דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
G-20

בעולם / ארה"ב נגד העולם: סיכום ועידת ה-G20 בהמבורג

אחרי הודעתו של הנשיא טראמפ על פרישת ארה"ב מהסכם פריז למאבק בשינוי האקלים, ההצהרה המסכמת של הוועידה כללה מחויבות של 19 המדינות האחרות להסכם | חילוקי דעות בין האמריקנים לשותפיהם התגלו גם בהסכם הסחר החדש

ראשי המדינות המשתתפות בועידת ה- G20 בתמונה קבוצתית בתחילת הועידה (צילום: AP Photo/Michael Sohn).
ראשי המדינות המשתתפות בועידת ה- G20 בתמונה קבוצתית בתחילת הועידה (צילום: AP Photo/Michael Sohn).

משתתפות ועידת ה-G20 התייצבו כנגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בנושא שינוי האקלים, כשאישרו מחדש את תמיכתם במאמצים הבינלאומיים למאבק בהתחממות הגלובלית. מפגש ראשי הכלכלות הגדולות בעולם, שהסתיים אמש (שבת) בהמבורג, חשף מתחים גם סביב נושא הסחר. הממשל האמריקני ושותפיו הבינלאומיים גיבשו הסכם המעודד שווקים פתוחים, אך הכיר בזכותן של מדינות להציב מחסומים בפני התנהלויות לא הוגנות.

הצהרת הסיכום של הוועידה הבהירה כי המדינות המשתתפות, מלבד ארה"ב, יחד עם האיחוד האירופי, תומכות פה אחד בהסכם פריז, ממנו פרש הממשל האמריקני. הם כינו את ההסכם להפחתת הפליטה של גזי החממה "בלתי הפיך" והתחייבו ליישם אותו "במהירות" וללא יוצא מן הכלל.

המדינות האחרות, ממעצמות אירופאיות כמו גרמניה ועד מעצמות כמו סין ויצרניות אנרגיה כדוגמת ערב הסעודית, ציינו רק כי "לקחו לתשומת ליבם" את העמדה האמריקנית, שהוזכרה בפסקה נפרדת, שהמארחת  – קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל – הבהירה שתקפה רק לארה"ב.

לדברי מרקל, העמדה האמריקנית "מצערת", אך הוועידה הצליחה להשיג "תוצאות טובות במספר נושאים". הקנצלרית ציינה, בהקשר זה, את הסכם הסחר, עליו לגביו התקיימו מגעים רבים, שכולל את טראמפ ואת ארה"ב אך לא מחר את הבדלי הגישות בנושא. היא אמרה שהשיחות היו לעיתים "קשות".

נשיא ארה"ב טראמפ וקנצלארית גרמניה מרקל בפגישה לפני ועידת ה G-20 (צילום: AP Photo/Matthias Schrader, pool).
נשיא ארה"ב טראמפ וקנצלארית גרמניה מרקל בפגישה לפני ועידת ה G-20 (צילום: AP Photo/Matthias Schrader, pool).

היועץ הכלכלי הראשי של טראמפ, ביקש להפחית בערכן של המתיחויות בין ארה"ב והמשתתפות האחרות במפגש. בשיחה שערך עם כתבים בזמן טיסת המשלחת האמריקנית בחזרה לוושינגטון, אמר גארי כהן כי למרות שתקשורת רשמית "אף פעם לא קלה", לדעתו המגעים האחרונים "הסתדרו לא רע". הוא הוסיף ש"מגוון דעות בקבוצה של 20" הוא לא דבר בלתי צפוי. "להצליח להביא 20 מחבריך להסכמה על איפה לאכול ארוחת ערב זה דבר די קשה", אמר.

בעניין הסחר

הסכם הסחר שנחתם בוועידה שמר על הגינוי של ה-G20 את מדיניות הפרוטקציוניזם, הצהרה שהפכה לסימן ההיכר של מאמצי הקבוצה להיאבק במשבר הפיננסי של 2008 וההשלכות שלו.

עם זאת, קבוצת המדינות הוסיפה גם אלמנטים חדשים: הכרה בכך שסחר עולמי חייב להיות "הדדי ומיטיב עם כל הצדדים המעורבים", ובכך שמדינות יוכלו להשתמש ב"כלים לגיטימיים של הגנה מפני סחר" אם הן חשות שמנצלים אותן.

שר האוצר של ארה"ב, סטיבן מנוצ'ין, אמר כי היה "קונצנזוס מדהים" בנושא, וכי ארה"ב היא זו שדחפה את הנוסח המחייב סחר "הדדי". גורמים באיחוד האירופי טענו, לעומת זאת, כי הנוסח של הצהרת ה-G20, לא מהווה שינוי מסלול מהמסגרת הרגולטורית הקיימת, שמתירה כבר למדינות להשתמש באמצעי הגנה במסגרת ארגון הסחר העולמי (WTO). אמצעים כאלה יכולים לכלול מס על ייבוא, שיקזז התנהלויות לא הגונות כמו סובסידיות ממשלתיות או מחירי הפסד.

בעניין האקלים

אנשי הצוות של הוועידה עמלו, עד זמן קצר לפני מסיבת העיתונאים לסיכום המפגש, על מסמך בנושא האקלים שכולם יוכלו לחתום עליו. ההצהרה המטולאת, עליה הוסכם לבסוף, כללה שלושה חלקים: הצהרה כללית על המחויבות להילחם בשינויי האקלים, פסקה נפרדת שהבהירה כי ארה"ב לא תומכת בהסכם פריז, ופסקה שלישית בה 19 המדינות האחרות מאשרות את תמיכתן בהסכם.

תומכי המאבק בשינויי האקלים הביעו הקלה מתמיכתן המוחלטת של שאר המשתתפות בהסכם פריז. "ארה"ב הייתה ברורה מאוד לגבי עמדתה בנושא, אך זה מחמם את הלב ש-19 מדינות אחרות אישרו את מחויבותן להסכם" אמר ת'וריג איבראהים, שר האנרגיה והסביבה של האיים המלדיביים וראש ברית מדינות האי הקטנות, קבוצת מדינות החשופות במיוחד לפגיעה משינוי האקלים.

 בשורה התחתונה

תוצאות ועידת הפסגה לא החלטיות לחלוטין  – לא בנושא הסחר, ולא בנושא האקלים. ההתחייבות שלא לנקוט במדיניות מגן כלכלית הופרה גם כך לעתים קרובות, ובמידה הולכת וגדלה באמצעות כלים קשים לזיהוי כמו הקלות מס לתעשיות מקומיות במקום הטלת מס על ייבוא.

הסכמים של ה-G20 הם, למעשה, הצהרת כוונות הנסמכת על נכונותן של הממשלות ליישמה. עם זאת, הם עדיין נותנים את הטון בכל הקשור לעיצוב מדיניות גלובלית ומאפשרים הפעלת לחץ פוליטי אם אינם נאכפים.

הסכמים נוספים שנחתמו במהלך הוועידה כללו הסכם להפעלת לחץ על ספקי אינטרנט לאיתור ומחיקה של תוכן קיצוני, כחלק מהמאבק בהסתה לטרור ובגיוס לוחמים לארגוני טרור.

ג'ון קירטון, ראש הקבוצה לחקר ה-G20 באוניברסיטת טורונטו, כינה את את הוועידה "הצלחה סולידית מאוד". הוא הצביע על ההסכמה הרחבה על סדר היום, שרובו התרכז בנושאים לא מעוררי מחלוקת כמו העצמת נשים וקידום דיגיטליזציה. לדבריו, לאורך זמן, ה-G20 מקיים 72% מהבטחותיו, ומאז המפגש בשנה שעברה בסין קוימו 80% מההבטחות.

המדינות החברות בפורום הן: ארגנטינה, אוסטרליה, ברזיל, סין, גרמניה, צרפת, בריטניה, הודו, אינדונזיה, איטליה, יפן, קנדה, קוריאה הדרומית, מקסיקו, רוסיה, ערב הסעודית, דרום אפריקה, טורקיה, ארה"ב והאיחוד האירופי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!