דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

דאעש / חודש לאחר שדאעש כבש עיר בפיליפנים, הצבא הצליח לשחרר את חלקה

מתקפה אווירית כבדה וכוחות קרקעיים של צבא הפיליפינים פועלים בסיוע וייעוץ של האמריקאים | תושבים שנמלטו מהעיר מספרים על רצח שיטתי של נוצרים במקום | האם דאעש יקים וילאיט (מחוז) חדש בדרום-אסיה?

חייל פיליפני ביציאה מעיר מארווי (צילום: AP Photo/Aaron Favila).
חייל פיליפני ביציאה מעיר מארווי (צילום: AP Photo/Aaron Favila).
אוריאל לוי

חיל האוויר הפיליפיני הפציץ אתמול (שבת) עמדות של טרוריסטים המזוהים עם דאעש בעיר מראווי שבדרום הפיליפינים. ממשלת הפיליפינים הודיעה כי תגברה את כוחותיה, הנלחמים כבר כמעט חודש במחבלים המתבצרים בעיר, ב-400 חיילים נוספים. אש בוערת בבניינים, ועשן מאפיל את שמי העיר שחיו בה כ-200,000 תושבים עד החודש האחרון. עיתונאי של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווח כי הפצצות האוויר נועדו לחפות על מבצע קרקעי בו מתקדמים כוחות הצבא לבניינים הנשלטים בידי המחבלים. מסוקי MG520 ומטוסי FA50 השתתפו בהפצצות האוויריות בתוך העיר.

מאות ג'יהאדיסטים מדרום הפיליפינים, בסיוע של מאות אנשי דאעש שהגיעו מהמזרח התיכון השתלטו על העיר לפני קרוב לחודש והניפו דגלי דאעש על גגות בבנייני העיר. מאז ה-23 במאי נערכת לחימה בתוך העיר. ממשלת הפיליפינים הודתה כי צבא ארה"ב מעורב בלחימה, בייעוץ ובסיוע מודיעיני. לפי הממשלה המקומית כ-1,200 מבין המחבלים הם זרים. מאז תחילת המשבר נעקרו מביתם לפחות 309,000 בני אדם ונהרגו 45 אזרחים, 59 אנשי כוחות הביטחון וכ-310 מחבלים. כך לפי ממשלת הפיליפינים.

"כוחותינו חודרים לליבת האויב, למרכז הכובד שלהם" אמר דובר צבא הפיליפינים, ג'ו-אר הררה לכתבים מקומיים אתמול. "שם יושבת המפקדה שלהם, שם מצויים המפקדים". קצינים בצבא מעריכים כי "יותר מ-100 אנשי דאעש עוד מצויים בארבעה כפרים באזור העיר.

שוטר באתר חילופי הירי בעיר מאראווי בפילפינים (צילום: AP Photo/Bullit Marquez)
שוטר באתר חילופי הירי בעיר מאראווי בפילפינים (צילום: AP Photo/Bullit Marquez)

שלושה נוצרים תושבי העיר שנמלטו ממנה ביום שלישי האחרון לאחר שהתחבאו כמעט חודש במרתף ביתם, סיפרו לנו יורק טיימס על רגעי האימה שחוו בעת שמחבלי דאעש  עברו מדלת לדלת והוציאו להורג כל אזרח החשוד בהיותו נוצרי. "שמענו אותם צועקים 'אללה אכבר!' בעודם שואלים את השכנים שאלות של דת" אמר איאן טורס, צבעי בן 25 שהגיע למראווי בשביל לעבוד. "יכולנו רק לשמוע אותם. אם לא השיבו להם תשובות נכונות על הקוראן מיד נשמע צרור יריות". בסרט תעמולה שפרסמה סוכנות הידיעות עמאק המזוהה עם דאעש ביום שני נראתה הוצאה להורג של שישה פיליפינים נוצרים במראווי. ניק אנדילינג, בן 26 אמר לניו יורק טיימס כי 50 מחבלים חמושים הופיעו לפתע בשכונה בה עבדו, צועקים 'אללה אכבר' ומנופפים בדגלי דאעש. "הם טענו שהם שליחים של דאעש שהגיעו לטהר את העיר".

דאעש טרם הכריז על הקמת ווילאיט (מחוז) של המדינה האסלאמית בדרום מזרח אסיה, כפי שעשה בסיני, בקווקז הרוסי, במערב אפריקה, בלוב ובאפגניסטן; אולם הנהגת הארגון בסוריה ועיראק הכירה בשבועת האמונים של ארגון אבו-סיאף שפורסמה ב-23 ביולי 2014, ושל 60 ארגונים נוספים הפועלים בפיליפינים, במלזיה ובאינדונזיה. פרשנים שונים מעריכים כי זה רק עניין של זמן עד שדאעש יכריז על הקמת "ווילאייט דרום-מזרח אסיה", וכי הארגון עשוי להפנות מתנדבים ומשאבים מרחבי העולם לאזור זה. פיגוע ההתאבדות שארע בשבוע שעבר בג'קרטה בירת אינדונזיה, וגבה את חייהם של שלושה שוטרים, הוא נקודת תפנית. המחבל האינדונזי שמוצאו בג'קרטה השתייך לדאעש, וגורמי ביטחון במדינה מעריכים כי הוא הוכשר לבצא את הפיגוע וקיבל את חגורת הנפץ מתא דאעש מקומי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!