דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת טבע

חברה ועבודה / רוזנטל: "טבע לא יכולה להתייעל רק על גבם של העובדים"

במסגרת דיון נוסף שערכה הבוקר (א') בנושא, שבו חברי ועד הכספים על הבקשה להשהות את הפיטורים בשלושה חודשים ולקיים מו"מ עם העובדים | ח"כ גפני: "לא נתייחס יותר לחברת טבע בשוויון נפש – תלכו איתנו לעניין הזה, נלך אתכם"

עובדי טבע מפגינים מול מפעל החברה בנגב נגד פיטורים מתוכננים. אוקטובר 2013 (צילום: דודי גריינשפן/ פלאש 90).
עובדי טבע מפגינים מול מפעל החברה בנגב נגד פיטורים מתוכננים. אוקטובר 2013 (צילום: דודי גריינשפן/ פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים התכנסה הבוקר (ראשון), לדיון נוסף בפיטורים הצפויים במפעלי חברת טבע בארץ. במהלך הדיון, חזר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), על הקריאה להנהלת החברה להימנע מהפיטורים עד אחרי החגים ופתוח במשא ומתן בתום לב עם ועדי העובדים, תוך שהיא מעדכנת את הועדה על התקדמותו על בסיס שבועי.

"אני לא רוצה לאיים בשום דבר" הבהיר גפני, אך הוסיף כי "אתם עוד תפגשו אותנו בהמשך. אנחנו נהיה כאן ותצטרכו אותנו. ובעזרת השם נעזור לכם – אם באמת תדווחו לנו באופן קבוע, ואם נראה שהדברים מתנהלים כמו שצריך מצדכם ומצד הוועדים. זאז. אני מבקש להתחיל לדבר עם העובדים, לא בגרירת רגליים, כך שגם הם יוכלו להגיד לנו שהמשא ומתן מתנהל טוב. אם אתם רוצים שהמדינה תמשיך לסייע – צריך להתנהל נורמלי. מטבעי אני לא מאיים. כשראש הממשלה מדבר איתי אני לא אומר שאפיל את הקואליציה – אבל הוא מבין לבד".

משה גפני צילום: דבר ראשון.
משה גפני צילום: דבר ראשון.

בתגובה, אמר סמנכ"ל החברה, דוד לוסטיג, כי "עד היום טבע לא ביצעה שום מהלך שבו פיטרה עובדים בלא הסכמה של הוועד. בכוונתנו להישאר בצורה שקופה ועניינית ולקדם את המשא ומתן. אין לנו אפשרות לגרירת רגליים". ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), ענה לו כי "אני מבין שטבע לא יכולה לענות באופן מפורש לבקשתנו, אבל אנחנו מבינים שהיא לא תפטר עובדים לפני החגים. אם יתברר לי שהכוונה היא לא זו – יש לנו אמצעים".

לוסטיג חזר על טענתו כי הנהלת החברה מקיימת היוועצות עם ועדי העובדים, אולם יו"ר ועד העובדים בטבע כפר סבא, אלירן קוזליק, אמר כי "בהיוועצות יושבים, מראים נתונים, מבררים במה מדובר. להגיד לי שמפטרים עובדים זו לא היוועצות. אני עובד בחברה שמייצרת תרופות, הטובות בעולם – מניות אני לא יודע לייצר – זה התפקיד של ההנהלה. לא יכול להיות שכשהם נכשלים באים אלי ואומרים לי לך הביתה". קוזליק שב והבהיר כי מדובר במפעלי רווחי. "אם מניית טבע כשלה בגלל החלטות על רכישות כושלות – אני לא קיבלתי אותן. הגיע הזמן לשנות את המשוואה שאם מניה נפלה אז מפטרים עובדים. זו משוואה שצריכה לרדת מסדר היום".

לדבריו של קוזליק הצטרפה גם אלה אדמוב, חברת ועד טבע-טק ברמת חובב. "איך אפשר לנהל הידברות כשצד אחד מרגיש מאוים ולא יודע מתי יתחילו לשלוח מכתבי פיטורין" אמרה , "רמת האבטלה בנגב היא מהגבוהות בארץ, אם חברה כמו טבע מרשה לעצמה להתנהג ככה ולפטר עובדים, למרות שברור ששכרם זה לא מה שיציל את החברה – מה יעשו חברות אחרות? אם בארזים נפלה שלהבת – מה יגידו אזובי הקיר?"

יו"ר איגוד תעשיות המזון והפארמצבטיקה בהסתדרות, הרצל יאקה, טען כי במגעים שניהלו עם הנהלת החברה בשבוע האחרון, בעלו העובדים מספר הצעות לפתרון המשבר – בכללן גם תכנית לפרישה מרצון – אך אלו נדחו. לדבריו, תכנית הפרישה מרצון נדחתה מחשש לפרישה המונית של עובדים. "אנחנו יודעים שישנה רשימת מפוטרים" הוסיף, "350 העובדים האלה שרוצים לפטר אותם – אחת הסיבות ששמענו ממנהל התפעול בכפר סבא זה שהם לא יודעים לקרוא אנגלית. אני לא מבין למה מנקה מכונה צריך לדעת לקרוא אנגלית. ביקשנו רשימה של בעלי המקצועות שהם במיקור חוץ שכביכול באו ל'פרויקטים', וחלקם כבר ארבע שנים עובדים שם בשכר גבוה מעובדי טבע. קיבלנו נאמני בטיחות – עובד טבע לא יכול להיות נאמן בטיחות? זה קורס של שבוע במוסד לבטיחות וגיהות".

ח"כ יוסי יונה הצביע על כך שדבריו של הסמנכ"ל בדבר השקעה נוספת של 150 מיליון שקלים בשנה הקרובה באתר בכפר סבא, מעידה דווקא על כוונה להרחיב את פעילות החברה באתר ולא מתיישבת עם הכוונה לפטר. "אני חושש, שיכול להיות שהחברה רוצה לנצל את המשבר הזה כדי לשנות את דפוסי התעסוקה בטבע בישראל" אמר, "לפטר אנשים מאוגדים ולהביא במקומם עובדים שאינם מאוגדים". לוסטיג חזר על דבריו מהדין הקודם, לפיהם אין בכוונת החברה לנקוט מדיניות "דלת מסתובבת" מעין זו.

"אנחנו רוצים מאוד לעזור לטבע – אבל לא יכולים לקבל את פיטורי העובדים" אמר ח"כ רוזנטל, "בשום מקום בעולם טבע לא קיבלה הטבות מס כמו בישראל, וטבע צריכה להבין את זה ולהגיד את זה גם לבעלי המניות שלה. המפעל בכפר סבא והמפעלים האחרים רווחיים מאוד. תרומת המפעלים בישראל לרווחי טבע היא בערך 25% בעוד שהיא מעסיקה כאן רק 7,000 עובדים". רוזנטל הוסיף כי "החברה לא יכולה להתייעל רק על גבם של העובדים, וצריך להבין גם מה ההנהלה תורמת להתייעלות, וזו צריכה להיות דרישה של הוועדה".

"רבותי כפי שאתם מציגים את הבעיה – 350 העובדים הללו לא יפתרו לכם אותה" אמר ח"כ אילן גילאון (מרצ), ביחס להתרסקות מניית טבע, "אנחנו תובעים על פי מה ששילמנו – להחיל פיתרון בלא פיטורי העובדים. שילמנו מספיק כדי שנוכל לדרוש לפתור את בעיית 350 העובדים. כי החוק לעידוד השקעות הון לא נועד רק כדי שהבוסים יעשו הון אלא בעיקר בשביל להגביר את תעסוקת העובדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!