דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המבורג

דיווח מהשטח / הזדעזעתם מאלימות המפגינים בהמבורג בוועידת הG20? המשטרה התחילה

הדיווחים בתקשורת המרכזית עוסקים באלימות המפגינים, אך על פעולות ההתנגדות האזרחית, הממלאות את המבורג אף אחד לא מדווח | בן פישר היה בימים האחרונים בעיר הגרמנית, ויש לו כמה שאלות לשאול, וגם כמה תשובות

מפגינה נושפת בועות סבון מול שוטרים מהיחידה לפיזור הפגנות (צילום: AP Photo/Michael Probst).
מפגינה נושפת בועות סבון מול שוטרים מהיחידה לפיזור הפגנות (צילום: AP Photo/Michael Probst).
בן פישר
בן פישר
כתב אורח
צרו קשר עם המערכת:

ועידת הג'י-20 הנערכת בעיר המבורג שבצפון גרמניה מגיעה היום (שבת) לסיומה, ותשומת הלב של התקשורת העולמית מכוונת לדבר אחד בלבד – המהומות האלימות שאירעו בעיר לפני ובמהלך הוועידה. תמונות דרמטיות מעין אלו הם הלחם והחמאה של ערוצי החדשות והעיתונים – בריקדות בוערות, שוטרים חמושים באמצעים לפיזור הפגנות, עשן מיתמר, מסוקים מרחפים ללא הרף, ומפגינים זועמים, רעולי פנים ולבושי שחורים. אם עקבתם אחר כל כלי תקשורת ביממות האחרונות, בוודאי נתקלתם בתמונות אלה שוב ושוב. הגיע הרגע לשאול – מה עוד מתחולל במחאה הזו, ומדוע דווקא אלה הן התמונות המשודרות שוב ושוב?

העיר המבורג מצויה במעין "עוצר" מאז יום רביעי בערב. האזור המקיף את אתר הוועידה, 'האזור הכחול', נמצא בשליטה משטרתית קפדנית והרמטית. שאר אזורי העיר בשליטת עשרות אלפי המוחים, שהפכו את העיר לקרנבל צבעוני ותוסס של מחאה חברתית, אקטיביזם ואוטונומיה אזרחית. העיר עמוסה בתהלוכות, מצעדי ריקוד המוניים, שיירות אופניים, סדנאות להפצת ידע ותכנים הנוגעים לאופיו של הקפיטליזם העולמי בימינו – אך נדמה שכל אלה נעלמו ממהדורות החדשות והעיתונים. במקומם תפסו את הפוקוס אירועים אלימים של התנגשויות בין פעילים קיצוניים, המונים מאות עד אלפים בודדים, וכוחות הביטחון.

שוטרים נערכים להפגנה מול ה-G20 6 ביולי (צילום: Jacqueline Abromeit / Shutterstock.com)
שוטרים נערכים להפגנה מול ה-G20 6 ביולי (צילום: Jacqueline Abromeit / Shutterstock.com)

האירועים האלימים החלו ביום רביעי אחר הצהריים, אז תוכננה להתקיים הפגנה גדולה תחת הכותרת "ברוכים הבאים לגיהנום". ההפגנה, שאושרה על ידי כוחות הביטחון ועמדה בכל תנאי הרישוי, עמדה לצעוד משוק הדגים המפורסם של שכונת אלטונה. בדקות שלפני תחילת הצעדה, החליטה המשטרה למנוע את קיומה, בטענה כי בין המפגינים ישנם "רעולי פנים". רעולי הפנים האלה, הידועים בגרמניה בתור ה"שווארצה בלוק" (הגוש השחור), הם המפגינים "המקצוענים", הנעמדים בקדמת תוואי התהלוכה, נושאים מסרים מיליטנטיים, ומשווים לאירוע גוון מהפכני ואקטיביסטי. מספר דקות מאוחר יותר פרצה המשטרה לגוש הצועדים, שטרם יצאו לדרכם, ובלי שבוצעה כל פעילות אלימה, ופיצלה אותו לשניים – "רעולי הפנים" לחוד ושאר הצועדים לחוד, בעוד השוטרים חוסמים אותם משני הצדדים.

השאלות שיש לשאול

אין פלא כי התמונות של הבריקדות הבוערות מהוות עניין לתקשורת המקומית והעולמית – אבל כדאי גם לשאול את עצמכם – האם שמעתם בדיווחי החדשות על ועידת הסולידריות הגלובלית, שהייתה הועידה האקטיביסטית הגדולה באירופה השנה? האם שמעתם על פסטיבל מוזיקת המחאה ברחוב הראשי של העיר? הרם שמעתם על טור האופניים, המונה אלפי רוכבים, החוצים את העיר לאורכה ולרוחבה לקול תשואות המקומיים?

ויש מקום לעוד שאלות – האם שמעתם דיווחים מהוועידה עצמה? על מה דנים המנהיגים? מהם היעדים של הועידה החשובה הזו? ואילו החלטות התקבלו בה?

אם התשובות לשאלות אלו הן שליליות, אין מנוס מלתהות על הקשר ביניהן – מי מרוויח מכך שאנו עוקבים בסקרנות אחר תמונות דרמטיות מרחובות המבורג, במקום בלתבוע תשובה ממנהיגי העולם – מה אתם עשיתם היום כדי להפוך את העולם הזה לטוב יותר?

המנהיג השנוא ביותר בוועידה הוא נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שמלבד היותו פוליטיקאי שוביניסט, סקסיסט ואלים, הוא גם מפורסם בשימוש התכוף שהוא עושה במושג 'פייק ניוז', הוא מאשים את התקשורת חדשות לבקרים בכך שהיא לא מדווחת את האמת, ומטה את הסיקור ליצירת מצגי שווא – נגדו. משיטוט ברחובות העיר המבורג בחמשת הימים האחרונים לא ניתן להימלט מן התחושה, שגם התקשורת עצמה מזינה את הטענות הללו – ישנה התמקדות חסרת לאות באלימות, משיכה למדמם ולדרמטי, והתעלמות כמעט מוחלטת מהמחאה האדירה שקמה לה בהמבורג, שמטרתה לומר למנהיגי העולם – את הסדר העולמי הזה, אנחנו, אזרחי העולם, לא רוצים.

המלכוד בשוק הדגים

שוק הדגים באלטונה נמצא על גדת נהר האלבה החוצה את העיר המבורג, ומצידו השני של השוק ניצבים מגדלי משרדים. משמעות הדבר היא שלמפגינים אין למעשה לאן להתפנות ולאן לסגת. בשלב זה התחולל הברור מאליו – יידוי בקבוקים ואבנים לעבר השוטרים, ואלה, כמו בתסריט ידוע מראש, הפעילו את האמצעים לפיזור ההפגנות שברשותם. כך קיבלנו את תמונות האלימות הראשונות מהמבורג, בערב שלפני תחילת הוועידה.

מי שעקב אחר הסרטונים שעלו ברשתות החברתיות יכול היה לראות מאות אנשים, שחטאם היחיד היה לבושם השחור ומסכות הפנים שלהם, המנסים להימלט מפני המשטרה אך ללא הועיל – מצד אחד נהר, מהצד האחר שורת בניינים, ובין שני אלה מאות מפגינים הסופגים מכות, גז מדמיע ותותחי מים. אירוע זה הגדיש את הסאה, וסימן את יריית הפתיחה, תרתי משמע, לשלושה ימים של אלימות – הן מצד המפגינים והם מצד המשטרה. מי שעקב אחר אותם סרטונים יכול היה גם לשים לב, כי השווארצה בלוק, הגוש השחור, מורכב מכמה מאות אנשים – מי שמהווה את הקבוצה "הקשה", הקיצונית, הרדיקלית של המחאה נגד הוועידה. אז היכן כל אותם עשרות אלפי האנשים עליהן דווח כי הגיעו לעיר המבורג כדי למחות? הייתכן שמלבד אותם קיצוניים העיר המבורג ריקה ושוממה?

כמובן שהתשובה לכך היא לא.

כבר כתבתי בקצרה כאן על ועידת ה"סולידריות הבינלאומית" שהתקיימה בעיר ביומיים שלפני מפגש הג'י-20. בוועידה זו, שהתקיימה בשבעה מוקדים שונים בהמבורג במקביל, התקיימו הרצאות וסדנאות בנושאים הקשורים במצב הקפיטליזם העולמי והאתגרים העומדים בפני מי שרוצה לפעול לכינונה של חברה טובה וצודקת יותר. הוועידה כיסתה מגוון נושאים, החל מזכויות אדם, זיהום אוויר ומים ותפיסת קרקעות ע"י תאגידים במדינות עולם שלישי וכלה בכוחם של ארגוני עובדים, עידוד מסגרות חברתיות דמוקרטיות ויצירת חזון משותף למאבק בקפיטליזם בעת הזו. בוועידה השתתפו כאלפיים פעילים חברתיים שהגיעו מכל רחבי היבשת.

ריקודים על פני G20

במקביל, התחילו ארגוני המחאה המקומיים להתכונן להגעתם של עשרות אלפי מפגינים, על ידי מציאת פתרונות לינה – השמשת פארקים ציבוריים להקמת ערי אוהלים ארעיות, מטבחים ציבוריים בהם אפשר לקבל מזון ללא תמורה ולהתנדב בהכנת מזון לאחרים, מרכזי תקשורת ומידע אלטרנטיביים בהם אפשר להתעדכן על פעולות המחאה היומיות ולהתנדב לקחת חלק ומרכזי חדשות, בהם עיתונאים עצמאיים יכולים לקבל מידע עדכני ממארגני האירועים, להשתמש בשירותי המחשוב וכיו"ב.

ההפגנה המרכזית הראשונה התקיימה כבר ביום רביעי, תחת הכותרת "מעדיפים ריקודים על פני ג'י 20". כ-30,000 מפגינים צעדו ברחבי העיר לצד משאיות המשמיעות מוזיקה, רקדו ועודדו את עצמם ואת תושבי העיר הנצורה שלא ייחלו לכך שהוועידה תחסום את מרכז עירם למספר ימים.

ביום חמישי, במקביל לאירועים האלימים בשוק הדגים של אלטונה, התקיים קונצרט מוזיקת מחאה עם 20,000 מפגינות ומפגינים ברחוב הריפרבאהן – רחוב ידוע לשמצה המשמש בימים כתיקונם כרובע ה"אורות האדומים", שכעת נכבש לחלוטין על ידי אקטיביסטים, מפגינים ומוחים.

מסה קריטית

בינות לאירועים המרכזיים, מרכז העיר כולו לבש חגיגה – אנשים מנגנים מוזיקה ממערכות סטריאו ביתיות אל תוך הרחוב, שולחנות עם כיבוד לעוברי אורח, ואווירה חיובית של מרחב אזרחי לגיטימי, המתנגד לכיבוש העיר על ידי באי הוועידה.

אמש, ממש באותו זמן בו המשטרה התעמתה במרכז העיר עם מפגינים שהבעירו בריקדות ופחי אשפה, כ- 3,000 רוכבים שעטו ברחובות המבורג באירוע 'מסה קריטית' – אירוע בו רוכבי אופניים רבים נוסעים יחדיו ברחבי העיר, באקט המשלב מחאה על הפקעת המרחב הציבורי על ידי באי הוועידה, ומעורר מודעות לשימוש באופניים ובתחבורה ציבורית על חשבון רכבים פרטיים. חשוב גם לשים לב, וכך ניתן לראות בתמונות, שלצד, לפני ומאחורי המפגינים האלימים והשוטרים, נמצאים מאות עוברי אורח, המביטים בסקרנות ב"קרנבל האלימות" המתוזמר היטב. כותב שורות אלה נע בחופשיות בינות השוטרים והמפגינים, אשר דאגו ליידע את כל הסובבים מתי "מתחיל סיבוב נוסף", ואז כולם יכולים לסור הצידה למקום בטוח יותר, וממנו לצפות במשחקי החתול והעכבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!