דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

סוריה / כבר 12 יום: הצדדים הלוחמים בדרום-מערב סוריה נוצרים את נשקם

השקט בינתיים נשמר - אך ההסכם הרוסי אמריקאי אינו חשוף לציבור | השאלה הגדולה שנשארת עלומה: מה יהיה ההסדר ביום שאחרי שדאע"ש יובס וימוגר מהשטח? | נתניהו ציין פומבית כי הסכם הפסקת האש רע מבחינת האינטרסים של ישראל

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בוועידת ה-G20. ארכיון. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בוועידת ה-G20. ארכיון. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
אוריאל לוי
שי ניר

הלחימה בגולן הסורי פסקה בשבועיים האחרונים, אך מה ידוע לנו על הסכם הפסקת האש שנחתם בין רוסיה וארה"ב? לפני 12 ימים נכנס לתוקף הסכם הפסקת האש בדרום-מערב סוריה, שהושג בין רוסיה לארה"ב בשולי פסגת ה-G20. כפי שסוכם, הכוחות השונים נותרו במקומם וחדלו להתקיף זה את זה.

פרטי ההסכם לא פורסמו, אך לפי מקורות אמריקאים שצוטטו בעיתון הלונדוני 'אל-חיאת', ההסכם בין ארה"ב לרוסיה כולל פרטים ביטחוניים, צבאיים ומדיניים הקשורים לחלוקת השליטה וביטחון הגבולות בדרום סוריה. על פי אותם גורמים, ההסכם מתבסס על שתי משענות – הראשונה היא הישארותו של אסד בשלטון והשנייה היא הרחקת איראן מהגבולות עם ישראל וירדן.

ההסכם, כך נטען, כולל עבודה משותפת בין וושינגטון למוסקבה ליצירת אזורים בטוחים אליהם יוכלו לשוב פליטים. עוד נטען ב'אל-חיאת' כי העבודה על התוכנית החלה לפני כמה חודשים, בפיקוח ברט מקגרוק, השליח האמריקאי המיוחד למאבק בדאע"ש. התוכנית יורדת לפרטים הקטנים בנוגע לחלוקת ההשפעה בין ארה"ב לרוסיה בסוריה, כעת ולאחר שדאע"ש יובס, ויותיר אחריו את השטח העצום בו הוא עדין שולט.

מפת השליטה בגולן הסורי.

באדום: משטר אסד והציר השיעי,

בירוק: המורדים הסונים, בשחור: דאע"ש.

 

אתמול דווח כי ארה"ב תפסיק לחמש ולאמן מורדים סונים מתונים בדרום סוריה – מה שכנראה היה חלק מההסכם עם רוסיה. היחלשותם של המורדים הסונים עלולה לאפשר לאיראן ליצור רצף טריטוריאלי, הנשלט בידי בני חסותה, מטהרן ועד הגולן הסורי ולבנון, מה שעשוי לפגוע בביטחונן של ישראל וירדן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ביום ראשון כי ישראל מתנגדת להסכם הפסקת האש בדרום סוריה. הוא נימק את דבריו בכך שההסכם אמנם אמור להרחיק את איראן מגבול ישראל למרחק של כ-20 קילומטר – אך ינציח את נוכחותה בסוריה. "איראן מעוניינת לא רק לשלוח יועצים לסוריה, אלא צבא איראני כולל בסיס ימי ואווירי", הוסיפו גורמים מדיניים שצוטטו בוואלה-ניוז, "זה כבר משנה את תמונת המצב באזור כפי שהיתה עד כה". ביום שני האחרון דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית ששר סרגי לברוב, שר החוץ הרוסי, אמר כי ארה"ב ורוסיה יבטיחו את ביטחונה של ישראל במסגרת כל הסדר שיושג בסוריה, "האינטרס הישראלי יובא בחשבון במסגרת הדיונים להפסקת הלחימה במדינה".

בשיחה סגורה עם ראשי גוש מדינות מרכז אירופה – וישגראד שנערכה שלשום (רביעי) התבטא נתניהו שוב בנוגע להסכם, "כשאנחנו רואים אותם (איראן, ש.נ.) מעבירים נשק לחיזבאללה נפגע בהם. עשינו את זה עשרות פעמים". מדבריו של נתניהו עולה האפשרות כי מתחת לפני השטח יש לישראל עימות דיפלומטי חריף עם ארה"ב ורוסיה בנוגע להסכם הפסקת האש.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!