלה את אישור ועדת השרים לחקיקה, קיימה הוועדה את הדיון בנוכחות נציגים רבים של המדינה, מערכת החינוך והשטח, על מנת להבין את תמונת המצב הכוללת.

 

ח"כ רחל עזריה (כולנו) התייחסה לעובדה שבעשורים האחרונים חל גידול בילודה וביציאת נשים לעבודה. "שיעור התעסוקה של נשים גדל ל-75%" אמרה, "ישראל היא המדינה הראשונה שמתמודדת עם האתגר הזה באופן כל כך משמעותי. עד היום הנחת העבודה הייתה שמול שוק העבודה, יש מישהו שנשאר בבית לגדל את הילדים. אבל אין היום מישהו שמגדל את הילדים, וצריך לסנכרן בין הדברים".

מורים תחת מתקפה

ניכר היה על פניהם של נציגי המורים ומערכת החינוך, לאורך כל הדיון, כי הם חשים תחת מתקפה. מצידם, טענו כי "הכנסת לא רואה את המורים".

נציג הסתדרות המורים, עו"ד מאיר אסרף, התרעם על עצם הקמתה של ועדת המשנה, וטען כי היא פוגעת בהסכמים מול המורים. "הסכמי העבודה מוסדרים בהסכמים קיבוציים ואין למחוקק יכולת להתערב בהם" אמר אסרף לחברי הכנסת, "אם יש פה בעיה של המשק הישראלי, אז צריך לפתור את הבעיה של המשק הישראלי. במערכת החינוך אין בעיה, במערכת החינוך יוצאים לחופשות אפילו פחות ממה שמקובל בשאר העולם".

אייל חסן, יו"ר מנהלי אשקלון ומנהל בית ספר יסודי יחזקאל בעיר, חיזק את דבריו של אסרף ואמר כי "המנהלים והמורים פועלים על פי הסכמים מול משרד האוצר ומשרד החינוך". לטענתו, התחושה בשטח היא שהעיסוק בימי החופשה תופס את מקומו של הדיון בבעיות אחרות של המערכת. "אולי המסרים שלכם נכונים, אבל התמהיל והארומה לא טובה" הסביר חסן, "המורים זועקים , המורים אומרים שואלים מתי ידאגו גם לדברים האחרים שלנו. מורים אצלנו מלמדים בין 34 ל-37 תלמידים בכיתה, ושואלים מי יודע מה הם עושים ועם מה הם מתמודדים.. אנחנו מרגישים שהכנסת לא מכבדת אותנו מספיק".

דפנה אבן , חברת הוועד המנהל של ארגון הגננות, ציינה שהגננות בנו מתווה כבר לפני חמש שנים שמתכתב עם ההצעות שעלו בוועדה. "במשך שנתיים הגענו למבוי סתום מול משרד החינוך" סיפרה, "אנחנו מבינים שיש מצוקה קשה של ההורים על פערי החופשות. כרעיון ראשון אנחנו מציעים שיהיה פתרון ביניים שיתמודד עם פיזור ימי החופש ולקיים שלוש פגרות בחנוכה בפסח כדי למתן את ה'בום' של החופש הגדול".

מצד ההורים

"עד עכשיו לא ראינו את ההסכמים ואנחנו מקווים לראות אותם בהמשך" אמר פז כהן, יו"ר פורום ועדי ההורים הישוביים, "אין לנו שום כוונה לפגוע במורים ואנחנו רוצים לחזק אותם. המצב היום הוא שההורים צריכים להישאר בבית עם ילדים בגן וילדים וביסודי".

"משרד האוצר לא הביא נתונים עד היום על השפעת החופשות על המשק הישראלי" הוסיף, "יום שבתון עולה למשק 2.2 מיליארד שקלים, אבל לא יודעים מה קורה אם זה שהורים הולכים לחצי יום עבודה, או כמה המדינה מפסידה על הורים שיושבים עם הילדים ולא הולכים לעבוד"

לדבריו, על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי, סך שעות העבודה שמורה מחסיר מדי שנה הוא שווה ערך לכ-15 ימי עבודה. על כן, הציע כהן לאפשר למורים שבעה ימי חופש לפי בחירה, ושבעה ימי חופש נוספים סביב החגים. "לא כולם יהיו מרוצים מההחלטות, אבל השלטון צריך להכריע", סיכם.

אסף שירמן, כלכלן באגף השכר במשרד האוצר, ציין שמספר ימי הלימוד בישראל הוא מעל הממוצע ב-OECD, והפער הזה נובע מחוסר התאמה משבוע העבודה במשק לימי הלימודים. "אנחנו בוחנים הרבה אפשרויות והצעות ויש עלויות לכל ההצעות שעלו פה" אמר, "אנחנו נתכלל את כל העלויות ונגיע להצעה שתיתן את המענה הטוב ביותר למשק כולו".

בסיום הדיון קרא יו"ר הוועדה, ח"כ פורר, לכל הנוגעים בדבר להגיש לוועדת החינוך הצעות למתווה אפשרי כדי שהוועדה תדון בהם בישיבותיה העתידיות.

בהודעה שפרסמה אחרי הדיון בוועדה, תקפה הסתדרות המורים את הניסיון לשנות את אורך שנת הלימודים, אותו היא מבינה כהפרת הסכמים קיבוציים שנחתמו בין ארגוני המורים למדינה. "עובדי ההוראה מפעילים במסירות את בתי הספר במשך שישה ימים בשבוע, בעוד המשק מתנהל ברובו במערכת של חמישה ימי עבודה בשבוע. ימי החופשה של מערכת החינוך אינם חורגים ממתחם הסבירות והנהוג בעולם, והם מהנמוכים במדינות ה-OECD".

"מוטב היה לארגוני ההורים, ליוזמי הצעת החוק ולוועדה נכבדה זו לפנות לפתרונות ישימים כגון הרחבת 'בית ספר של הקיץ', לימי חופשה נוספים וכן להגדיל את ימי החופשה של ההורים ולהימנע מרעיונות הזויים של  פגיעה בתנאי העבודה של עובדי ההוראה" אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד "עמדתנו היא נחרצת וחד משמעית. פגיעה בעובדי ההוראה לא תהיה. גם במחיר של מאבק נחוש ובלתי מתפשר"

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!