דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / ועדת הכספים לטבע: הקפיאו את הפיטורים לשלושה חודשים

על פי הצעת חברי הכנסת, תנוצל התקופה למו"מ בין הצדדים, על מנת להגיע לפתרון מוסכם | חלק מחברי הכנסת טענו כי יש לדון בהטבות המס להן זוכה ענקית התרופות וקראו לה להיוועץ בעובדים | טבע תשיב להצעה בתוך שלושה ימים

שלטים מחוץ לטבע כפ"ס, אוקטובר 2017 (צילום באדיבות ועד העובדים)
שלטים מחוץ לטבע כפ"ס, אוקטובר 2017 (צילום באדיבות ועד העובדים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים התכנסה היום (ראשון) לדון בפיטורים החד צדדיים עליהם הכריזה חברת טבע. בסיום הדיון, ביקשה הוועדה להנהלת ענקית התרופות לדחות את פיטוריהם של 350 העובדים, בכפר סבא ובנגב, עד אחרי החגים. החברה לא השיבה עדיין לקריאה זו, והודיעה שתשיב לוועדה בתוך שלושה ימים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הבהיר כי דיון נוסף בנושא יתקיים, כך או כך, בשבוע הבא. "אם תהיה תשובה חיובית – יהיו פה שִירוֹת ותשבחות לחברת טבע. אם היא תהיה שלילית או לא ברורה – נהיה אחרים", אמר גפני.

"צריך להקפיא את המצב הנוכחי לשלושה חודשים – שהעובדים לא ינקטו צעדים חד צדדיים, וההנהלה לא תפטר חד צדדית" הציע ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), "בזמן הזה שיישבו, ידונו ויגיעו להסכמות". רוזנטל העריך הצדדים יקבלו את הצעתו.

ח"כ מיקי רוזנטל. צילום ארכיון: פלאש 90
ח"כ מיקי רוזנטל. צילום ארכיון: פלאש 90

ח"כ רוזנטל הבהיר  כי אם טבע לא תסכים להקפאת מהלך הפיטורים, "הוועדה תסיר את הכפפות" ותתחיל לדבר על הטבות המס שהיא קיבלה לאורך השנים. "טבע קיבלה 18 מיליארד שקל מהמדינה בצורה של הטבות מס רק בעשור האחרון, וזה סכום בלתי נתפס", אמר.

הצעתו אומצה על ידי יתר חברי הוועדה, וגם נציגות העובדים שהגיע לדיון תמכה בה.
"יש היום פעילות חזקה מאוד של טבע בישראל – כ-25% מהמכירות בעולם הם מישראל. לצערנו בכל הפעילות הזו – אנחנו נאלצים, מתוך המשבר המאוד קשה שיש לנו השנה, לצמצם בכוח האדם בשני מפעלים בלבד. בוודאי שהתהליך הזה נמצא בתהליך היוועצות שהתחיל ביום ראשון שעבר", אמר סמנכ"ל התפעול בחברה, דוד לוסטיג, שחזר מספר פעמים על האמירה שהכל נעשה על פי חוק. על אף מספר היוועצויות שקיים עם יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, נמנע  לוסטיג מלהצהיר כי הוא מקבל את הצעת הוועדה.

"ביום ראשון הגענו להנהלה, ואמרו לנו שטבע יוצאת לתהליך של פיטורי. ובאותו הרגע אני מקבל הודעות SMS מעובדים שאומרות שמכנסים אותם ומעדכנים אותם על התהליך – זו לא היוועצות" אמר מנגד יו"ר ועד עובדי מפעל טבע בכפר סבא, אלירן קוזליק.

חברי הוועדים של טבע שהשתתפו היום בדיון של ועדת הכספים (צילום: ניצן צבי כהן)
חברי הוועדים של טבע שהשתתפו היום בדיון של ועדת הכספים (צילום: ניצן צבי כהן)

לדבריו הצטרף גם יו"ר ועד עובדי מפעל טבע-טק ברמת חובב, כאמל אלדנפירי "אנחנו רק מבקשים שיתוף פעולה, שיישבו איתנו" אמר אלדנפירי, "אנחנו רוצים להיות שותפים לכל החלטה ושישבו איתנו על כל החלטה לפני שיורים את הכדור". חברת הוועד, אלה אדמוב, הוסיפה כי "מיום ראשון שעבר העובדים בסטרס היסטרי. זה מצב לא טוב לא להם ולא למפעל. זה מפעל כימי והידיים של העובדים רועדות".

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש הביע תקווה אף הוא הוא שהצדדים ישכילו להסכים ביניהם על פתרון למשבר. "אני מבטיח לכם, ונותן את מילתי, ומעז לעשות זאת מבלי שדיברתי עם פטרבורג (מנכ"ל טבע, נ.כ). כשהם יחזרו מחו"ל נשב ונמצא את הדרך" אמר ברוש, "והעובדים שיוחלט שיעזבו – יעזבו בכבוד, ואני מקווה שבהסכמה. אני מקווה שחלק לא קטן מהם במסגרות של פרישה מרצון. חברה לפעמים צריכה לשדד מערכות, אם היא עושה את זה בכבוד – לא יישאר עובד אחד שיפרוש ולא ייקלט במקום עבודה אחר, אני אעמיד את המשאבים לעניין הזה".

גזר – ומקל

חברי הכנסת השתדלו לשמור על טון מתון, בוודאי ביחס לדיונים דומים שקיימה הוועדה בעבר, עם זאת חברי הכנסת מסיעת המחנה הציוני, יוסי יונה ואיציק שמולי, רמזו לשוֹט אפשרי שתפעיל הועדה במידה והנהלת החברה לא תשכיל לקבל את ההצעה להיכנס להיוועצות אמיתית עם ועד העובדים.

השניים קראו לשינוי החוק לעידוד השקעות הון, כך שיגדיר במפורש כי הטבות המיסוי הניתנות לחברות ניתנות בגין יצירת מקומות עבודה וקליטת עובדים. "טבע היא החברה שנהנית מהטבת המס הגדולה ביותר בחסות המדינה, בעוד שהיא לא עומדת בדרישות החוק" אמר יונה, "חברי כנסת  צריכים לבוא עם אמירה ברורה, אם חברה אינה מקיימת את מטרות החוק הרי שאינה זכאית להטבות המס. עלינו לוודא שלשון החוק תתקיים ואם צריך לא לפחד מתיקונו – בין אם באמצעות תקנות או באמצעות חקיקה".

שלטים בטבע כפ"ס (צילום באדיבות ועד העובדים)
שלטים בטבע כפ"ס (צילום באדיבות ועד העובדים)

לדברים אלה הצטרפו חברי ועד העובדים מטבע-טק, שהבהירו שהטבות המס ניתנו לטבע, בין היתר, בגין פעילותה בפריפריה, וכי כוונתה לפטר 175 עובדים מתוך אלף העובדים במתקן, לא מתיישבת עם רוח החוק.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), קראה לשר האוצר משה כחלון להתערב באופן אישי במשבר. חבר סיעתו של כחלון, ח"כ רועי פולקמן (כולנו), אמר כי הוא מקווה ששר האוצר יתערב במשבר עם שובו מחו"ל, ויבחן כיצד ניתן לסייע לעובדים ולחברה. עם זאת, הביע פולקמן התנגדות לשינוי חקיקה, ואמר כי את הפתרון למשבר יש לגבש בשיתוף פעולה בין ההנהלה לוועדי העובדים.

"עלות השכר של יצחק פטרבורג עשויה להגיע השנה ל-34 מיליון שקלים" אמרה יחימוביץ', "זה מכסה לפחות חצי מהעובדים שאמורים להיות מפוטרים. נכון שהוא מנכ"ל זמני אבל הוא היה יו"ר הדירקטריון כשההחלטות התקבלו. אין בזה שום היגיון כלכלי או מוסרי – הכל כדי שיוכלו להודיע על ההתייעלות".

חברי הכנסת מתחו ביקורת חריפה גם על ההתנהלות מול ועדי העובדים. "בין הכותרות שראינו בשבוע שעבר – כינו את העובדים לא יעילים, מיותרים ובריונים. זו לא התנהלות של רצון להגיע להסכמה ולשימור השותפות" אמר ח"כ שמולי. ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) הוסיפה כי " זה שלא היה דיאלוג אמיתי מסתמן בעיניי כחוסר תום לב", ותהתה "האם במקום העובדים שמתכוונים לפטר מתכוונים להכניס עובדי קבלן שימלאו את מקומם? כי זה אינדיקטור מרכזי לתום הלב. אם מתכוונים להביא בדלת מסתובב עובדים אחרים במקום אלו שאיתם מקיימים דיאלוג אז ברור שהתכלית היא להשתתף בתחרות הזו של מי פיטר כמה שיותר עובדים".

חברת הכנסת מיכל בירן (צילום: פלאש 90).
חברת הכנסת מיכל בירן (צילום: פלאש 90).

"אין לנו שום כוונה לדלת מסתובבת" הצהיר לוסטיג, "יש לנו צורך אמיתי להכשיר את העובדים שלנו להתמודד עם הטכנולוגיות הבאות. יש לנו מסורת ארוכת שנים עם הועד. אני מכיר גם הרבה אנשים ברשימות הפיטורין. אנחנו נמשיך וננהל את התהליך לפי החוק במדינת ישראל בהיוועצות עם הוועד". אולם קוזליק הזכיר למשתתפים כי בימים אלו ממש מנהל הוועד בכפר סבא סכסוך עבודה נפרד בנושא ההעסקה הקבלנית במתכונת כתף-אל-כתף במפעל. "אתם מוזמנים לבוא ולראות כמה עובדי קבלן יש אצלנו. עובדים שעזבו את טבע וחוזרים כעובדי קבלן" אמר, "לשמחתי יש המון עבודה באתר כפר סבא ומעט כוח אדם. אנחנו יודעים שיש צורך בעוד 60 עובדים – זה לא מסתדר לי באותה נשימה".

פיטורים בתעשייה

בשולי הדיון על הפיטורים בטבע, פנה גפני לעידו סופר, רפרנט התעשייה במשרד האוצר, בנושא מפעל המחזור היחיד בישראל – אביב תעשיות ברמת חובב – העומד בסכנת סגירה, בשל העובדה שאינו עומד בתחרות עם טורקיה אחרי השינויים במחיר חומרי הגלם בעולם. לדברי גפני, בשיחה שקיים עם השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, התברר לו כי המשרד לא מתנגד לסייע למפעל מכספי קרן הניקיון, בה יש כ-2.5 מיליארד שקלים – אולם האוצר הוא שמתנגד לסיוע.

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

סופר חזר על עמדת האוצר, לפיה הוא מוכן להעניק למפעל סיוע אך ורק כנגד השקעת בעלים בלבד, זאת למרות שבדיון הקודם בוועדה, הבהירו הבעלים כי השקיעו כבר מיליוני שקלים במפעל ולא יוכלו להשקיע בו סכומים נוספים. "אל תמחזר את מה שאמרת כאן כבר" השיב לו גפני, "הם לא יקנו מכונות, ושמונים עובדים ילכו הביתה. לטורקים תהיה פרנסה באדיבותו של אגף תקציבים באוצר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!