דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחיר למשתכן / הפוליטיקה והפסיכולוגיה שמאחורי ההכרזה של כחלון על ההגרלה הגדולה

הגרלת 15,000 דירות במסגרת מחיר למשתכן אינה מקדמת בניה של אפילו דירה אחת | אריזת תוכניות בינוי עתידיות יחד על מנת לשווקן היא תעלול יחסי ציבור שאמור להשפיע על השדה הפוליטי ועל הציפיות של הרוכשים | פרשנות

שר האוצר משה כחלון בישיבת ממשלה (צילום ארכיון: מארק ישראל סלם)
שר האוצר משה כחלון בישיבת ממשלה (צילום ארכיון: מארק ישראל סלם)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר כחלון עשה זאת שוב. בהתראה של שעתיים הוא כינס מסיבת עיתונאים, בדיוק כפי שעשה כשהשיק את תוכנית 'נטו משפחה'. גם הפעם ההתראה הקצרה נועדה ליצור הד תקשורתי כאילו מדובר בהודעה דרמטית. גם הפעם ללא הצדקה ממשית.

מפת מחיר למשתכן- ההגרלה הגדולה (מתוך מצגת של משרד האוצר)
מפת מחיר למשתכן- ההגרלה הגדולה (מתוך מצגת של משרד האוצר)

ההגרלה הגדולה עליה הכריז כחלון היא לא יותר מתעלול יחצני. מאחורי הרעיון הזה אין שום שינוי. היא לא מקדמת בניה של דירה אחת. בסך הכל החליטו במטה הדיור לקחת את הפרויקטים הלא מבושלים שנמצאים בקנה, לארוז אותם יפה, עם מצגת וסרטון ולהוציא אותם במכה אחת להגרלה. עד עכשיו יצאו הפרויקטים להגרלה לאחר שכבר קיבלו היתר בניה. מי שזכה לפני שנה בהגרלות הראשונות יכנס בחודשים הקרובים לדירה. הפעם מרבית הפרויקטים בהגרלה לא קיבלו עדיין היתר, בחלקם עוד לא הוגשה הבקשה. מי שיזכה בהגרלה ימתין שנתיים ושלוש עד שיגיע לרגע המיוחל ויכנס לביתו החדש.

אם שום דבר לא השתנה, מדוע החליט כחלון על המהלך? איך הוא משרת אותו? והאם יש לו איזשהו ערך במאבק על הורדת יוקר הדיור?

בהחלטה של כחלון אפשר לראות כמהלך פוליטי הצופה פני בחירות. אם הבחירות אכן מתקרבות, אין לו זמן לחכות להיתרים והוא צריך לאסוף את ההישגים מהר. הסכמי הגג שנחתמו בשבועות האחרונים ישפיעו בטווח הארוך על היצע הדיור הרבה יותר מהגרלת מחיר למשתכן. הבעיה שבכל פעם שנחתם הסכם גג, כחלון לא לבד. נתניהו מקפיד להצטרף למעמד החתימה ודוחק את כחלון הצידה. לעומת זאת מחיר למשתכן זו התוכנית של כחלון.

שוב ושוב נראה כי המהלכים של כחלון פונים בעיקר לסנטימנט של השוק. כחלון מנהל מאבק פסיכולוגי עם שוק הדיור. הוא מאמין שאם ישכנע את כולם שהמחירים או-טו-טו יורדים השוק יגיב

מעבר לנושא הפוליטי, יש אפשרות שההגרלה הגדולה היא בכלל ניסיון להציל את תוכנית מחיר למשתכן. כ-70,000 זוגות צעירים רשומים בקבוצה א' של התוכנית. כ-10,000 זוגות זכו בהגרלות בשנה האחרונה. השאר נרשמו שוב ושוב ללא מזל. בכל פעם שהם לא זוכים הם מאבדים סבלנות ואמון באפשרות שיגורו בדירה של מחיר למשתכן. הגרלה גדולה תאפשר לזוגות רבים לזכות, גם אם מדובר בדירה שבנייתה תחל רק בעוד שנה וחצי.

עוד סיבה שיכולה להצדיק את ההחלטה של כחלון קשורה לאופן שבו תופסים בסביבתו את משבר מחירי הדירות. אומנם בכל פעם הם מדברים על הגדלת היצעים והקטנת ביקושים. אבל שוב ושוב נראה כי המהלכים של כחלון פונים בעיקר לסנטימנט של השוק. כחלון מנהל מאבק פסיכולוגי עם שוק הדיור. הוא מאמין שאם ישכנע את כולם שהמחירים אוטוטו יורדים השוק יגיב, הרוכשים ישבו על הגדר בהמתנה להוזלה ובכך יביאו, למעשה, לירידת המחירים המיוחלת. הגרלה גדולה, עם שם מפוצץ וכתבות בעיתונים, היא תותח במלחמה הפסיכולוגית הזו. טובה הרבה יותר מטפטוף של דירות עם הבשלת התהליכים בכל פרויקט ופרויקט. ציפיות הן מרכיב חשוב בשוק הדיור, אבל יכול להיות שהשחקנים בשוק כבר הפכו קצת קהים להצהרות של כחלון.

נתניהו וכחלון (צילום ארכיון: הדס פרוש \ פלאש90)
נתניהו וכחלון (צילום ארכיון: הדס פרוש \ פלאש90)

 

מחיר למשתכן היא לא תוכנית רעה. היא הוזילה את הדירות עבור אלפי דורשי דיור ואם תימשך היא תעשה זאת עבור עשרות אלפים נוספים. היא גם לא תוכנית טובה. היא נותנת הטבות המבוססות על מזל, מספקת דירות במקומות שלאו דווקא תואמים את צרכי הרוכשים והיא מתבססת על כוחות השוק במקום צורכי החברה. כחלון כמו נתניהו מאמין בממשלה כרגולטור, לא כשחקן פעיל בשוק. זו הסיבה שעד כה הוא נמנע מבניה ממשלתית שהוציאה בעבר את מדינת ישראל ממשברי דיור חמורים בהרבה.

עבור אותם 70,000 זוגות ומשפחות הרשומים לתוכנית וישתתפו בהגרלה הקרובה, מניעיו של כחלון לא כל כך חשובים. להם נאחל בהצלחה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!