דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / אלה תולדות: אחרי שנים של נסיונות התארגנות - נחתם הסכם קיבוצי בדן ב"ש

מדובר בהסכם קיבוצי ראשון בחברה המהווה נקודת שיא לאחר 14 שנות מאבק שהובילו עובדי התחבורה הציבורית בעיר | יו"ר הוועד, עמרם אביסדריס: "הנהגים יבואו לעבודה עם חיוך על הפנים, יהיה להם ביטחון תעסוקתי וכלכלי"

נהגי דן באר שבע (צילום: ההסתדרות במרחב הנגב)
נהגי דן באר שבע (צילום: ההסתדרות במרחב הנגב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות, ועד עובדי דן באר שבע והנהלת החברה חתמו אמש (רביעי) על הסכם קיבוצי ראשון בחברה, יממה בלבד לאחר חתימת ההסכם הראשון בחברת דן בצפון המפעילה את שירותי המטרונית. ההסכם הקיבוצי חותם פרק נוסף בתולדות ניסיונות ההתארגנות של עובדי התחבורה הציבורית בבאר שבע, שראשיתם בשנת 2005.

הסכם קיבוצי ראשון בחברת דן באר-שבע (תמונה באדיבות דוברות ההסתדרות)
הסכם קיבוצי ראשון בחברת דן באר-שבע (תמונה באדיבות דוברות ההסתדרות)

"ההסתדרות מוכיחה שוב כי היא פועלת ללא לאות לשיפור מצבם ומעמדם של כל עובדי התחבורה הציבורית והפרטית בישראל," אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. "ההסכם עליו אנו חותמים ביום חגיגי זה, הראשון בחברה מאז התאגדו העובדים, משפר את תנאי העסקת העובדים ומחזק את ביטחונם הכלכלי והתעסוקתי, כך שהם יוכלו להמשיך ולתת שירות מקצועי ובטיחותי למשתמשי התחבורה הציבורית בבאר שבע וסביבתה". מנכ"ל דן באר שבע יורי בורנשטיין אמר כי המו"מ על ההסכם היה קצר אך מורכב, והדגיש כי הוא התנהל בלא פגיעה בפעילות התחבורה הציבורית בעיר. "אני גאה לחתום על הסכם בר קיימא, ששומר על איתנות ורווחיות החברה מחד, ומבטיח לעובדינו תנאי העסקה טובים מאוד ובטחון תעסוקתי מנגד, ושולח את ברכתי לעובדינו, לנציגי הוועד ולהסתדרות" אמר.

14 שנים של מאבק

"המאבק להסכם קיבוצי בתחבורה הציבורית בבאר שבע התחיל עם קריסתה של החברה העירונית של עיריית באר שבע בתחילת שנות ה-2000 אחרי כמעט 40 שנה שניהלה את התחבורה הציבורית בעיר," סיפר ל'דבר ראשון' יו"ר מרחב נגב של ההסתדרות מאיר בביוף. "על חורבותיה קמה מטרודן, ונכנסה תוך זמן קצר למאבק איתנו. לפני 14 שנים לא היו לנו הכלים שיש לנו היום – למשל החובה של המעסיק להכיר בהתאגדות ולנהל מו"מ – שני סעיפים שהיום הם כתובים בחוק. זה היה מאבק הירואי, שביתה כללית של חמישה חודשים שנשברה לבסוף על ידי שר התחבורה דאז מאיר שיטרית, שטען בחוצפתו שהנהגים השובתים הם עבריינים והביא לבאר שבע חברת אוטובוסים ערבית מנצרת כדי לשבור את השביתה. המאבק ההוא נכשל ושנים רבות נשאתי את הצלקת שלו על גבי. לפני כשנתיים קם ועד חדש במטרודן שהוביל מאבק, והפעם חתמנו הסכם, אלא שכמה חודשים אחר כך נגמרה תקופת הזיכיון והחברה התפרקה. על חורבות מטרודן נכנסה בשנה שעברה דן באר שבע – חברת בת של דן הגדולה".

ב'דבר ראשון' נחשף בעבר, שבעוד שהנהלת דן באר שבע קלטה את מרבית נהגי מטרודן – את חברי ועד העובדים של מטרודן היא בחרה להשאיר בחוץ. לעובדי מטרודן שהתכנסו לשמוע על תהליך הקליטה לחברה החדשה הבהיר אז המנכ"ל בורנשטיין כי יועסקו בחוזים אישיים ולא בחוזה קיבוצי. אולם למרות המחיר ששילמו חברי הוועד הקודם, העובדים לא היססו ופעלו להקמת ועד עובדים גם בחברה החדשה. "עוד לפני שמטרודן נסגרה רקמתי את התוכניות. רשמתי את שמות הנהגים שעוברים." סיפר ל'דבר ראשון' יו"ר הוועד עמרם אביסדריס. "היו לנו 72 שעות לפני שנקבל תלוש משכורת אחרון ממטרודן – שבהם עדיין היינו חברי הסתדרות. פניתי למזכיר האיגוד עוזי שדה מההסתדרות במרחב נגב, וכבר למחרת הוא חזר אלי ואמר לי שאנחנו ועד לכל דבר ועניין. ידעתי שיתנכלו לי, אבל לא פחדתי כי הוא הבטיח לי שמהרגע שעוברת מעטפת היציגות אני מוגן. ניסו בכל מיני דרכים אבל הוא היה מאחורי וגיבה אותי עם הצוות המשפטי".

מאיר בביוף צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות
מאיר בביוף צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות

"מאז הקמתה אנחנו מנהלים מאבק בן שישה או שבעה חודשים, מאוד סוער. סכסוך העבודה הוכרז שבועיים בלבד לאחר ההכרה ביציגות, אבל הצלחתי למנוע שביתה בדן באר שבע, וסבל מתושבי העיר" אמר בביוף. "מצאנו פתרונות, הרבה גם בזכות המעורבות השקטה של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שהתערב אישית בכל משבר ופעל מול יו"ר דירקטוריון דן. התוצאה היא בסופו של דבר אחרי אינספור חילוקי דעות, ממש עד לרגע החתימה – שחתמנו לבסוף, וזה ממש היסטוריה. הזיכיון של דן באר שבע הוא ל-12 שנה, והמסר שלי לנהגי באר שבע הוא: הגעתם למנוחה ולנחלה. יש לכם כתובת, יש לכם הסכם קיבוצי, יש לכם על מי לסמוך, ואתם יכולים להיות גאים בעבודה שנעשתה על ידי ועד העובדים והאיגוד. ואני חייב לומר גם תודה להנהלה שהיו פרטנרים קשים אבל הצלחנו להגיע להסכם בלי צורך לצאת לשביתה".

הסכם קיבוצי

ההסכם החדש המסדיר את תנאי עבודתם של כ-300 עובדי החברה קובע כי השכר השעתי לנהגים יעמוד על 39 שקלים לשעה, בדומה לשכר שנקבע בחברות תחבורה אחרות בהן נחתמו הסכמים קיבוציים מול ההסתדרות, כדוגמת דן, דן בצפון, אגד, אגד היסעים, תחבורה ברמה ומטרודן. בנוסף לכך, כל נהג יקבל מעתה הוצאות אש"ל בסך 15 ש"ח ליום, והשתתפות בהוצאות טלפון נייד בגובה דומה.

כחלק מההסכם יהיו זכאים העובדים להשלמת שכר במקרים בהם לא שובצו לעבודה בהיקף של משרה מלאה, ונהגים ששובצו למשמרות מפוצלות יקבלו תוספת שכר מיוחדת שתגיע עד ל-65 שקלים לכל משמרת.

ההסכם מסדיר תשלומים מוגדלים לנהגים על עבודה בימי שישי, מוצ"ש וערבי חג, וכן בונוסים מיוחדים בחודשים בהם הנהגים לא נעדרו מעבודתם ועמדו בכל דרישות הבטיחות. נהגים שיעברו מכסת שעות חודשית מסויימת יקבלו פרמיית עידוד בסך 400 ש"ח. מדי שנה תחלק ההנהלה לעובדיה שהשלימו שנת עבודה מלאה שובר לסוף שבוע זוגי בן שני לילות במבחר מלונות ברחבי הארץ.

לעובדים בעלי ותק של שנה תפתח קרן השתלמות אליה יופרשו 2.5% על חשבון העובד ו-2.5% על חשבון המעסיק. לאחר שנתיים יוגדלו הפרשות המעסיק ל-5%. בנוסף, הוסכם כי ההפרשות לקרן הפנסיה של העובדים יעמדו על 2.5% על חשבון העובד ו-2.5% על חשבון המעסיק, ולאחר ארבע שנים יוגדלו הפרשות המעסיק לכדי 5%.

ההסכם שנחתם לארבע שנים כולל גם מנגנון פיטורים הוגן ושקוף, אשר מעניק להסתדרות ולוועד העובדים משקל בכל הנוגע להחלטות על סיום העסקתם של עובדים בחברה. העובדים יזכו במעמד של קביעות המעניק להם ביטחון תעסוקתי בתום שבעה חודשי העסקה. בנוסף, הוסכם כי בעת איוש של משרות פנויות או חדשות בחברה, תיתן ההנהלה עדיפות לעובדים קיימים.

"עכשיו הנהגים יהיו מרוצים ויבואו לעבודה עם חיוך על הפנים, יהיה להם ביטחון תעסוקתי וכלכלי", סיכם אביסדריס והודה ליתר חברי הוועד, יונס אבו ג'אמע, עזאת פריג'ת וציון בן שיטרית; למזכיר איגוד עובדי התחבורה דורון עזרא ולעו"ד אהוד שילוני שליוו לצד עוזי שדה את המו"מ להסכם הקיבוצי. "אנו נמצאים בעידן מהפכני של התאגדות עובדים בכלל והתאגדות בענף ההיסעים הפרטיים ובענף התחבורה הציבורית בפרט. נמשיך להיות כתובת לכל הנהגים באשר הם," אמר אבי אדרי יו"ר איגוד עובדי התחבורה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!