דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ערב הסעודית

יחסי חוץ / דיווח: מגעים בין ערב הסעודית לישראל לכינון קשרים כלכליים

על פי הטיימס הבריטי, הקשרים יתחילו בפתיחת המרחב האווירי של ערב הסעודית לישראל ואישור לעסקים ישראלים לפעול במפרץ ויתרחבו בהדרגה | גורמים בערב הסעודית מכחישים

קו הרקיע של ריאד, ערב הסעודית (תמונה מתוך ויקיפדיה)
קו הרקיע של ריאד, ערב הסעודית (תמונה מתוך ויקיפדיה)

עיתון הטיימס הבריטי דיווח הבוקר (שבת) כי מתקיימות שיחות בין ערב הסעודית לישראל בנוגע לכינון קשרים כלכליים בין שתי המדינות לא התקיימו מעולם קשרים דיפלומטיים רשמיים, וערב הסעודית אינה מכירה רשמית בישראל. הדיווח, על רקע המשך החרם שמובילה ערב הסעודית על קטאר, כשחלק מדרישותיה הן להפסיק את מימונו של ארגון הטרור חמאס. עם זאת, גורמים הקשורים בסעודיה מסרו לעיתון כי הדיווחים אינם נכונים.

גורמים אמריקניים וערביים מסרו לטיימס כי הקשר הכלכלי יתחיל באופן סמלי, במתן אישור לעסקים ישראלים לפעול באזור המפרץ הפרסי. כך לדוגמה, יותר למטוסי אל על לטוס מעל שטח ערב הסעודית. בהמשך יתרחבו הקשרים לתחומים נוספים.

ישראל וערב הסעודית מעולם לא כוננו מערכת יחסים רשמית, אך בשנים האחרונות התרבו הסימנים לשיתופי פעולה בין שתי המדינות על רקע התנגדותם המשותפת לתכנית הגרעין האיראנית. בשנת 2016 תועדה לחיצת יד בין שר הביטחון דאז משה יעלון לנסיך הסעודי תורכי אל פייסל בכנס במינכן. ב-2016 ביקר בישראל גנרל צבא סעודה בדימוס אנוואר עשקי. עד 2009 הייתה לישראל לשכה כלכלית בדוחא, בירת קטאר, אך לאחר מבצע עופרת יצוקה ניתקה קטאר את הקשר.

מקורות הקרובים לערב הסעודית דחו את הדיווח והגדירו אותה כמשאלת לב של הבית הלבן המעוניין להציג תוצאות מידיות מביקור טראמפ בערב הסעודית וישראל.

דונלד ומלניה טראמפ בביקורם בסעודיה עם מלך סעודיה, סלמאן (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
דונלד ומלניה טראמפ בביקורם בסעודיה עם מלך סעודיה, סלמאן (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

לפי הטיימס הדיווחים מגיע גם על רקע מחלוקת בבית הלבן, בין השליח במזה"ת ג'ייסון גרניבלט לבין חתנו של טראמפ ג'רארד קושנר. בעוד גרניבלט מנסה לדחוף את נציגי ישראל ופלסטין לשולחן המשא ומתן, מנסה חתנו של טראמפ גישת "מהחוץ פנימה", לפיה נרמול היחסים בין ישראל למדינות ערב השכנות הוא שיביא להסכם שלום ולא להפך.

לפני כשבועיים הודיעה ערב הסעודית, יחד עם בחריין, איחוד האמירויות ומצרים, על ניתוק הקשר עם קטאר ופתיחה בחרם על המדינה. בהמשך הצטרפו לחרם מדינות נוספות. אף על פי שנראה כי הרקע המלא לחרם איננו ידוע עדיין, אחת מהדרישות המרכזיות של ערב הסעודית ובנות בריתה הייתה כי קטאר תפסיק לממן ארגוני טרור ובהם חמאס. שר החוץ של קטאר אמר לפני כשבוע כי חמאס היא תנועת ההתנגדות הלגיטימית של הפלסטינים וכי לא ינתקו קשריהם עמה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!