דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

ראיון / מזרח תיכון חדש? ראיון על הנוכחות האיראנית הגוברת באזור

בעקבות סקירת ראש המוסד לפיה איראן מחליפה את דאע"ש במזרח התיכון, מסביר ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן, את הסכנה לישראל: "בשביל דאע"ש ישראל הייתה בעדיפות משנית, לעומת איראן וחיזבאללה שבשבילן ישראל בעדיפות עליונה"

ילד רוכב על אופניים בשכונה ששוחררה מדאע"ש במוסול מרץ 2017 (צילום: AP Photo/Felipe Dana).
ילד רוכב על אופניים בשכונה ששוחררה מדאע"ש במוסול מרץ 2017 (צילום: AP Photo/Felipe Dana).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (ראשון) הזהיר ראש המוסד יוסי כהן את שרי הממשלה מהתעצמות הנוכחות האיראנית במזרח התיכון. לדבריו, התהליך המרכזי שמתחולל היום באזור הוא התפשטות איראנית, באמצעות כוחות איראניים ושליחים מקומיים. "במקומות שבהם מצטמצמת נוכחות דאע"ש, פועלת איראן למלא את החלל", טען כהן.

ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי והפורום לחשיבה אזורית, מסביר כי המציאות יותר מורכבת ממה שעשוי להשתמע מדבריו של ראש המוסד. "ניתן לומר שאנחנו נמצאים בשלבים האחרונים של המערכה כנגד דאע"ש, גם בעירק וגם בסוריה", אומר צימט, "זה נכון שהאיראנים מנצלים את הדחיקה שלהם כדי לבצר את מעמדם והשפעתם אבל הם לא פועלים שם באופן בלעדי".

לדברי צימט, יש גורמים רבים שנכנסים לחלל שדאע"ש מותיר. "בסוריה ההגמון המרכזי הוא הרוסים, הטורקים והכורדים. זה נכון שמשטרו של אסד חזק יותר, בעיקר בגלל התמיכה מהאיראנים והרוסים, והוא מאפשר לאיראנים לבסס השפעה בסוריה, אבל הם לא פועלים שם באופן בלעדי."

"גם בעיראק אין ספק שהמיליציות השיעיות, שחלקן היו תחת השפעת איראן, היו גורם מרכזי נגד דאע"ש. אבל בחודשים האחרונים מתנהלים מגעים ביניהם לבין ערב הסעודית ,היריבה המרכזית של איראן. לאיראנים בעצמם יש הרבה אתגרים. לדוגמה, הם מאוד מוטרדים מהכרזת העצמאות של הכורדים. צריך לעשות הפרדה בין היעדים הברורים של איראן להפוך למדינת גרעין, לבין התנאים הלא פשוטים בשטח שמציבים אתגרים גם בפניהם".

האם יש קשר בין המצב במזרח התיכון עכשיו לבין הסכם הגרעין שנחתם בין איראן לארה"ב?

"בעקבות ההסכם מצבה הכלכלי של איראן השתפר והיא הצליחה להגדיל במידה רבה את ההכנסות שלה, בגלל הסרת ההגבלות על יצוא נפט. זה מאפשר להם להשקיע במערך הטילים ובמעורבות האזורית שלהם. אבל, חשוב לי לחדד – אני רואה התגברות של איראן לא רק בגלל הסכם הגרעין. השיקול הכלכלי לא היה בהכרח השיקול המרכזי, והתמיכה באסד וחיזבאללה הייתה קיימת גם לפני הסכם. מה שבעיקר גורם לאיראן להשקיע יותר במזרח התיכון הוא התנאים החדשים, כמו היחלשות דאע"ש.

נשיא אירן הנבחר, חסן רוחאני, ממלא טופס בחירות ביום שישי (צילום: Iranian Presidency Office via AP).
נשיא אירן הנבחר, חסן רוחאני, ממלא טופס בחירות ביום שישי (צילום: Iranian Presidency Office via AP).

 

"בסופו של דבר חייבים לומר שאת עיקר הפירות הכלכליים מההסכם האיראנים לא רואים כרגע. חלק גדול מהחברות האירופיות שהם קיוו שיחזרו להשקיע בה לא מעוניינות בכך, מאחר והן חוששות מהתגובה האמריקאית. בנוסף, הכלכלה האיראנית סובלת מקשיים מערכתיים ועדיין לא מצליחה להעמיד את עצמה".

איך המצב משפיע עלינו?

"האיראנים פועלים בסוריה בכמה מישורים. הנוכחות הישירה היא די מוגבלת, מאות לוחמים בודדים, אך בנוסף לכך, איראן מקיימת מאמצים כדי להגביר את השפעתה על סוריה. לדוגמה, ראינו השנה שהיא ביקשה להקים נמל ימי, ויש לה השפעה כלכלית משמעותית גם בסוריה וגם בעיראק. ככל שהם מגבירים את ההשפעה בחיזבאללה זה מציב אתגר קשה בפני ישראל, גם סמוך לגבול. ראינו ניסיונות להקים תשתיות טרור קרוב לגבול, ניסיון להקים מפעל לייצור אמל"ח בדרום לבנון. בשעה שאסד משיג הישגים, האיראנים יכולים לצאת מהתקופה הזאת כשהם מחוזקים, וזה פוגע בישראל באופן ישיר".

דאע"ש בעיר א-רקה יוני 2016 (צילום: סוכנות א-רקה / באדיבות סוכנות AP).
דאע"ש בעיר א-רקה יוני 2016 (צילום: סוכנות א-רקה / באדיבות סוכנות AP).

אז ייתכן שבמובנים מסוימים עדיפה לנו דאע"ש?

"ההבדל בין דאע"ש לאיראן נעוץ בעובדה שבשביל דאע"ש ישראל היתה בעדיפות משנית, לעומת איראן וחיזבאללה שבשבילם ישראל בעדיפות עליונה. כמובן שעדיין אני לא חושב שיש אינטרס ישראלי שדאע"ש יהיו חזקים, אבל אם במקום דאע"ש מקבלים גורמים כמו חיזבאללה זאת סיטואציה מאוד מאתגרת".

השאלה מי יחליף את דאעש?

"מבחינת ישראל עדיף כמובן שיהיו גורמים מערביים-אמריקאים שיוכלו להכתיב את סדר היום. אפילו גורם כמו טורקיה עדיף מאשר איראן. גם בעיראק עדיף שגורמים כמו הממשל המרכזי בבגדד יתנו את הטון, מכיוון שהוא גורם יותר מרוסן ומתון מאשר מיליציות שיעיות עירקאיות. הסביבה דינמית וצריך לבחור את הרע במיעוטו. בסיטואציה שצריך לבחור בין רוסיה, חיזבאללה ואיראן, עדיף רוסיה. גם אם ישראל וסוריה לא רואים עין בעין, יותר נוח לדבר עם רוסיה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!