דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

דיור / ועדת הכספים לאוצר: בטלו את מס המעסיקים בבנייה או שנקדם חקיקה

מס המעסיקים נגבה בגין העסקת עובדים זרים, ומטרתו לעודד העסקת ישראלים | חברי הוועדה טוענים כי הדבר מייקר את עלות הדירות ולא ממלא את מטרתו | באוצר טוענים כי מדובר בתוספת זניחה למחירי הדיור, ומתנגדים לביטול

עובדי בניין סיניים (צילום אילוסטרציה: pexels).
עובדי בניין סיניים (צילום אילוסטרציה: pexels).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים דורשת ממשרד האוצר לדווח, בתוך שבועיים, אם בכוונתו לבטל את מס המעסיקים בענף הבנייה. באוצר מתנגדים לביטול המס, וחברי הוועדה מתכוונים לקדם חקיקה בנושא על אף התנגדות זו.

מס המעסיקים נגבה על ידי המדינה בגין העסקת עובדים זרים, זאת על מנת לעודד העסקת ישראלים. עם זאת, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), ששימש כממלא מקום יושב ראש הועדה בדיון שהתקיים אתמול טען, כי "המס מיותר, לא משיג את מטרתו המוצהרת לעודד העסקת ישראלים בענף הבנייה, בו בזמן שהוא מעמיס עוד הוצאות גדולות ומיותרות על חברות הבנייה, מה שמגולגל בסוף על רוכשי הדירות. ביטול המס הוא עוד מהלך מתבקש בדרך להורדת מחירי הדיור".

מי שתמך בעמדתו של זוהר הוא יו"ר התאחדות תאגידי כוח זר לבניין, אלדד ניצן, המייצג את הקבלנים המעסיקים עובדים זרים. ניצן טען כי "המדינה החליטה להביא חברות זרות לבנייה על-מנת שיתחרו בחברות המקומיות, אבל לא יתכן שיהיה חוסר שוויון ועל החברות המקומיות יושתו הוצאות נוספות מעבר לשכר על העסקת עובדים זרים. יש כאן איפה ואיפה בינינו לבין החברות הזרות".

תומך נוסף בביטול המס שהגיע לדיון הוא איציק גורביץ', מהתאחדות בוני הארץ, שטען כי "בישראל יש אבטלה מאוד נמוכה ואין פוטנציאל ליצירת עבודה ישראלית בבנייה. ישראלים פשוט לא מעוניינים לעבוד בבניין. העובד הזר לא יותר זול והוא נהנה מכל ההסכמים הקיבוציים של ההסתדרות, כולל קרן השתלמות ופנסיה, מדינת ישראל מחייבת את תאגידי הבנייה לשלם לעובד הזר גם אם לא עבד במהלך חודש. מס המעסיקים עומד על 15% משכר העובד הזר. על כל עובד זר משלמות חברות הבנייה בממוצע כ- 20 אלף שקלים אגרות בשנה. אם המדינה החליטה לוותר על סכומים גדולים על הקרקעות לטובת זוגות צעירים אז למה כאן לא?".

מול עמדתם של נציגי הקבלנים טענה יעל לינדנברג, מאגף התקציבים במשרד האוצר, כי "עובדים זרים אטרקטיביים מבחינת השכר שלהם עבור חברות הבנייה והקבלנים. הם עובדים תחליפיים הן לישראלים והן לעובדים פלסטינים, ואם נבטל את המס הם יהפכו עוד יותר אטרקטיביים. אם זה יביא להפחתה במחירי הדירות, הרי שמדובר בפחות מעשירית האחוז בערך הדירה".

ח"כ זוהר התרעם על עמדה זו, וטען כי אנשי האוצר מנותקים מהמציאות בשטח כשאמר "באגף תקציבים, יושבים על מגדל השן ולא ירדתם לשטח, אתם לא יודעים איך נראה פועל בניין. בהתבצרות הזו אתם פוגעים בהורדת מחירי הדיור".

זהר חתם את הדיון כשדרש מהאוצר לבחון מחדש את עמדתם בשבועיים הקרובים ואף איים כי במידה והם לא יענו לדרישה יבטלו חברי הועדה את המס על ידי חקיקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!