דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

העסקה שוויונית / תביעה נגד חברת טלאול: דחתה על הסף מועמדת לעבודה בשל היותה עיוורת

התביעה נשענת על חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הקובע כי על המעסיק חובה אקטיבית להתאים את מקום העבודה לבעלי מוגבלות | טלאול בתגובה: "מקבלים בתדהמה את התביעה, הטענות המועלות הן לחלוטין לא נכונות"

טלפון ללא מענה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
טלפון ללא מענה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הגישה השבוע לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת תביעה על סך 70 אלף שקלים נגד חברת "טלאול קונטקט סנטר בע"מ", כיוון שזו סירבה, לטענת הנציבות, לבחון את מועמדותה של אינעאם זועבי לתפקידים שונים בחברה בשל היותה עיוורת הנזקקת להתאמות טכנולוגיות במערכת הממוחשבת.

זועבי, בעלת תואר שני מאוניברסיטת חיפה בשנות ה-40 לחייה, מתמודדת עם מוגבלות מוחלטת בראייה. היא הגישה מועמדותה בעקבות מודעת דרושים לתפקיד עובדת המספקת מענה טלפוני בחברה. בשיחתה עם האחראית על גיוס עובדים לחברה ציינה זועבי כי היא עיוורת מוחלטת, וזו השיבה לה כי תאלץ לחזור אליה לאחר שתבחן את הדבר.

כעבור יומיים, ומבלי לזמן את התובעת לראיון, או לבחון את מועמדותה באופן מהותי, חזרה החברה לגב' זועבי ועדכנה אותה כי "אינה מתאימה" לעבוד כנציגת שירות, אלא כסוקרת במוקד הסקרים. העובדת ציינה בפניה כי כרגע אין משרות פנויות במוקד הסקרים והבטיחה לשוב ולעדכן את התובעת ברגע שתתפנה משרה מתאימה – אולם על אף שבמשך אותה תקופה, החברה הוסיפה לפרסם מודעות דרושים למשרות פנויות במוקד הסקרים – מעולם לא פנתה לתובעת כפי שהבטיחה.

לאחר שלא קיבלה כל עדכון בנושא במשך חודשים רבים, פנתה התובעת לחברה פעמיים. אז  נאמר לה כי "אין אפשרות שעיוור מוחלט יעבוד בחברה" וכי "עיוורים מוחלטים לא מתאימים להיות מוקדנים", זאת למרות קיומן של תוכנות המאפשרות התאמה של מערכות ממוחשבות לאנשים עם מוגבלות בראייה. לפי כתב התביעה החברה כלל לא הייתה מוכנה לבחון את האפשרות הזאת באופן רציני.

"אנשים עם מוגבלות נתקלים לצערי מדי יום באפליה קשה, לא פעם אנו נתקלים ושומעים על מעסיקים אשר אינם מכירים אנשים עם מוגבלות ואת יכולותיהם וניזונים לצערי מסטיגמות לא רלוונטיות ומכאן אינם מוכנים לעשות את המאמץ הנדרש כדי להתאים את מקום העבודה" אמר אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. "כתוצאה מכך, נדחים אנשים עם מוגבלות בראיונות עבודה שוב ושוב, מבלי שניתנה להם כלל ההזדמנות הראשונית להתקבל למקום העבודה וכך הם מוצאים עצמם מחוץ לשוק העבודה. בשנת 2017 לא ניתן להשלים עם מציאות שבה למעלה מחצי מאוכלוסיית האנשים עם המוגבלות בישראל נמצאת עדיין מחוץ למעגל העבודה. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פועלת ללא לאות לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות ולמניעת הפלייתם. אנו  נמשיך ביתר שאת לפעול על מנת לצמצם פערים בתעסוקת אנשים עם מוגבלות, ונפעל בהתאם בכל צומת בה מתקיימת הפליה בוטה כזו או אחרת".

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אוסר על אפליית אדם בקבלה לעבודה מחמת מוגבלותו, וקובע את הדרישה האקטיבית מהמעסיק לבצע התאמות אשר יהא בהן כדי לאפשר את העסקתו של האדם. על כן, טוענת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בכתב התביעה, כי סירובה של חברת טלאול להעניק לתובעת את ההזדמנות להוכיח את עצמה, וחוסר נכונותה לבחון את האפשרות להטמיע התאמות טכנולוגיות רלוונטיות שיאפשרו את העסקתה בקלות יתרה, הן בבחינת הפליה על רקע מוגבלות. בשל כך, מבקשת הנציבות כי החברה תפצה את גב' זועבי בסך כולל של 70 אלף שקלים.

במרץ 2016 זכה הישאם חושאן, אף הוא אקדמאי בעל תואר שני, ועיוור, בתביעה שהגיש כנגד שתי חברות סקרים שסירבו לבצע התאמות נדרשות על מנת להעסיקו. חברת מדגם ייעוץ ומחקר בע"מ נדרשה לשלם לו 20 אלף ש"ח פיצויים וחברת שילוב ישראל אולניק בע"מ – 15 אלף ש"ח פיצויים. בנוסף נדרשו כל אחת מהחברות לשלם לחושאן חמשת אלפים ש"ח הוצאות משפט. פסק דין תקדימי זה קבע כי על החברות חלה החובה, מתוקף החוק, לבצע התאמות גם לקליטת מועמד מתאים לעבודה – ולא רק במידה והעובד כבר מועסק בהן.

תגובת טלאול:

"טלאול דוחה מכל וכל את הטענה כי סירבה לבחון את מועמדותה של עובדת עיוורת לעבודה. כפי שהגבנו בעבר לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הטענות שמועלות על ידי העובדת אינן נכונות. העובדת פנתה לטלאול ועברה תהליך כפי שעובר כל עובד בכניסתו לעבודה כחלק ממערך סינון ובחינה של ההתאמה למשרות השונות בחברה".

"טלאול עוסקת ומשקיעה רבות בנושא העסקת עובדים עם מוגבלויות וכן מפעילה פרויקט שנקרא 'שילוב' אשר מטפל באוכלוסייה זו ומייצר שיתופי פעולה עם עמותות מגוונות, כל זאת במטרה להמשיך ולהגדיל את מצבת העובדים עם מוגבלויות. כל זאת מתוך רצון אמיתי להעסיק ולשלב אוכלוסייה זו בחברה. ואכן, אנו מעסיקים עשרות רבות של עובדים עם מוגבלויות לרבות מוגבלויות הקשורות בראייה ודורשות התקנת ציוד ייעודי אשר מאפשר להם להשתלב בעבודה.

"אנו מקבלים בתדהמה את התביעה וכן את פרסומה שכן הטענות המועלות הן לחלוטין לא נכונות ואינן עולות בקנה אחד עם תפיסתנו, מדיניותנו ופועלנו בתחום.

רק לאחרונה טלאול קיבלה תעודת מעסיק ידיד מאגף השיקום של משרד הביטחון על העסקה של עובדים עם מוגבלויות. יש לציין שהבחירה בנו נעשתה ספציפית באזור הצפון."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!