דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הפליט הבינלאומי

תרבות / "ועל הדלת שלט: אין מקום!" | קליפ מיוחד לכבוד יום הפליט הבינלאומי

חמישה חודשים לאחר הוצאת אלבומה "שני אדונים בשלג" מוציאה להקת 'אל המשורר' קליפ | המילים של ולדיסלב שלנגל, משורר יהודי-פולני שנרצח בורשה | לצד ניצולות שואה, מופיעים בקליפ ניצולי רצח העם בדרפור ואמנים ישראליים

ולדיסלב שלנגל ועותק מקורי של אחד משיריו (תמונה באדיבות 'אל המשורר')
ולדיסלב שלנגל ועותק מקורי של אחד משיריו (תמונה באדיבות 'אל המשורר')

לקראת יום הפליט הבינלאומי המצוין היום (שלישי) הוציאה להקת 'אל המשורר' קליפ חדש לשירה "ספינות שטות". עברו חמישה חודשים מאז הוציאה הלהקה את אלבומה "שני אדונים בשלג" המבוסס כולו על שירי ולדיסלב שלנגל, המשורר היהודי-פולני אשר נרצח בגטו ורשה במאי 1943. כעת גייסו חברי הלהקה חברים ואמנים לצורך צילום קליפ לאחד השירים הקשים והמורכבים באלבום.

"…סְפִינוֹת שָׁטוֹת מְלֵאוֹת פְּלִיטִים
מִשָּׁם לְפֹּה מִפֹּה לְשָׁם
סְפִינוֹת פְּלִיטִים שָׁטוֹת כָּךְ סְתָם

מִתְדַּפְּקוֹת עַל דְּלָתוֹת בְּכֹל אֶרֶץ וְנָמֵל
מְבַקְּשׁוֹת מִפְלָט מִן הַגַּרְדּוֹם
וְהָעוֹלָם מִתְחַבֵּא עַל בְּרִיחַ נוֹעֵל
וְעַל הַדֶּלֶת שֶׁלֶט: אֵין מָקוֹם"

כך כתב שלנגל בורשה בזמן שהנאצים החלו בהשמדת העם היהודי ומנגד העולם סרב לקבל פליטים יהודים מגרמניה וארצות הכיבוש הנאצי. בקליפ, בבימויו של דניאל אדר, מועברת תחושת האדישות הקשה של העולם לפליטים היהודים שנרדפו ונאבקו על חייהם לפני למעלה מ-70 שנה, אך נעשה גם קישור למצבם של הפליטים בעולם כיום. בין המשתתפים בקליפ ישנן שלוש ניצולות שואה- אורה בר-קובץ, שרה בן-יעקב ובת-עמי הלפרין, המצטלמות יחד עם צעירים, חאלד אחמד ויאסר עבדאללה שמם, שנמלטו לארץ מדרפור שבסודן, שם מתקיים רצח-עם של בני השבטים המקומיים על ידי ממשלת סודן כבר למעלה מעשור.

"היינו שלוש נשים מבוגרות שכל אחת מהן עברה את השואה במקום אחר ובצורה אחרת" כתבה לאחר צילום הקליפ בר-קובץ. "אחת במחנה ריכוז, אחרת כילדה בודדה בתוך אוכלוסיה פולנית כפרית, ושלישית ברחה מהפצצות וגלות רחוקה מעיר הולדתה". המפגש עם הנמלטים מדרפור הותיר על בר-קובץ רושם עז. "אחד מהם אמר 'אני מדרפור, כבר תשע שנים בארץ, הזמינו אותנו להצטלם לסרט'. חיוכו הרחב הביע שביעות רצון רבה מ'להצטלם לסרט'. הוא ליווה את שרה לאזור הצילומים באיטיות, בזהירות הדרושה ובאלגנטיות".

חברי ההרכב אל המשורר (צילום: לי-שי הרצוג)
חברי ההרכב אל המשורר (צילום: לי-שי הרצוג)

עוד משתתפים בקליפ שחקנים ואמנים ידועים: איתי טיראן, אורלי זילברשץ, יבגניה דודינה, נתן דטנר, רות אסרסאי, אוריה חורש, ורן שריג, כולם בהתנדבות.  "המילים החזקות מטלטלות לא רק אותי", סיפרה ל'דבר ראשון' ליאת שטייר-לבני אשר הפיקה את הקליפ. "כאשר פניתי אל השחקנים השונים והצעתי להם להשתתף, שלחתי אליהם את השיר והם נרתמו מיד. כולם עסוקים מאוד, רצים מהפקה להפקה ועדיין ראו לנכון לבוא ולהקדיש מזמנם לפרויקט. זה היה מרגש".

שטייר-לבני היא ד"ר במחלקה לספרות, לשון ואומנויות באוניברסיטה הפתוחה, החוקרת ייצוגי שואה בישראל. "הפיכת השירים של שלנגל, שנכתבו בזמן השואה, לחלק מהתרבות הפופולרית העכשווית, הוא נושא שמאוד חשוב לי. "ספינות שטות" הוא שיר מדהים מכיוון שהוא על-זמני ועל-מרחבי. לכן היה לי חשוב להיות חלק מההפקה".

אל המשורר הוא הרכב הפועל משנת 2009. באלבומם הקודם הלחינו חברי ההרכב את שירי חיים נחמן ביאליק. בשנים שעברו מאז, מופיע ההרכב בבתי ספר וקהילות יהודיות עם שיריו של המשורר הלאומי. בהרכב חברים בעז אלברט, טל גולדברג, עידו קגן ואורי מייזלמן. האחרון היה גם חבר בהרכב שהוציא את האלבום "אברמק", בו הולחנו שיריו של אברמק קופלוביץ', נער מגטו לודז' שנספה באושוויץ בהיותו בן 14.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!