דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / קוריאה הצפונית על הסנקציות: "הפרה אלימה של הריבונות שלנו"

בפיונגיאנג, הגיבו בזעם לסנקציות שאושרו במועצת הביטחון, ואיימו לנקום בארה"ב | מנגד, מתקיים מאז ההצבעה באו"ם, מירוץ דיפלומטי מואץ לשכנוע בנות בריתה ליישם את הסנקציות במלואן

צעדה לציון יום הולדתו ה-105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)
צעדה לציון יום הולדתו ה-105 של מייסד קוריאה הצפונית, סינג קום איל (AP Photo/Wong Maye-E)

חמושות בסנקציות החדשות ויוצאות הדופן שאישרה מועצת הביטחון, מנהלות היום (שני) אומות העולם מירוץ להבטיח את העובדה ששותפות הסחר של קוריאה הצפונית יממשו אותן בפועל, משימה חמקמקה שהקשתה על הניסיונות הקודמים לכפות על פיונגיאנג ביטול של תכנית הגרעין שלה.

קוריאה הצפונית, מצידה, הגיבה בזעם להחלטת האו"ם, ונשבעה לחזק את מאגר הנשק הגרעיני שלה ולהכות בארה"ב חזק יותר ב"אלפי מונים" כנקמה. בהצהרה שפורסמה בכלי התקשורת הממלכתיים, כינתה ממשלתו של קים ג'ונג אוּן את הסנקציות "הפרה אלימה של הריבונות שלנו", שנגרמה על ידי "מזימה מתועבת של ארה"ב לבודד ולחנוק" את קוריאה הצפונית.

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג איל (צילום: AP).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג איל (צילום: AP).

בזמן שהנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, תבע יישום זריז ומלא של הענישה החדשה כנגד המדינה, הדיפלומט הבכיר שלו הציג מתווה צר שיאפשר לצפון לחזור לשולחן המשא ומתן, ויוכל גם להוביל להסרת הסנקציות. הפסיקו את ניסויי הטילים "לתקופה ממושכת", אמר מזכיר המדינה רקס טילרסון, וארה"ב תראה זאת כנכונות מצד קוריאה הצפונית לנהל מגעים.

"כשנראה את זה, נבין את זה" אמר טילרסון, "זה לא 'תנו לי 30 יום ונהיה מוכנים לדבר'. זה לא עד כדי כך פשוט. אז הכל תלוי באופן בו נראה אצ נכונותם להיכנס לדיאלוג איתנו".

למרות שחגגו ניצחון דיפלומטי, בכך שהצליחו לשכנע את רוסיה וסין להסכים לסנקציות החדשות, ארה"ב ומדינות נוספות הביעו חשש שחוסר יכולת לאכוף אותן במלואן עשוי להקהות את השפעתן. מאז ההצבעה באו"ם, ביום שבת האחרון, וושינגטון הודיעה לבייג'ינג כי היא עוקבת אחריה, על מנת  לוודא שאינה חוזרת על דפוס הפעולה הסיני במסגרתו היא מצייתת לסנקציות לזמן מה, ואז שבה לשתף פעולה עם שכנתה המוקצה.

חששות אלו נראו אתמול במלואן, בתצוגה מסחררת של דיפלומטיה בקצב מהיר, על פני מספר רב של יבשות.

שר החוץ של קוריאה הדרומית הצטרף לעמיתיו מארה"ב ויפן לפגישה בפיליפינים, במסגרתה הציג טילרסון את המאמצים לשכנע מדינות שונות להפסיק ולהשתמש בכוח עבודה צפון קוריאני. הדיפלומטים מארה"ב ומיפן ערכו פגישה משולשת נוספת, עם עמיתם האוסטרלי. המשלחת מדרום קוריאה ערכה במנילה מפגש נדיר, אך קצר, עם הדיפלומט הבכיר של קוריאה הצפונית, ששוחח גם טלפונית עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, שדן בנושא עם טילרסון יום קודם.

מזכיר המדינה רקס טילרסון ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בפגישה ברוסיה 12.4.17 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko).
מזכיר המדינה רקס טילרסון ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בפגישה ברוסיה 12.4.17 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko).

בשיחת טלפון, שנערכה לבקשת סיאול, התחייבו טראמפ ונשיא קוריאה הדרומית מון ג'יאה-אין, לשתף פעולה "ביישום כל ההחלטות הרלוונטיות ולקרוא לקהילה הבינלאומית לפעול כך", כך נסר מהבית הלבן. משרדו של מון מסר כי הוא וטראמפ הסכימו להפעיל "לחץ מקסימלי".

הסנקציות, שאושרו פה אחד במועצת הביטחון, מכוונות לקצץ כשליש מהייצוא השנתי של קוריאה הצפונית, המוערך בשלושה מיליארד דולר. צעד, שלכאורה לפחות, ייבש את תזרים המזומנים הדרוש למדינה עבור פיתוח תכניות הנשק שלה. תחת הסנקציות החדשות, נאסר על כל מדינות העולם ייבוא של פחם, ברזל, עופרת, ומוצרי פירות ים מקוריאה הצפונית. עוד נאסרה קבלת עובדים מקוריאה הצפונית, שמעבירים את משכורתם בחזרה למדינה.

עם זאת, יש כבר סימנים לכך שמספר מדינות עשויות ליישם את הסנקציות באופן קפדני פחות מזה שדורשים טראמפ ואחרים. למרות שרוסיה הצביעה בעד הסנקציות, השגריר הרוסי באו"ם, ואסילי נבנזיה, אמר למועצת האו"ם כי הסנקציות לא יכולות להיות "מטרה בפני עצמה", וכי "אסור שישמשו לחנק כלכלי" של קוריאה הצפונית, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית טא"ס.

החשש המרכזי הוא עדיין האופן בו תפעל סין, עורק החיים הכלכלי ושותפת הסחר הגדולה ביותר של פיונגיאנג.

ג'ון דלרוי, ממוחה לסין ולקוריאה הצפונית באוניברסיטת יונסאי בסיאול, ציין כי האוכלוסייה הסינית המתגוררת לאורך הגבול, בן 1,300 הקילומטרים, עם קוריאה הצפונית מתמודדת כבר עם קשיים כלכליים. לדבריו, קריסה כלכלית של קוריאה הצפונית עשויה, בסופו של דבר, לזלוג גם לתוך סין

"הם כמעט עוברים מסנקציות לאמברגו, ומנסים באמת להכות בכלכלה של הצפון" אמר דלרוי, "אם אתה מתחיל באמת לצעוד בדרך הזאת, לא יודע עד כמה סין תצטרף אליך למסע הזה".

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין בפגישה בארה"ב (צילום: AP Photo/Alex Brandon).

חשש נוסף הוא שעד שהסנקציות יפגעו פגיעה ממשית בכלכלה של קוריאה הצפונית, עד לנקודה בה ישקול השלטון את ההיגיון מאחורי תכנית הגרעין, יהיה זה מאוחר מדי.

שני ניסויים, חסרי תקדים, של טילים בליסטיים בין יבשתיים שביצעה קוריאה הצפונית בחודש שעבר, היו הסימנים האחרונים לכך שתכנית הנשק של המדינה מתקרבת לנקודת האל-חזור. למרות שפיונגיאנג מתרברבת שיש ברשותה טילים שיכולים לפגוע בערים אמריקניות מרכזיות, על פי הערכות לא פותחה עדיין היכולת להרכיב עליהם ראשי נפץ גרעיניים, אך ייתכן שצעד זה לא רחוק.

טילרסון הודה כי סביר שתהיה תקופת המתנה לפני שהסנקציות "יינגסו באמת בהכנסות שלהם".

"אני חושב שהאלמנט החשוב יותר, אולי, הוא פשוט המסר שאנחנו שולחים לקוריאה הצפונית בדבר חוסר המוכנות של הקהילה הבינלאומית לקבל את מה שהיא עושה", אמר מזכיר המדינה האמריקני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!