דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

גיבורי מעמד הפועלים

כשבתחילת 2016 נחתם הסכם קיבוצי במטרודן, עשור שלם אחרי אותה השביתה – חגגתי. לצערי הרב פחות משנה אחר כך החברה התפרקה, ושוב מובילי המאבק להתארגנות שילמו מחיר כבד כשהנהלת חברת דן בדרום אשר זכתה במכרז סירבה להעסיק אותם. מה שמדהים הוא שהעובדים האמיצים הללו לא ויתרו על זכותם להתאגד ולהיות מיוצגים, וזכו השבוע לחתום על הסכם קיבוצי חדש.

בשעתו, היינו במערכת דבר ראשון בתהליכי ההכשרה ובהרצות של פיילוטים, ויהושוע סובול נעתר להפגש לשוחח איתי על הזיכרונות שלו מאותה התקופה בה הגיע לצד אנשי רוח נוספים לחזק את ידי עובדי מטרודן השובתים. "הייתי אז שקוע בניסיון להבין מה קורה בחברה הישראלית כתוצאה מההפרטה", סיפר סובול שהגיע למאבק לאחר תקופה בה התגורר באנגליה, וראה את תוצאותיה החמורות של הפרטת שירות הרכבות שם. "נכנסנו למים האלה בלי לשאול מה יקרה לחברה הישראלית, והרושם שלי היה שהמשבר הזה הולך להיגמר באסון חברתי".

המחזה גיבור מעמד הפועלים שכתב ושהוצג ב-2006 בקאמרי, מבוסס על סיפורים אמיתיים ששמע אז מהנהגים השובתים באוהל בבאר שבע. "בניתי את הדמויות פחות או יותר לפי הנהגים שפגשתי שם. הם סיפרו לי את הביוגרפיות שלהם", אמר לי. גם את הפרשה שעליה מבוסס המחזה שמע בשטח. "אוטובוס שהוזנחו בו הבלמים, ואמרו לנהג להוריד את הנוסעים ו'להתגלגל' עד למוסך. בדרך כמעט היתה לו תאונה, והיה שם סיפור – פטרו אותו על הרקע הזה". על הסיפור הזה מבוססת דמותו של בבר, האב המבוגר במחזהו של סובול.

השפעות ההפרטה על תחזוק ובטיחות האוטובוסים מורגשות היטב, כך סיפרו לי נהגים איתם שוחחתי. כששורת הרווח היא השורה התחתונה – קל לקצץ בבטיחות כמעט כפי שקל לקצץ בתנאי העובדים. דוגמא אקטואלית אפשר לראות מהמבצע המשטרתי שנערך רק לפני שבועיים במסגרתו הורדו 18 אוטובוסים לא תקינים של חברת סופרבוס בעפולה – אף זו חברה בעלת רקורד של מאבק כנגד ניסיונות העובדים להתאגד.

גם דמותו של הבן מורדי במחזה, נהג בעצמו המתעקש לחקור את התאונה ולהחזיר לאביו את כבודו האבוד, מבוססת על אחד השובתים, וכך גם דמותו של מנהל המוסך החותם על דו"ח שקרי מפחד שיאבד את עבודתו. "ההפרטה גרמה לפירוק הסולידאריות, היחסים בחברה נעשו מורעלים" הסביר לי סובול את הבחירה למקד את המחזה דווקא ביחסים שבין העובדים לבין עצמם – ולא רק ביחסיהם מול המעסיק הדורסני.

ב-2006, שנה אחרי שרוסק המאבק ההירואי של עובדי מטרודן על זכותם להתאגד, קבוצת חניכים בנוער העובד והלומד מחוז שרון העלו הפקה של 'גיבור מעמד הפועלים'. בהסתכלות לאחור ההצגה והשיחה שנערכה במחוז לקראתה היו מהנקודות שהשפיעו מאוד על עולמי הערכי ועל תפיסת עולמי. הצפיה בהסרטת הוידאו של אותה הופעה מרגשת עד היום. עם אמיל נורממדוב ז"ל, החניך שהיה בכל מקום במחוז, אשר נפטר בפתאומיות שנתיים אחר כך בתפקיד בבר. משחק נערי, לא מקצועי אבל מלא ברצון לספר את הסיפור הזה ולחנך עליו באהבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!