דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / חברי ועדת הכנסת התרעמו, אך לא הביאו בשורה לעובדי ערוץ הכנסת

הוועדה התכנסה היום (ב') לדון בקליטת העובדים אצל הזכיינית החדשה | חברי הוועדה הביעו מחאה על האופן בו מתנהלת קליטת העובדים אך היו"ר, ח"כ יואב קיש, סיכם ואמר "המכרז כבר יצא, ובדיעבד אנחנו לא עוסקים"

חדר בקרה של ערוץ הכנסת (צילום: Atbannett/ ויקימדיה).
חדר בקרה של ערוץ הכנסת (צילום: Atbannett/ ויקימדיה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"עשינו טעות במכרז שלא דרשנו התייחסות לעובדים" אמר הבוקר (שני) ח"כ יואב קיש (הליכוד) בדיון שערכה ועדת הכנסת על עתיד כמאה עובדי ערוץ הכנסת, עם החלפת החברה המפעילה בסוף המושב הנוכחי. עם זאת, הבהיר קיש כי ידי הועדה כבולות לאור זכיית ערוץ 20 במכרז שפורסם זה לא מכבר על ידי מועצת הכבלים והלווין, שהוסמכה לכך בחוק ערוץ הכנסת.

ח"כ יואב קיש (ארכיון. צילום: מרים אלסטר פלאש 90).
ח"כ יואב קיש (ארכיון. צילום: מרים אלסטר פלאש 90).

מוטי שקלאר, מנכ"ל הגוף שהוקם לצד ערוץ 20 להפעלת הערוץ, הבהיר כי ניתנת העדפה לקליטת עובדי הערוץ הנוכחיים, אולם מצבת כוח האדם בערוץ החדש צפויה להיות קטנה יותר, שכן בכוונת החברה להוציא תוכניות למיקור חוץ באולפנים אחרים.

"לא אנחנו שולחים או מוסרים מכתבי פיטורין. ערוץ 2 אחראי על העובדים וכמה מהם הוא קולט אצלו" הבהיר שקלאר, "ההנחיה שלי הייתה חד משמעית לתת עדיפות לעובדים הקיימים – עד לנושא התוכן שבו אנחנו נותנים עדיפות לאנשים שבעינינו מקדמים את המדיניות שלנו".

לדבריו, הוצאת התוכניות למיקור חוץ הייתה נושא מרכזי בפרק התוכן של ההצעה שהוגשה למכרז, ושעל בסיסה נבחרה כזכיינית. "כל אחד הביא את המדיניות שלו. למשל, אצלנו בהצעה, 40% פחות או יותר מההפקות הן הפקות חוץ, וחברי הכנסת אמורים לצאת מחוץ לכנסת" אמר, "מטבע הדברים זה גורע הפקות שהיו פה היום, ופחות כוח אדם". על פי שקלאר, סך העובדים שיועסקו בחברה יעמוד על 60-50, כשלפחות 30 מהם יהיו מבין העובדים הנוכחיים. שאר העובדים יהיו, בין היתר, אנשי הנהלה ומגישים שלחלקם כבר התחייבו במסגרת המכרז. שקלאר אישר כי חלק מעובדי הערוץ סירבו להצעות הזכיין החדש, שכן התנאים שהוצאו יהיו פחותים הן בהיקף המשרות והן בשכר.

"שמעתי מאפרת שעבדה פה חמישה ימים בשבוע ועכשיו הוצע לה לעבוד יום אחד בשבוע" אמר נציג ארגון העיתונאים משה רונן, "אני שומע שאנשים שעבדו 13 שנים בערוץ הכנסת ובבת אחת אומרים להם – קח תפקיד הרבה יותר זוטר ובמשכורת הרבה יותר נמוכה – זו דרך לא אלגנטית להיפטר מהם".

"אנחנו מתנגדים להעסקת עובדי קבלן והפקות חוץ זה עובדי קבלן" הוסיף רונן, "אנחנו מתנגדים לזה גם מבחינת האתיקה העיתונאית – עיתונאים במערכות עיתונאיות מחוייבים לתקנון האתיקה העיתונאית של מועצת העיתונות. אדם שקיבל זיכיון או מיקור חוץ, הקבלנים שיפיקו את התוכניות אינם מחוייבים לשום דבר. ייתכן ויהיה להם כדאי לקבל כסף מגורם חיצוני כדי לקדם תכנים. איזה פיקוח יש לנו עליהם? מה הכנסת והציבור יוכלו לעשות". רונן הדגיש שהכנסת השקיעה מיליוני שקלים בשדרוג אולפן הערוץ בבניין לשידורי HD, "האולפן הזה יעמוד עכשיו חלק מהשבוע ריק, למרות ההשקעה של כספי הציבור".

"לנו ככנסת יש חובה מיוחדת כלפי אנשים שעובדים איתנו בבית הזה" אמר ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), "ביחס לעובדי המזנון יצרנו פה מנגנון, בהדברות עם מנכ"ל הכנסת, ולמרות שמדובר בזכיינים פרטיים – לא אפשרנו להם לעשות מה שהם רוצים – כי בבית הזה אנחנו רוצים להתנהל אחרת. לא השגנו את כל מה שרצינו – אבל כפינו על הזכיינים נורמות והתנהגות שהם לא רצו בהם. ועדת הכנסת מעולם לא התייחסה לעצמה כראש סיכה. אנחנו מנהלים את הבניין הזה. ההתנהלות הנורמטיבית פה בבניין, איך מנצלים משאבים ומתייחסים לעובדים – זה לגמרי מענייננו".

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני), שיזמה את הדיון, הוסיפה כי "הפוליטיקאים לא מתערבים בענייני הערוץ, יש זכיין חדש. אבל כמו שיש פה שירותי הסעדה, יש תנאים לקבל גם את העובדים הקיימים. נכון שזה מכרז של הכנסת וזה מכרז של הרשות לכבלים ולוויין. אבל יש עניין לשמור על העובדים, להכניס אותם כתנאי במכרז".

חברת הכנסת יעל כהן פארן. צילום: דבר ראשון.
חברת הכנסת יעל כהן פארן. צילום: דבר ראשון.

ח"כ אילן גילאון (מרצ), אמר כי "במקרה הטוב זו טעות, ובמקרה הרע זו מדיניות. זו אחריות שלנו ואשמה שלנו וצריך למצוא איך אנחנו נותנים פתרונות לאנשים. בזעיר אנפין – זה בדיוק הסיפור של רשות השידור". גילאון טען כי פנה למנכ"ל הכנסת בנושא עוד טרם פרסום המכרז, וכעת על חברי הכנסת להתגייס לסייע לעובדי הערוץ.

"המכרז כבר יצא ובדיעבד אנחנו לא עוסקים" סיכם יו"ר הוועדה, ח"כ קיש, "אם לא הייתה התייחסות לעובדים  -זו אולי טעות, אבל זה כבר קרה. בסופו של דבר הכנסת אינה גורם מכתיב פה בעניין הזה. אנחנו פה גם כי אנחנו מכירים את העובדים. הכל נעשה ברוח טובה לראות מה אפשר לעשות שיהיה טוב לעובדים ולערוץ".  לאנשי הזכיין החדש אמר כי "יש לכם מלוא הסמכות לפעול על פי המכרז בו זכיתם".

קיש הציע לתקן את חוק ערוץ הכנסת כך שבמכרז עתידי, בעוד למעלה מעשור, תינתן חשיבות להעסקת עובדי הערוץ הקיימים, וביקש מהזכיין החדש למהר ולקדם את הליך הגיוס, תוך התחשבות גם במקרים ספציפיים של עובדים חלשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!