דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המכביה

המכביה ה-20 / 30 אלף צופים מכמעט 80 מדינות השתתפו בטקס פתיחת המכביה

האירוע הפותח של ״האולימפיאדה היהודית״ היה גרנדיוזי | הנשיא וראש הממשלה נאמו, משלחות מכל העולם צעדו, הודלקו לפידים והושבעו ספורטאים ושופטים | כל הרשמים והתמונות מהשטח

טקס פתיחת משחקי המכביה 2017 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
טקס פתיחת משחקי המכביה 2017 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

משחקי המכביה ה-20 אמנם כבר החלו, אבל אמש (חמישי) התקיים טקס הפתיחה המסורתי והחגיגי באיצטדיון טדי בירושלים לעיני כ-30 אלף צופים שהגיעו מקרוב ל-80 מדינות הלוקחות חלק ב״אולימפיאדה היהודית״. כצפוי, טקס הפתיחה סיפק הופעה גרנדיוזית במיוחד והוקדש ברובו לציון 50 שנה לשחרור ירושלים.

טקס הפתיחה של המכביה, בהנחייתן של מירי נבו ונעה תשבי, נפתח במצעד המשלחות המסורתי שהיה ססגוני מאוד ובו צעדו 10,000 ספורטאים וספורטאיות מכ-80 משלחות, לקול תשועות הקהל. על המסך הוקרנו דברי ברכה מפי מנהיגי מדינות רבות וביניהם תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה, נשיא גרמניה, פרנק-ואלטר שטיינמאייר, נשיא הונגריה, נשיא מקסיקו והשחיין האגדי מארק ספיץ שכיכב במשחקי המכביה בעבר. רגע השיא במצעד היתה כניסתה של המשלחת הישראלית, הגדולה ביותר במכביה עם כ-2400 ספורטאים וספורטאיות. בראש המשלחת צעדה הגולשת מעיין דוידוביץ' שסיימה במקום השביעי באולימפיאדת ריו 2016.

נאום ראש הממשלה בטקס פתיחת המכביה. צילום: יאיר צוקר
נאום ראש הממשלה בטקס פתיחת המכביה. צילום: יאיר צוקר

הטקס המרכזי נפתח בקטע "יזכור" שהוקרא על ידי הוריו של בר רהב שחקן נבחרת ישראל בכדור-מים, שנפל בגיל 21 במבצע צוק איתן. לאחר מכן נכנס דגל המכביה, שנישא על ידי 12 יהודים שתרמו לעיצוב עולם הספורט בישראל וביניהם: עדנה יקותיאלי, הבת של יוסף יקותיאלי הוגה רעיון המכביה, עוזי נתנאל, יו"ר כפר המכביה, רוברט ספיבק, יו"ר מכבי ארה"ב, צבי ורשביאק, יו"ר הוועד האולימפי לשעבר ואורי אפק, בעבר מנכ"ל הוועד האולימפי.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר בנאומו ״ברוכים הבאים לירושלים! ברוכים הבאים לישראל! ברוכים הבאים הביתה. כמה כיף לראות אתכם כאן בירושלים בירת ישראל הנצחית, הבנוייה והחופשית בפתיחת משחקי המכביה ה-20.״

הנשיא גם התייחס לכך שזו המכביה הגדולה ביותר מאז נוסדה לפני 85 שנים ואמר, ״יוסף יקותיאלי, הוגה ומגשים רעיון המכביה, כשחשב על המכביה אמר 'התעלות – לא רק בגופניות. גם ברוחניות'. הרוח הספורטיבית במהותה דוחפת אותנו לפרוץ גבולות של גוף ושל נפש. דוחקת בנו לפרוץ חסמים קיימים. להמציא מחדש את המציאות. לבחון את הגבולות. לעשות את הדברים בכל פעם גבוה יותר, מהר יותר וחזק יותר. זו אותה הרוח שהמציאה את הציונות. זו אותה הרוח שהמציאה את המכביה״. עוד הוסיף הנשיא ״אני רוצה לזכור ולהזכיר את הספורטאים שנרצחו באולימפיאדה במינכן ואת הספורטאים שנהרגו באסון גשר המכביה.״

טקס המכביה 6.7.2017. צילום: יאיר צוקר
טקס המכביה 6.7.2017. צילום: יאיר צוקר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר בנאומו, ״ברוכים הבאים לישראל, ברוכים הבאים לירושלים. תרוצו, תבעטו, תקפצו לשמיים. תשיגו כל מה שאתם רוצים ומעבר. יש לי ניסיון אישי בזה. הייתי ספורטאי כשהייתי צעיר. ניסיתי את מזלי בקבוצת ההיאבקות ושברתי את היד בגיל 14. לאחרונה, חשבתי לנסות את מזלי בכדורגל. שיחקתי במשחק הכדורגל של יהודים צעירים וערבים בישראל. שברתי את הרגל, אז אני לא יכול להגיד לכם, ספורטאים יקרים, 'שברו רגל'. אני אומר – תצליחו, תנצחו. אתם כולכם מנצחים, כולכם אלופים. הדבר השני שאני רוצה להגיד לכם – כולנו עם אחד. משחקי המכביה הם בשביל המכבים. לפני 2,200 שנים נכבשנו על ידי אלכסנדר מוקדון, והמכבים, חמישה אחים, שיחררו את אדמתנו כנגד כל הסיכויים. הם שיחררו את ירושלים, הם הפכו אותנו לחופשיים ועצמאיים״.

משלחת ישראל בטקס פתיחת משחקי המכביה 2017 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
משלחת ישראל בטקס פתיחת משחקי המכביה 2017 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

אחת ממסורות הטקס היא השבעת הספורטאים והשופטים. מי שנבחר להשביע את הספורטאים והספורטאיות הוא הטניסאי הפראלימפי וזוכה מדליית הזהב מלונדון 2012 נעם גרשוני. את השופטים השביע שופט הכדורגל אברהם קליין שהיה לשופט הבינלאומי הבכיר של ישראל ושפט במשחקי המונדיאל במקסיקו 1970.

עוד מסורת שישנה בטקסי המכביה היא כניסתו של דגל ישראל, הדגל נישא על ידי 12 ספורטאים ואישים המהווים דוגמא ומופת, ביניהם: הטניסאית לשעבר שחר פאר, קופץ המוט לשעבר אלכס אברבוך, הבעלים של עירוני קריית שמונה איזי שרצקי, פרופסור נעמה קונסטנטיני המתמחה ברפואת ספורט, אשת הברזל נינה פקרמן, השחיינית האמנותית אנסטסיה גלושקוב, שיאן העולם במרתון לקטועי רגל איתן חרמון, לוחם הטאקוונדו הפראלימפי אסף יסעור, הג'ודוקא גפן פרימו, אלוף ישראל לנוער בשחייה גל כהן גרומי, השחיינית אנדי מורז שעלתה לארץ לאחר המכביה האחרונה והמתעמל אלכס שטילוב שזכה השנה בארד באליפות אירופה.

טקס פתיחת המכביה ה-20 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
טקס פתיחת המכביה ה-20 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

חלקו האמנותי של הטקס נפתח עם השיר "הבאנו שלום עליכם" ו"אדון עולם" במופע ריקוד כחול-לבן שכלל שלל רקדנים ורקדניות וזיקוקי דינור מרהיבים, בהמשך עלו לבמה 600 רקדנים לריקוד לכבוד השפה העברית שנפתח עם השיר "אלף בית" של נעמי שמר. המופע המשיך בקטע אומנותי לכבוד שחרור הכותל וכלל שלל פירוטכניקה ופיזור של אלפי פתקים לבנים אל הקהל. בהמשך נאם יאיר המבורגר יו"ר מכבי העולמית, שאמר: ״בזכות היות אבי חבר במכבי, הוא הגיע לישראל, הכיר את אמא שלי, הם עשו עלייה וכך ניצלה המשפחה מהנאצים״. לאחר מכן היה מפגן מרשים על המסך ועל רחבת האצטדיון שנתן סקירה היסטורית של כל 85 שנות המכביה.

בסוף המופע נרשם רגע ספק מרגש כאשר אחד מחברי המשלחת הקנדית הציע נישואין לבת זוגו, חברת המשלחת גם היא. נעה תשבי המנחה הציעה לשניים להתחתן על הבמה מול כולם ובמשך כ-20 דקות נמשך טקס החופה בניהולו של רב, במהלכו שר הזמר אברהם טל את השיר "כל גלגל" ובסיום החופה עלה לשיר הזמר ליאור נרקיס את "מהפכה של שמחה".

טקס מכביה שבועת השופטים. צילום: יאיר צוקר
טקס מכביה שבועת השופטים. צילום: יאיר צוקר

בחלק הנועל של הטקס, לו כולם ציפו, הודלק כמובן לפיד המכביה, כאשר הפעם נבחרו שבעה מדליקי לפיד. הרשימה המכובדת של הספורטאים שנבחרו להדליק את הלפיד השנה כללה את הג'ודוקא אורי ששון וירדן ג'רבי שזכו במדליית הארד במשחקים האולימפיים בריו 2016, המתעמלת האמנותית נטע ריבקין שפרשה השנה אחרי קריירה מפוארת, שחקן הכדוסל והרכש החדש של גולדן סטייט עומרי כספי, החותרת הפראלימפית מורן סמואל וזוכת הארד מריו 2016 ופביאן ז'ילו השחיין הצרפתי שזכה במדליות בשלוש האולימפיאדות האחרונות. ז'ילו עצמו אינו יהודי, אך סבו החורג שגידל אותו הוא ניצול אושוויץ, והוא קיעקע על זרועו את המשפט "אני כלום בלעדיהם." את אש המשחקים נבחר להדליק השחיין היהודי-אמריקאי אנתוני ארווין, שזכה במדליית הזהב במשחקים האולימפיים בסידני ובריו וישתתף במכביה בנבחרת ארה"ב.

בסיום הטקס שרו הזמרות אסתר רדא ומרינה מקסימיליאן את השיר i'm coming home ואברהם טל חתם בשיר "כל הילדים קופצים רוקדים".

משחקי המכבייה ה-20 יימשכו עד ה-18 ביולי ויתקיימו בערים ירושלים, עכו, חיפה, ת"א, רמת גן, באר שבע, נתניה, פ"ת, הרצליה, קיבוץ גזר ועוד.

בטקס המכביה ה-20. צילום: יאיר צוקר
בטקס המכביה ה-20. צילום: יאיר צוקר
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!