דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים זרים

עובדים סינים / "לעצור את הבאת העובדים הסינים" - אומרים חברי כנסת המתנגדים להסכם

הוועדה המיוחדת דנה אתמול (ג') בנושא בחינת הפגיעה בעובדי בניין המועסקים בישראל עקב תכנית הממשלה להביא 20 אלף עובדי בניין סינים | יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר: מדובר בהסכם שגוי

עובדי בניין סיניים (צילום אילוסטרציה: pexels).
עובדי בניין סיניים (צילום אילוסטרציה: pexels).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אני חושב שהבאת העובדים הסינים פוגעת באופן אוטומטי בעובדים רבים מהאוכלוסיה הערבית ישראלית והפלסטינית ופוגעת בפרנסה של חלק גדול מאותם האנשים ובדו קיום הזה." כך אמר יו"ר הועדה לשיוויון חברתי וצדק חלוקתי ח"כ מיקי מכלוף זהר, "זו סוגיה שיכולה לתת מכה אנושה לשילוב עובדים ערבים ופלסטינים בשוק העבודה הישראלי. היא תפגע לא רק בכיסם, אלא גם ברצונם להשתלב פה בחברה הישראלית מצד אחד, או מהצד הפלסטיני לעסוק בדברים חיוביים. כי אדם שמפרנס את משפחתו אין לו סיבה להתעסק בדברים אחרים".

ח"כ אחמד טיבי שיזם את הדיון אמר: "שרים טוענים ששוק העבודה סובל מחוסר בידיים עובדות. במקום להקל בתנאים להעסקת עובדים פלסטינים מהגדה המערבית, שהם מקצועיים בתחומם או לשפר את תנאי העובדים מהארץ – הממשלה מחליטה להביא עוד ועוד מהגרי עבודה זרים". לדבריו הבאת העובדים הסיניים צפויה להוריד את השכר של העובדים הערבים הישראלים והפלסטינים בענף, והדגיש כי כ-47% מהעובדים בענף הם ערבים ישראלים, המהווים כ-20% מכלל האוכלוסיה הערבית ישראלית העובדת. "כל עוד האינטרסים של הקבלנים יכתיבו את סדרי העדיפויות, ולא אינטרסים של העובדים במשק, זו תהיה התוצאה. ייבוא עובדים זרים משמעותו אבטלה בקרב העובדים הערבים בישראל".

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט וסגן שר הסחר הסיני ג'אנג סינגפו השיקו את הסכם תכנית הבאת 6,000 פועלים סיניים לישראל (צילום: דוברות השר)
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט וסגן שר הסחר הסיני ג'אנג סינגפו השיקו את הסכם תכנית הבאת 6,000 פועלים סיניים לישראל (צילום: דוברות השר)

"ההסכם הבילטראלי עם סין הוא חשוב מאוד בראיה המדינית של הממשלה, חלק מהמערך הכולל של הקשרים בין המדינות" אמר בדיון נציג משרד החוץ. "ההסכם הוא בין משרד הפנים למשרד הסחר הסיני. הסדר היישום של ההסכם – כאן זה רשות האוכלוסין מול איחוד הקבלנים שהוסמך על ידי משרד הסחר הסיני להוציא את ההסכם לפועל. במסגרת ההסכם לקחנו בחשבון את הקצאות הממשלה לעובדים זרים ואת המקצועות שהוגדרו בהסדר היישום – שכאן הגורמים המקצועיים ביחד מול ארגון הקבלנים בארץ הגדירו את ארבע המקצועות הנדרשים בתעשייה הישראלית: ריצוף, טיח, ברזלנות ותפסנות. בהתאם לזה אנחנו מבקשים מהסינים להביא עובדים במקצועות אלו ולא באחרים."

"הממשלה מבקשת להפריט פה את הענף"

"בהחלטת הממשלה כתוב שהממשלה יכולה לייבא כל התמחות או מיומנות אחרת שגופי האישור מסכימים עליהם. כלומר הממשלה מבקשת להפריט פה את הענף. להביא פה עובדים מקצועיים, מנהלי בניה, אדריכלים – כל מה שצריך במקום עובדים ישראלים" אמר אמנון שינדלר, יו"ר ועד הפעולה האיגוד הארצי של מנהלי העבודה בהסתדרות עובדי הבניין והעץ, "זה מה שמטריד אותנו ואנחנו מתנגדים חד משמעית לסעיף הזה. דובר פה על עובדים בעבודות רטובות, לזה אנחנו לא מתנגדים. מאיפה הגיע הסעיף הזה? גם ההסתדרות מתנגדת לסעיף הזה. ראיתי ששר השיכון גם יצא בהצהרה שיתכנן שכונות שלמות באמצעות חברות סגורות, כמו הנמל באשדוד שבנו רק סינים ואף אחד לא יודע מה קורה שם. כבר שנתיים אנחנו מדברים על נושא הבטיחות – ובמקום בטיחות רוצים להפריט אותנו. רוצים להביא מנהלי עבודה ומנופאים סינים. לא ניתן לזה לקרות, וגם ההסתדרות לא תיתן לזה לקרות". נציגת משרד החוץ הגיבה לדבריו ואמרה "אני לא יכולה להתחייב שלא יובאו עובדים מקצועיים לארץ, אני יכולה לאמר לך שזו לא היתה כוונת המשורר".

סיגל רוזן מהמוקד לפליטים ולמהגרים אמרה כי "מהגרי עבודה שמגיעים ממקומות כמו סין או טורקיה – מדינות שלא מגינות על זכויות האדם של אזרחיהן, אמרו לי במשרד החוץ שיקפידו שלא יגבו מהם דמי תיווך. במהלך 19 שנות הפעילות שלי פגשתי מאות עובדים סיניים שעבדו בישראל בתנאי ניצול קשים. פגשתי אותם בבתי הכלא טרם גורשו – הם שילמו אלפי דולרים כדי להגיע לישראל. סין עם כל ההתקדמות שלה היא עדיין דיקטטורה למחצה שהעתיקה מאות אלפי בני אדם ממקום מגוריהם כדי לבנות סכר לאולימפיאדה. אני לא רואה כיצד נגרום לממשל הסיני לקיים את ההסכם הזה". לקראת הדיון הוגש גם מסמך עמדה מפורט של ארגון קו לעובד שהביאו חשש מפני פגיעה בזכויות העובדים הסינים.

עובדים סינים לצד המכונה (צילום: דבר ראשון).
עובדים סינים לצד המכונה (צילום: דבר ראשון).

נציג משרד החוץ התייחס לטענות קו לעובד באשר לפגיעה האפשרית בזכויותיהם של העובדים הסיניים אשר הוצגו במסמך ואמר כי  "ההסכם שחתמנו הוא הסכם שמעגן בצורה הכי טובה שיכולה להיות מכל ההסכמים שנחתמו עד היום את זכויות הפועלים, ומוגדר בדיוק מה הכספים שהם ישלמו ומה הם לא ישלמו" אמר בתגובה לטענות. "יש מנגנונים מסודרים שיעדכנו את הפועלים עוד בטרם ההגעה לארץ מה הזכויות שלהם, השכר שלהם – מה ניתן לקחת מהם ומה לא. יש פה מנגנונים משני הצדדים כדי להבטיח את זכויות העובדים. במסגרת ההסכם הזה לא יגבו סכומי עמלה מאוד גבוהים כמו בעבר".

ח"כ זהר סיכם את הדיון ואמר כי "הועדה קובעת שההסכם הבילטראלי שנחתם להבאת 20 אלף פועלי בניין סינים לישראל הוא שגוי ואינו מתאים והולם במדינה השואפת לשגשוג ופריחה. ברגע שמאפשרים זאת גורמים לנהירה שלילית, לפשיעה ולעיסוקים שאינם המטרה המובהקת שצריכה להיות פרנסה, וירידה באחוזי הפשיעה במגזר הערבי". עוד הוסיף זהר ואמר "אני פונה לראש הממשלה לעצור את הבאת עובדים אלו על מנת לעודד העסקת ישראלים ופלסטינים כיוון שזה יהיה הדבר הנכון ביותר למגוון רחב של אינטרסים של ישראל – הן חברתיים והן כלכליים".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!