דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / חדשות מצויינות: הכדורגלנים בעולם מתחילים להילחם בהומופוביה

הכדורגל, אהוב ככל שיהיה, מהווה לעתים קרובות מדי במה לאמירות נוטפות שנאה נגד להט"ב | נבחרות הגברים והנשים של ארה"ב, נבחרת דנמרק ונבחרת גרמניה מסמנות כיוון חדש, ומשמח, של פתיחות וקבלה | כדאי מאוד להקשיב להן

שחקני נבחרת ארצות הברית בכדורגל לבשו מדים עם מספרים בצבעי הגאווה במהלך משחק מול נבחרת ונצואלה, יוני 2017 (AP Photo/Rick Bowmer)
שחקני נבחרת ארצות הברית בכדורגל לבשו מדים עם מספרים בצבעי הגאווה במהלך משחק מול נבחרת ונצואלה, יוני 2017 (AP Photo/Rick Bowmer)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

לצד כל מעלותיו הידועות של הכדורגל, המשחק האהוב מסמל, בדרך כלל, סוג מאוד מסוים של גבריות. לא חסרות דוגמאות של שחקנים ,מאמנים ואוהדים שניצלו את הבמה התקשורתית אותה קיבלו להצהרות הומופוביות. כך , למשל, במהלך משחק גביע בין שלח מאמן נאפולי, מאוריציו סארי, הערה הומופובית לעבר מאמן אינטר, רוברטו מאנצ'יני. או השופט הספרדי הצעיר, חוסה בנוונטה, שהיה לשופט הגאה הראשון בליגה המקומית, שפרש אחרי קללות הומופוביות מצד הקהל במהלך משחק ששפט בליגה השלישית. אך בשנים האחרונות אפשר כבר לראות ניצנים של שינוי מתבקש ומבורך.

בשנה שעברה, אחרי פיגוע הירי במועדון להט"ב באורלנדו, בו נהרגו 50 בני אדם, עשה קפטן נבחרת ארה"ב בכדורגל,  מייקל בראדלי, מעשה  – הוא הופיע למשחק עם סרט בצבעי הקשת מסביב לזרועו. היוזמה הנפלאה הזאת עלתה השנה מדרגה, כאשר נבחרות הגברים של ארה"ב, גרמניה, ודנמרק, כמו גם נבחרת הנשים של ארה"ב החליטו להביע התנגדות פומבית להומופוביה.

חודש הגאווה, המצוין בימים אלה ממש, הראה שינוי מגמה ביחס של שחקני הכדורגל לתופעה, ולא מעט מהם מנצלים את האירוע על מנת להעביר מסרים מקבלים ושוויוניים יותר, ששוללים שנאה על בסיס זהות, מגדר, ובחירה של מיניות.  זה התחיל בהודעה של נבחרות הגברים והנשים האמריקניות בכדורגל, על כך שיופיעו עם חולצות מיוחדות, עליהן מצויינים מספרי השחקנים והשחקניות בצבעי הקשת. נבחרת הגברים של ארה"ב התייצבה, לבושה בחולצות הללו, למשחק מול נבחרת ונצואלה ביוטה. נבחרת הנשים הופיעה בחולצות המיוחדות מול שבדיה ונורבגיה.

התלבושת הייחודית היא חלק מיוזמה של התאחדות הכדורגל האמריקנית, תחת הכותרת "אתם/ן יכולים/ות לשחק", שמקדם שיוויון בין כל המגדרים והזהויות המיניות. בסיום המשחקים, נמכרו החולצות במכירה פומבית, והרווחים הועברו לצדקה. לפני המשחק, פרסמו שחקני ושחקניות הנבחרת סרטון משותף, בו נאמר כי "אנו מאמינים שאתלטים צריכים להישפט על פי המעשים והכישרון שלהם, ולא על פי הכוונות המיניות שלהם או הזהות המגדרית או הביטוי המגדרי שלהם".

אירוע מכונן נוסף התקיים בעיר ברונדבי בדנמרק. ב-6 ביוני, נפגשה הנבחרת המקומית למשחק ידידות מול אלופת העולם, נבחרת גרמניה. הקפטנים של שתי הנבחרות – כריסטיאן אריקסן הדני, ואוליאן דראקסלר הגרמני – בלטו במיוחד עם סרט הקשת מסביב לזרועם, אמירה ברורה ובלתי מתפשרת נגד הומובופיה ובעד קבלת השונה ממך.

זהו היה אירוע השיא בקמפיין שהפיקה התאחדות הכדורגל הדנית, בשיתוף המועדונים במדינה ושחקני הנבחרת, נגד הומופוביה במגרשי הכדורגל ובחדרי ההלבשה. בנוסף למשחק החגיגי מול אלופת העולם, השתתפו שחקנים דניים, ביניהם כוכב טוטנהאם כריסטיאן אריקסן, בשני סרטונים אנטי-הומופוביים. באחד מהם, אומר אריקסן כי "הומופוביה היא עדיין חלק מהכדורגל, אנו צריכים לשנות זאת. ממשחק הליגה ביום ראשון עד משחק הנבחרת(מול גרמניה) אנו ביחד כדי להילחם בזה". במסגרת הקמפיין, ענדו כל הקפטנים בליגה המקומית את סרטי הקשת מסביב לזרועם במהלך המחזור ה-30 של הליגה.

הבחירה של שחקנים אלו לצאת נגד הומופוביה לא מובנת מאליה, והיא מסמנת שיש אופק חדש בספורט העולמי – ששחקני הכדורגל מבינים שזו גם האחריות שלהם לתת מקום לעמיתיהם להגדיר את עצמם, ואת הזהות המגדרית שלהם, בתוך עולם הספורט כספורטאים מן המניין. לכן, כדאי להקשיב היטב, שוב ושוב, למסר המצויין איתו סיימו שחקני נבחרות ארה"ב את הסרטון שלהם: "אנחנו פה בגלל סיבה אחת, אנחנו קבוצה, כל אחד מאיתנו שונה. לא משנה את מי אתה אוהב, אתה צריך להיות מסוגל לשחק בספורט אותו אתה אוהב. לא משנה אם אתה סטרייט, הומו, לסבית, ביסקסואל/ית או טראנס. אם את/ה מסוגל/ת לשחק את/ה תשחק/י, אם את/ה מסוגל/ת לאמן את/ה תאמנ/י, אם את/ה יכולים לעודד, תעודדו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!