דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבת הנכות

העלאת קצבאות הנכים / רה"מ דחה הצעת הח"כים מכלל הסיעות להעלאת קצבאות הנכים

נתניהו: "רק לאחר פרסום המלצות שמחון נתייחס לכל יוזמה אחרת" | "גילאון: ״תגובה של אדם מנותק ושבע שלא יודע חרפת רעב ומוגבלות מהי״ | במטה המאבק סקפטים: ״היה ויקרה נס, עדיין הקצבה תהיה נמוכה ב-2000 ש"ח משכר המינימום" | יו״ר ההסתדרות: ״מתחייבים לתמוך עד ליישום״

ח"כ דוד ביטן (משמאל) במסיבת העיתונאים חוצת הסיעות בעניין העלאת קצבת הנכים 22.6.2017 (צילום: פלאש 90)
ח"כ דוד ביטן (משמאל) במסיבת העיתונאים חוצת הסיעות בעניין העלאת קצבת הנכים 22.6.2017 (צילום: פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

האם האופטימיות שהורגשה אתמול לאחר הצגת ההסכמה על העלאת קצבאות הנכות ל-4,000 ש"ח והצמדתן לשכר המינימום, בתמיכת כל סיעות הכנסת, היתה מוקדמת מידי? מלשכת ראש הממשלה נמסר אתמול ביחס למתווה שהוביל ח"כ דוד ביטן (הליכוד) כי "פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה שמונה על ידי רה"מ לעמוד בראש הצוות לבחינת התמיכות בזכאי קצבת הנכות, עדיין לא הגיש לרה"מ את המלצות הביניים של הוועדה בראשותו. רק לאחר שהדבר יקרה אנו נתייחס לכל יוזמה אחרת".  כלומר נכון לעכשיו, נתניהו דוחה את היוזמה הנדירה של כל סיעות הבית.

יצוין כי שמחון היה אמור להגיש את מסקנותיו כבר בשבוע שעבר, וע"פ פרסומים בתקשורת, המתווה שגיבש כולל העלאה נמוכה בהרבה של הקצבאות ביחס להמלצות הקודמות בנושא הקצבאות שאותן הגישה ועדה בראשות החשכ"ל לשעבר ירון זליכה. התוספת שנדרשה כדי ליישם את המלצות זליכה היתה 4 מיליארד ש"ח, ועל אף שהמלצותיו לא מימשו את דרישות הנכים במלואן הן זכו לתמיכת הארגונים השונים.

ח"כ אילן גילאון, שמקדם את המתווה יחד עם יו"ר הקואליציה דוד ביטן, התייחס להודעת לשכת ראש הממשלה ואמר, ״נתניהו לעומתי לא רק לעם ולכנסת, אלא גם לחברי מפלגתו שלו, שחלקם הגדול היו שותפים להצעות החוק השונות ולקריאה להעלות את קצבאות הנכים משמעותית. אני בז לגישתו הכלכלית של רה״מ, לאכזריות ולדורסנות המלוות את כל שנות שלטונו בכלל ואת יחסו לנכים בפרט״

"לא נשתוק, לא נוותר, עד לשכר מינימום", הפגנת הנכים בת"א (צילום: טל כרמון)
"לא נשתוק, לא נוותר, עד לשכר מינימום", הפגנת הנכים בת"א (צילום: טל כרמון)

 

״תגובתו היא תגובה של אדם מנותק״, המשיך גילאון, ״מדושן עונג ושבע שלא יודע חרפת רעב ומוגבלות מהי. אני בז לגישתו הכלכלית, ועוד יותר לאכזריות ולדורסנות המלוות את כל שנות שלטונו בכלל, ואת יחסו לנכים בפרט. הוא והוועדה שהקים בראשות שמחון יהפכו במוקדם או במאוחר לנחלת העבר, ואילו מאבק הנכים שנשא היום את אחד מפירותיו המשמעותיים ילך ויגבר עד אשר ייעשה עמם הצדק״.

גילאון, אחד מסמלי המאבק, נחוש לקדם פתרון ממשי לנכים. מנגד, הוא לא מוכן להיות זה שהביא לפתרון שאינו מספיק טוב. במסיבת העיתונאים פירט חבר הכנסת ממרצ מדוע לדעתו המתווה הזה נכון, על אף שאינו משווה את הקצבה לשכר המינימום. לדבריו הפשרה מבוססת על 3 עקרונות נכונים שצריך לקדם.

יו״ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: ״המתווה המוצע מביא פתרון ששומר על האיזונים הראויים ונותן חיזוק חיוני לאוכלוסיית הנכים. לצד הקריאה לראש הממשלה ולשרים לאשר את ההצעה, ההסתדרות מתחייבת לתמוך בכל צעדי המתווה על מנת להביא ליישומו המלא״

העיקרון הראשון הוא הצמדה לשכר המינימום – כדי לא להגיע עוד חמש שנים למצב שבו מעדכנים את שכר המינימום, ושוב הקצבאות לא מתעדכנות איתו – כפי שקרה בהעלאות האחרונות של שכר המינימום. השני הוא האוניברסליות במתווה של ביטן – בשונה מוועדת שמחון, שביקשה להעלות את הקצבה רק למי שנמצא מתחת לקו העוני, הח"כים דורשים העלאה לכולם בלי מבחן הכנסה. העקרון השלישי והאחרון הוא שמדובר בצעד בדרך לביטול 'חוק לרון' – החוק ששולל חלקים מקצבת הנכות לאדם נכה שיוצא לעבוד.

במטה מאבק הנכים הביעו אכזבה. "אנו מאוכזבים מאוד ומצרים על הצעת החוק שח"כ דוד ביטן מדבר עליה, אם בכלל תושג לה הסכמה בתוך הליכוד ועל ידי ראש הממשלה״. במטה הוסיפו ״זהו למעשה מתווה זליכה "לייט" שנזרק רק לפני כמה שבועות לפח האשפה בבושת פנים. זוהי הצעת חוק עמומה, אין בה תאריך לביצוע הפעימה השנייה, ובאין מנהיג, באין משילות ובאין רציפות שלטונית, באם תתחולל מערכת בחירות במהלך 2018, שוב נמצא את עצמנו עם קצבת עולב, מתגוללים בעוני מחפיר, בדיוק כמו היום״.

ח״כ מירב בן ארי (כולנו): ״למדינה יש את ה-4 מיליארד האלה וגם יותר, כלומר יש פה החלטה מודעת לא להוציא כסף שקיים בכדי להעלות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום״

עוד אמרו במטה ״היה ויקרה נס ואכן קצבת הנכות תעלה ל-3200 ש"ח ביום 1 בינואר 2018, עדיין הקצבה תעמוד על 2000 ש"ח פחות משכר המינימום. מה שגם כיום יש לנו. בכדי למנוע מתווה כזה נהיה מוכנים להתגולל על האספלט ולנקוט בפעולות קיצוניות ככל שיידרש. אנו דורשים: ׳קצבת נכות בגובה שכר המינימום וצמודה אליו בפעימה אחת בלבד׳״.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס גם הוא למתווה שהוצא "אני מברך על המתווה ועל ההסכמה הרחבה של סיעות הכנסת, לא רק לגבי הצורך הדחוף לשנות את המציאות, אלא גם לגבי האופן שבו יצומצם העוול הקשה שנעשה לציבור הנכים. המתווה המוצע מביא פתרון ששומר על האיזונים הראויים ונותן חיזוק חיוני לשיפור הביטחון הכלכלי של אוכלוסייה זו, תוך מתן תמריץ ליציאה לעבודה והצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק. לצד הקריאה לראש הממשלה ולשרים לאשר את ההצעה, ההסתדרות מתחייבת לתמוך בכל צעדי המתווה על מנת להביא ליישומו המלא. ההסתדרות תעמוד לצד ציבור הנכים ותמשיך לפעול לשיפור זכויותיהם ושילובם בחברה".

בהצגת המתווה אמרה ח"כ מירב בן ארי, מ׳כולנו׳ שהתקציב למתווה הוא 4 מיליארד ₪ – סכום זהה לתוספת התקציב הנדרשת ליישום הצעת הוועדה שבראשה עמד פרופ' ירון זליכה ובחנה את העלאת הקצבאות. חשוב להזכיר שמדובר בסכום שקיים בקופת המדינה, ודחיית ההצעה משיקלים תקציביים כביכול היא למעשה החלטה מודעת לא להוציא כסף שקיים כדי להעלות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!