דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ריבית ארה"ב

כלכלה עולמית / העלאת הריבית בארה"ב ל-1.25% מעוררת חששות להאטת הצמיחה

הבנק הפדרלי של ארה"ב הודיע אתמול (ד') על העלאת שיעור הריבית ב-0.25% | זו הפעם השנייה השנה בה מעלה הבנק את שיעור הריבית | על רקע נתונים לא מעודדים בדו"ח התעסוקה של חודש מאי, קראו כלכלנים בכירים לבנק לשנות כיוון

הבנק הפדרלי של ארה״ב, צילום ארכיון.
הבנק הפדרלי של ארה״ב, צילום ארכיון.
יונתן קירשנבאום

ג'נט יילן, נגידת הפדרל רזרב (הבנק המרכזי האמריקאי), הודיעה אמש (רביעי) כי הריבית בארה"ב תעלה ב-0.25% נוספים, ותעמוד על שיעור של 1.25%. העלאה זו היא השנייה השנה, ומביאה את הריבית בארה"ב לרמה הגבוהה ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008.

העלאת שיעור הריבית באה על רקע שינוי מדיניות הדרגתי של ראשי הפד, ומעידה על התרחקות הבנק המרכזי מהמדיניות המרחיבה שהונהגה עד כה, שנועדה להקל על ההשקעה במטרה לעודד את הצמיחה. זוהי ההעלאה הרביעית אותה מבצע הבנק מאז תחילת המיתון הגדול ב-2008, ולמעשה עומדת היום הריבית האמריקאית ברמה הגבוהה ביותר מאז החל המשבר.

ג׳נט ילן נגידת הפדרל ריזרב (צילום: סוכנות AP).
ג׳נט ילן נגידת הפדרל ריזרב (צילום: סוכנות AP).

במסיבת העיתונאים בה הודיעה על עליית הריבית, טענה יילן כי הצעד משקף את ההתקדמות שעשתה הכלכלה האמריקאית מאז המשבר. הנגידה ייחסה את ההבראה של המשק האמריקאי בין, היתר לצמיחה העולמית, המובילה לעלייה בצריכת תוצרת ארה"ב.  צמיחה זו מצדיקה, לטענתה, התרחקות מהמדיניות המרחיבה, עלייה ארוכת טווח ברמות הריבית באמריקה וצמצום ההרחבה הכמותית הנהוגה על ידי הבנק.

עם זאת, בניגוד לפעם הקודמת בה הועלה שיעור הריבית, ההודעה אמש הגיעה על רקע פרסום נתונים מעורבים על הכלכלה האמריקאית. בדו"ח שפורסם בשבוע שעבר, ומסכם את המגמות החודשיות בשוק העבודה המקומי, ניכרה ירידה בהיקף גידול המשרות. על פי הדו"ח, בחודש מאי התווספו 138,000 מקומות עבודה חדשים בלבד, ואחוז האבטלה ירד ב-0.1% ועומד כיום על 4.3%. על אף היות נתון זה הנמוך ביותר מאז המשבר הכלכלי, מספר מקומות העבודה החדשים הוא נמוך ב-43,000 מהממוצע השנתי העומד על 181,000 מקומות עבודה נוספים בחודש.

אך הנתון המדאיג ביותר הוא האינפלציה הנמוכה בארה"ב. אחוזי האינפלציה נותרים נמוכים, וב-59 החודשים האחרונים עמד נתון זה מתחת ליעד הרשמי של הפד- 2% בשנה. כך למשל, על פי המדדים הרשמיים האינפלציה בחודש מאי עמדה על 1.7% (בחישוב מיוני 2016 עד מאי 2017).

נתוני האינפלציה משקפים במידה רבה את מידת הפעילות הכלכלית במשק. ככל שקיימת פעילות כלכלית מואצת יותר, כך גדלים הרווחים, מועסקים עובדים רבים יותר ושכר העובדים גדל. מגמה זו מגבירה את הביקוש, שמגדיל בתורו את המחירים במשק. אך למרות העלייה המשמעותית בתעסוקה בארה"ב, שכר העובדים והאינפלציה מראים עלייה מתונה ביותר בפעילות הכלכלית. הכלכלן פול דיגל אמר כי "הירידה באחוזי האבטלה, במקביל לעלייה הנמוכה בשכר, מהווים חידה לפד. שוק העבודה מתהדק, אבל נראה שהשכר לא מגיב".

התמונה המצטיירת היא משק אמריקאי צומח, עם אחוזי אבטלה המתקרבים לתעסוקה מלאה אך שכר שאינו עולה ואינפלציה שנותרת נמוכה. יילן טענה אמש כי אין סיבה לחשוש מנתוני האינפלציה הנמוכים, וכי אלו קשורים ב"תנאים נסיבתיים". לדבריה, בפד צופים שאלו יצברו תאוצה בזמן הקרוב.

יילן חזרה גם על ההבטחה להפסיק בהדרגה את מדיניות ההרחבה הכמותית של הפד. במסגרת התכנית, הבנק המרכזי "מדפיס" כסף, וקונה באמצעותו אג"ח ממוסדות פיננסיים שונים. באופן זה הוא מעניק הלוואות לבנקים אלו, במחיר אפסי. ככל שיש בידי הבנקים הפרטיים יותר הון נזיל, כך יורד המחיר אותו הם גובים על הלוואות. מצב זה אמור לדרבן בעלי עסקים לקחת הלוואות, והרחיב את עסקיהם, לשכור עוד עובדים, ולהמריץ את המשק. על רקע צמיחתה של הכלכלה האמריקאית, הוחלט בפד להפסיק באופן מדורג מדיניות זו.

עם זאת, יילן הדגישה את חשיבותה של המדיניות במסיבת העיתונאים. כשנשאלה האם מדיניות ההרחבה הכמותית הייתה אפקטיבית לדעתה, ענתה: "אני חושבת שלמדנו שזה (הרחבה כמותית, י.ק.) עובד. זהו כלי מוניטרי בעל ערך".

עם שיעור התעסוקה כל כך גבוה, איך זה שהשכר והאינפלציה כל כך נמוכים?

שאלה המעסיקה את הכלכלנים בארה"ב ביחס למצבה של הכלכלה האמריקאית היא השכר. כך, על אף נתוני האבטלה הנמוכים מאוד, טרם התרחשה עלייה משמעותית בשכר. ההנחההמקובלת היא שעליית שכר תוביל לעלייה במחירים – כלומר, לאינפלציה. יש לציין כי כל בנק מרכזי מציב יעד אינפלציה, שמייצג את הרמה הרצויה מבחינתו, בדרך כלל לאורך שנה.

"הלחצים האינפלציוניים נמוכים. למרות אחוז אבטלה של 4.3%, לא שמענו על עליה משמעותית בשכר", אמר גאס פאוכר, כלכלן בחברת PNC שירותים פיננסיים. פאוכר התייחס לעובדה כי במצבים בהם התעסוקה גבוהה, שכר העובדים נוטה לעלות. זאת מכיוון שהמעסיקים מתחרים ביניהם על מספר מועט של עובדים, ונדרשים להציע את התנאים הטובים ביותר. כך, ביקוש גבוה והיצע נמוך של עובדים אמור לדחוף המשכורות כלפי מעלה באופן כזה שמיטיב עם כלל השכירים במשק.

מחפשי עבודה צעירים במהלך יריד תעסוקה בברוקלין, ארה"ב. (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
מחפשי עבודה צעירים במהלך יריד תעסוקה בברוקלין, ארה"ב. (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)

עם זאת, בחלקים גדולים מהעולם המערבי מאז המשבר הכלכלי, על אף אחוזי אבטלה נמוכים השכר נשאר נמוך. עפ"י דו"ח של ה-OECD שפורסם השבוע, 2017 היא השנה השלישית ברציפות בה אחוזי האבטלה הממוצעים יורדים, אך השכר נותר ללא שינוי או יורד.

"למרות שהאבטלה מצטמצמת, רבים אינם מרגשים ביתרונות היות והם נתקלים בקיפאון שכר ונותרים ללא קריירה בטווח הארוך", אמר אנחל גוריה, מנכ"ל ה-OECD. על פי הדו"ח, שוק העבודה עצמו משתנה, עם מגמה ברורה של היעלמות משרות בעלות שכר בינוני ובטחון תעסוקתי, לטובת משרות בעלות שכר נמוך.

כך, ירד ב-9.5% כמות המשרות המוגדרות כ"בעלות הכשרה בינונית", המביאות איתן תנאי העסקה יציבים ומשכורת בינונית. משמעות נתון זה הוא כי במדינות ה-OECD אמנם עובדים יותר, אבל בעבודות פחות טובות, עם שכר נמוך ולעתים לא מובטח. כך לדוגמה, בשבוע שעבר דווח כי קרוב לשליש מהעובדים הבריטיים עובדים בתחת תנאים "בלתי יציבים" בהם אין הבטחה להכנסה קבועה, ואינם מקבלים בפועל את הזכויות המגיעות להם על פי חוק.

היות שמשרות אלו מתאפיינות בתחלופה גבוהה של עובדים, משכורתם נוטה להישאר נמוכה, והם בדרך כלל לא נהנים מעליות שכר. לכך יש להוסיף את היחלשות איגודי העובדים ברחבי העולם, שמותירה את מרבית העובדים בכלכלות המערביות ללא מנוף לחץ מול מעסיקיהם. כך, נמנעת מהם האפשרות לדרוש עליית שכר, גם כשקיים ביקוש גבוה לעובדים.

במצב בו שכר העובדים לא עולה, נשארת הצריכה הפרטית נמוכה, וזו מגבילה את רווחיות העסקים. העסקים נוטים להשאיר את המחירים ברמה נמוכה במצב זה, וכך האינפלציה נותרת נמוכה.

כלכלנים לפד: שנו כיוון

בשבוע שעבר הגישה קבוצת כלכלנים בשם "Fed Up" מכתב לנגידי הפד, בבקשה להפסיק את מדיניות העלאת הריבית, ולהעלות את יעד האינפלציה השנתית. צעדים אלו, כך נטען, יסייעו לחזק את יכולת העמידה של הכלכלה האמריקאית מול מכות כדוגמת המשבר הכלכלי האחרון. הכלכלנים הזהירו כי העלאת ריבית ברמת אינפלציה נמוכה עלולה לפגוע בצמיחה ולהביא למיתון נוסף.

בראד דה-לונג, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ברקלי אמר כי "הנסיון לדחוף מעלה את הריבית תפעיל לחצים שעשוים להוות שוק שיוביל למיתון, ולפד יהיה קשה מאוד להתמודד איתו".

ג'וזף סטיגליץ (צילום: Forum Invest).
ג'וזף סטיגליץ (צילום: Forum Invest).

ג'וזף סטיגליץ, הכלכלן זוכה פרס הנובל, אמר כי "הזמנים היחידים בהם אחוזי האבטלה יורדים והשכר עולה לקבוצות חברתיות כמו נשים ומיעוטים הם במסגרת כלכלה אינפלציונית. הרבה יותר אינפלציונית מזו שהפד מכוונת אליה עם היעד של 2%". הוא הוסיף כי "העובדים הם תמיד המנצחים ממצב בו ישנם לחצים אינפלציוניים".

נכון לעכשיו, בכל מקרה, נראה שיילן בחרה להתעלם מקריאה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!