דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בז"ן

מפרץ חיפה / משמר המפרץ - האם מפרץ חיפה יהיה בעתיד הקרוב ריאה ירוקה ומפוקחת?

התושבים יוכלו לדווח באמצעות אפליקציה על עבירות איכות הסביבה, ובעלי מקצוע יאכפו את החוק | בנוסף, בית המשפט קיבל את פניית עיריית חיפה, ותוכנית המתאר החדשה של המפרץ לא תכלול תעשייה פטרוכימית משמעותית

נוף המפרץ מחיפה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90).
נוף המפרץ מחיפה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תפנית חיובית בתחום האכיפה הסביבתית במפרץ חיפה. באיגוד הערים במפרץ הודיעו על הקמת יחידת אכיפה סביבתית, שאמורה לפעול כבר בתחילת 2018, והיא תמנה 4 פקחים ותובע, להם סמכות להטיל קנסות. עד כה, 'המשטרה הירוקה' של 'המשרד להגנת הסביבה' התקשתה להתמודד עם היקף העבירות במפרץ, וכעת יהנה המשרד מתוספת כח אדם. במקביל, בעיריית חיפה הודיעו על קבלת ערר שהגישו על תוכנית המתאר של העיר, ומחק ממטרותיה שילוב תעשיה פטרוכימית בעיר.

בנוסף להקמת היחידה המיוחדת לאכיפת עבירות, הוחלט בישיבה של 'איגוד הערים להגנת הסביבה' במפרץ חיפה שהתקיימה בשבוע, הוצגה עבודת המטה שנעשתה לצורך התכנית להקמת יחידת פיקוח. מנכ"ל האיגוד, ד"ר עופר דרסלר, אמר ל'דבר ראשון' כי "היחידה תוקם מתקנים חדשים. בעצם, מ-2011 ישנה הסמכה של הרשויות המקומיות לאכוף חוקים סביבתיים בתחומן. הבעיה הייתה שהרשויות לא הרימו את הכפפה הזו. חלק מהסיבה היא שהדבר מצריך ציוד מקצועי והקצאת כח אדם מיומן. הסכמנו על תוספת תקציב מהעיריות לאיגוד הערים כדי להקים יחידה משותפת שתקבל גיבוי מהידע המקצועי שיש באיגוד הערים. אמנם היחידה עולה כסף, אבל ככל שיוטלו קנסות על עבריינים, היא גם תיצר הכנסות".

מפרץ חיפה (צילום: דבר ראשון).
מפרץ חיפה (צילום: דבר ראשון).

עד כה היו אנשי איגוד הערים מוסמכים להעיר לחשודים, אבל לא היו יכולים לאכוף בעצמם את החוקים באמצעות הטלת קנסות. "המשטרה הירוקה באיזור שלנו עמוסה לחלוטין", אמר דרסלר והוסיף כי תוספת כח האדם תתורגם לשיפור משמעותי באכיפת החוק. לאחר ההסכמה העקרונית, יכתבו מכרזים לפקחים ולתובע, ובינואר 2018 אמורה היחידה להתחיל לפעול.

אפליקציה ושטחים ירוקים

בנוסף להפעלת היחידה, מתכוון האיגוד להשיק אפליקציה, הנמצאת כעת בשלבי פיתוח, שתאפשר לאזרחים לדווח על מפגעים, בצירוף תמונות ומידע, שיטופלו על ידי הפקחים הייעודיים, זאת בנוסף לאפליקציה לניטור איכות אוויר שהושקה לפני מספר חודשים. הממונה על המחוז ברך על התוכנית וציין כי המהלך יזכה לגיבוי מלא ממשרד הפנים והמשרד להגנת הסביבה. עו"ד רשף חן יו"ר איגוד ערים: "לדעתי מדובר במהלך חשוב מאין כמוהו, שישנה את מהות פעילות איגוד הערים באופן יסודי, ויהפוך את האיגוד לגורם רלוונטי ומרכזי באכיפת דיני איכות הסביבה בכל תחום שיפוטנו."

במקביל, הודיעו בעיריית חיפה על קבלת ערר מתכנית המתאר החדשה לעיר חפ/2000, המסיר ממטרות התכנית את המשפט "שילוב תעשייה פטרוכימית משמעותית במרכזי התעסוקה במפרץ חיפה". בערר, שהוגשה ע"י העירייה נכתב בין היתר, "עיריית חיפה עושה מאמצים לצמצם את משקלה של התעשייה הפטרוכימית ואת המפגעים הסביבתיים הנובעים ממנה. הגדרת אחת ממטרות התכנית לפיתוח תעשייה פטרוכימית משמעותית אינה תואמת את הכוונות ארוכות הטווח והמאמצים הננקטים על ידי העירייה". ראש העיר יונה יהב מסר: "זהו הישג משמעותי. המועצה הארצית לתכנון ובנייה העניקה רוח גבית למדיניות העיריה לפיה, לא תוכנס כל תעשייה מזהמת למפרץ. נמשיך במאבקנו לניקוי מפרץ חיפה מסילוק מערך האמוניה ועד ההתנגדות להרחבת בזן. נילחם בכל גורם ובכל תוכנית שתבקש לפגוע באיכות האוויר והסביבה של  תושבי חיפה והמטרופולין".

תוכנית המתאר החדשה של חיפה תחליף את תוכנית המתאר הקיימת עוד מימי המנדט, ומסדירה לראשונה, מאז שנת 1934, את ייעודי הקרקע ואופק הפיתוח של העיר בכל תחומי החיים. התוכנית מפרטת בנושא התשתיות ואיכות הסביבה וקובעת כי "ינקטו כל האמצעים למניעת מפגעים סביבתיים באופן שאזור המפרץ והעיר חיפה כולה יהפכו נטולי מפגעי זיהום אוויר והסביבה". בתוך כך, מבטיחה התוכנית פיתוח שטחים ירוקים, לרבות הקמת פארק הקישון ושמירה על הוואדיות ומעודדת התחדשות עירונית בכל רחבי העיר.

שינוי מאוחר

פעילי סביבה ותיקים מהעיר סבורים כי התייצבות עיריית חיפה כנגד גורמים מזהמים או כאלו המסכנים את הציבור, היא שינוי מדיניות מבורך. עם זאת, מעירים הפעילים, מדובר בשינוי שנעשה מאוחר מדי, לאחר שבעבר תמכה העירייה בשלבים ראשוניים ומכריעים בתכנית להרחבת בז"ן, בה נלחמה בשלבים מאוחרים. עוד הוסיפו הפעילים כי חלקים גדולים במפרץ חיפה אינם חלק מתוכנית המתאר חפ/ 2000, והם הוחרגו ממנה ושייכים לתוכניות מתאר ארציות.

פרופסור ברק פישביין מהטכניון, אמר בעבר ל'דבר ראשון' שהימצאות של התעשיה הפטרוכימית באיזור המפרץ, יוצרת מצב מיוחד שיש למפות אותו במדוייק לפני שמאשרים תכניות הרחבה. הסקר האפידמיולוגי שהוזמן ע"י משרדי הבריאות והגנת הסביבה, שנועד למטרה זו בדיוק, נגנז ע"י המשרדים וכעת אין שום בסיס נתונים אמין לקבוע עמדה ביחס לקשר בין פעילות התעשייתית והתחבורתית במפרץ, לבין ההשפעות הבריאותיות הנגרמות מהן. אף על פי כן, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובניה תכנית להרחבת בז"ן בהיקף של 5 אחוזים מהשטח הבנוי, לאחר דיון נוסף אותו ביקשו פעילי הסביבה ועיריית חיפה לקיים. משתתפים בדיון העירו כי בדיון עצמו נראה היה שבבז"ן מוכנים להסכים רגולציה חריפה יותר ממה שהחולט עליה לבסוף, ולכן נוצר הרושם שההחלטה בעצם הוכנה עוד בטרם הדיון, שהתקיים להלכה בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!