דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הודו

יחסי ישראל - הודו / ביקור הסטורי: ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, יגיע לישראל

שלושה ימים עמוסים עומדים בפני מודי, שיגיע היום (ג') לארץ - פגישות עם נתניהו, ריבלין, הרצוג, וגם עם הקהילה ההודית בישראל | 25 שנים לאחר כינון היחסים בין המדינות, נראה שטראמפ הוא זה שדחק את ההודים להידוק הקשר עם ישראל

ביקור שגרירות הודו בבית הנשיא (צילום ארכיון: מרק ניימן / לע״מ).
ביקור שגרירות הודו בבית הנשיא (צילום ארכיון: מרק ניימן / לע״מ).
שי ניר

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, יגיע היום (שלישי), לביקור היסטורי וראשון של ראש ממשלת הודו במדינת ישראל. בתדריך לכתבים אמר מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, כי בישראל מייחסים לביקור "דרגת חשיבות עליונה" וכי הביקור עומד בסימן 25 שנים לכינון היחסים בין הודו לישראל ו"מכוון לבנות ולעצב את בניית השותפות ל-25 השנים הבאות". לביקורו של מודי, קדמו שבעה ביקורי משלחות של בכירים מהודו בישראל, אשר כיסו ספקטרום נרחב של נושאים בהיבטים של מים, חקלאות, חדשנות, כלכלה וחלל.

ביקורו של מודי יארך כשלושה ימים, במהלכם יפגש עם ראש הממשלה נתניהו לפגישת עבודה בת ארבע שעות, עם הנשיא ריבלין, ופגישה נוספת עם ראש האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג. מודי צפוי גם לבקר ב'יד ושם', במוזיאון ישראל ובאנדרטה לזכר החללים ההודים ששרתו תחת הדגל הבריטי ונפלו על אדמת ארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה, המוצבת בחיפה. עוד בביקורו יפגש מודי עם אנשי עסקים ישראלים והודים, ועם סטודנטים הודים הלומדים בישראל, נציגי הקהילה ההודית החיים בישראל ובאירוע המוני בהשתתפות אלפים מבני הקהילה.

מימין: מרק סופר סמנכ"ל אסיה והפאסיפיק ודני כרמון שגריר ישראל בהודו (צילום: דוברות משרד החוץ)
מימין: מרק סופר סמנכ"ל אסיה והפאסיפיק ודני כרמון שגריר ישראל בהודו (צילום: דוברות משרד החוץ)

נתניהו צפוי ללוות את אורחו במרבית תחנות הביקור, ומודי צפוי לחתום על מספר הסכמים בין המדינות, בהם שניים בתחום המים ושלושה בתחום החלל. בנוסף, צפויה הצהרה משותפת לשתי המדינות, הקמת קרן מו"פ תעשייתית בהיקף של 40 מיליון דולר ושיתוף פעולה בינלאומי בתחום הסיוע.

נתניהו התייחס לביקור מודי בישיבת הממשלה השבועית ואמר, "ביקור היסטורי וראשון של ראש ממשלה של הודו בישראל אחרי 70 שנה וזה ביטוי לכך שהיחסים בינינו לבין הודו הולכים ומתהדקים בשנים האחרונות" והוסיף כי הביקור הוא יוזמה אישית של המנהיגים.

גם מצידו של מודי נרשמה ציפייה לביקור ובחשבון הפייסבוק שלו כתב, "מצפה מאוד לביקור חסר התקדים שיקרב בין שתי המדינות והעמים" והוסיף כי תכנית הביקור "מעניקה לי הזדמנות להיפגש עם החברה הישראלית לרוחבה". מודי גם הביע ציפייה להיפגש עם בני עמו השוהים בישראל, "מצפה באופן מיוחד להיפגש עם הפזורה ההודית הפעלתנית המייצגת באופן מתמשך את הקשר בין העמים".

על אף הנימה הבין אישית המודגשת בין נתניהו למודי, והניסיון להציג את ביקורו של מודי בישראל וחיזוק היחסים בין המדינות כתלויה בקשרי השניים, יש גם מי שגורסים אחרת.

דוד קינן סגן יו"ר לשכת המסחר הודו ישראל, המעורב בביקורו של מודי בישראל, שולל בשיחה עם 'דבר ראשון' את הסברה כי הקרבה האישית בין המנהיגים היא זו שהולידה את חיזוק היחסים בין המדינות, ואף את ביקורו זה של מודי. קינן תולה זאת בשינויים מרחיקי לכת בפוליטיקה העולמית, בראשם תחילת כהונתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

לטענת קינן, הבחירות בארה"ב והעלייה של טראמפ היו זעזוע לכל העולם ובפרט להודו. יחסי הודו וארה"ב תחת ממשל אובמה התאפיינו בחום שהתבטא למשל בהסכמות הנוגעות לשינויי האקלים העולמיים, יצוא סחורות אמריקאי להודו "בעיקר נשק אבל לא רק" ועזרה אמריקאית להודים לחיזוק מעמדם הפוליטי בעולם. "כשטראמפ נבחר כל זה נגמר מיידית", אומר קינן, ומסביר כי התנהלותו האנטי גלובלית של טראמפ, לדוגמה בביטולם של הסכמי האקלים, פוגעת באינטרס ההודי שהפיתוח שלה נשען בעיקרו על הגלובליזציה. לצד השיקולים המסחריים והכלכליים, נראה שההודים סולדים מאוד מהנימה הגזענית המאפיינת את טראמפ והתבטאויותיו.

ראש ממשלת הודו נרנדה מודי בעת ביקורו בארצות הברית בשבוע שעבר (AP Photo/Evan Vucci)
ראש ממשלת הודו נרנדה מודי בעת ביקורו בארצות הברית בשבוע שעבר (AP Photo/Evan Vucci)

מה הודו מחפשת בישראל?

"הודו כמעצמה חייבת להיות גם מעצמה צבאית" מסביר קינן את התחממות היחסים עם ישראל. "הם לא יכולים לסמוך על האמריקאים, בטח שלא על הסינים שהם רואים בהם כאויב בן אלפי שנים. על הרוסים הם גם לא יכולים לסמוך וגם מצד האירופאים, על אף חיזוק היחסים עם גרמניה ורכישת מטוסי קרב מהצרפתים, הם נתקלים בקשיים. כל אלה מביאים לכך שישראל היא אופציה עדיפה. אמנם לא מתקרבת לשוק האמריקאי במספר היבטים כמו מערכות נשק גדולות – מטוסים, ספינות וכו' אבל בתחומים אחרים, מערכות בינוניות ומתוחכמות כמו טילי אוויר-אוויר, אוויר-קרקע, מערכות מכ"מ ועוד, היא יודעת לספק את הסחורה".

יחסי ישראל והודו חודשו לפני 25 שנים, לאחר נפילת הגוש הקומוניסטי. הודו הייתה מבין המדינות הלא מוסלמיות הבודדות שהתנגדה להקמת המדינה בהצבעה באומות המאוחדות בשנת 1947, אך לאחר שנתיים הכירה הודו במדינת ישראל. למרות זאת היחסים נשארו צוננים מאוד, בהיותה של הודו תחת השפעה סובייטית ובהעדפתה לתמוך בצד הערבי בסכסוך עם מדינת ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!