דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / ח"כ תומא סלימאן: על המדינה לתקצב כראוי מקלטים לנשים מוכות

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה אמרה את הדברים בדיון מיוחד שקיימה הוועדה בנושא | נציגי הרווחה והאוצר הציגו את התקציב המעודכן שפורסם לאחרונה, העמותות המפעילות טענו כי הדרישות שנלוו לו הפכו את התקציב לבלתי מספיק

אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

התקציב שמקצה המדינה להפעלת מקלטים לנשים מוכות עלה הבוקר (שני) לדיון מיוחד בוועדה לקידום מעמד האישה. נציגי משרדי הרווחה והאוצר הציגו "שינוי היסטורי" באופן בו מתוקצבים מקלטים מסוג זה, מנגד, טענו מנהלות המקלטים כי תקנות התקציב החדשות לא מספיקות ואף גוזרות עליהן הוצאות נוספות.

"הגיע הזמן שהעמותות יפסיקו לרדוף אחרי גרוש ועוד גרוש", ח"כ עאידה תומא סלימאן (ללא קרדיט).
"הגיע הזמן שהעמותות יפסיקו לרדוף אחרי גרוש ועוד גרוש", ח"כ עאידה תומא סלימאן (ללא קרדיט).

הנושא עלה על סדר היום הציבורי בסוף יוני, עם הודעת עמותת ל.א לאלימות על כך שהיא נמצאת בגירעונות ולא יכולה להמשיך להפעיל שני מקלטים לנשים מוכות. המצב הכלכלי אליו נקלעה, טענה אז העמותה, קשור בכך שהתעריף של משרד הרווחה לתקצוב המקלטים לא עודכן מעל 15 שנה, וההוצאות השוטפות של הפעלתם עולות על הסכום שמתקבל מהמשרד.

תנאי המכרז האחרון שקיים משרד הרווחה להפעלת המקלטים, שנערך בשנת 2011, קבעו שכל אישה המתגוררת בהם תתוקצב ב-15 אלף שקלים, מבלי להתייחס לכמות הילדים המגיעים עמה. בשבוע שעבר הודיע המשרד על עדכון התעריף. על פי התנאים המעודכנים, התעריף יעודכן בכ-33% מ-14,797 שקלים לאשה ושני ילדים (בממוצע), ל-19,654 שקלים בחודש, עלייה של כ-5,000 שקלים לחודש. התעריף החדש כולל גם שדרוג כוח אדם תוספתי שמשקף את דרישות המשרד לקיום מרחב טיפולי מקצועי ומכיל, כמו למשל אנשי צוות שייתנו מענה חינוכי וטיפולי לילדים ולצרכים בתחום בריאות הנפש.

התעריף החדש ישולם עבור כל אישה, בין אם הגיעה לבדה או עם ילדיה, והוא מבוסס על נתוני 2016 המראים כי כ- 38% מהנשים הגיעו  לבדן, כ-25% הגיעו  עם ילד אחד, כ-19% הגיעו עם שני ילדים, כ-10% הגיעו עם שלושה ילדים ,וכ-7% בלבד עם למעלה משלושה ילדים. עוד נקבע כי התקציב המתוקן יאפשר מימון טיפול בנשים וילדים עם צרכים מתחום בריאות הנפש בכל המקלטים, דבר שניתן עד עתה לשש נשים בלבד בשני מקלטים ייעודיים.

במסגרת ההחלטה על העדכון, נקבע כי בכל חודש יעביר משרד הרווחה 80% מהסכום ובסוף השנה יתחשבנו על השאר. נציגת משרד הרווחה בדיון אמרה כי "היו עוד דברים שרצינו לאשר אבל יש פער בין האופטימלי לאידאלי".

כביכול, מדובר בחדשות טובות עבור העמותות המפעילות מקלטים לנשים מוכות, אך כמו תמיד, יש גם אותיות קטנות. התעריף אמנם עודכן, והתקציב גדל, אבל נוספו גם דרישות נוספות מהעמותות שיגדילו את ההוצאות. על פי הודעת פורום העמותות המפעילות, שפורסמה בתגובה להודעת המשרד על התעריף המעודכן, נטען כי הדרישה לתוספת כוח אדם תגרור את העמותות לגירעונות בסדר גודל של מאות אלפי שקלים ועד למיליון שקלים למקלט בשנה".

עדכן את התעריף, שר הרווחה חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
עדכן את התעריף, שר הרווחה חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

הבוקר, כאמור, עלה הנושא בוועדה לקידום מעמד האישה, שהתכנסה לדיון מיוחד, במהלך פגרת הקיץ של הכנסת. אל מול טענות נציגי משרדי הרווחה והאוצר, לפיהן מדובר "בשינוי היסטורי", שכן התעריף לא עודכן 15 שנים, אמרה רות רזניק, יו"ר עמותת ל.א לאלימות, כי "מקלטי הנשים נתפסים על ידי הרווחה כ'ילדים חורגים', אך ההפך הוא הנכון. אנו במקלטים יזמנו את הקמתם, וגררנו את משרד הרווחה לעסוק בתחום זה. בשש השנים האחרונות גדל תקציב המשרד ב-55%, לנו נותנים כפיצוי על 15 שנים 10% מהתקציב של כל מקלט. אם זה לא לעג לרש אז אני לא יודעת מה זה. זה עלבון ופגיעה ברעיון של העבודה האינטנסיבית והאידאולוגית שאנחנו משקיעות".

אחת ממנהלות המקלטים כי "באופן כללי, הסכום מקובל עלינו ויכול לפתור את הבעיה, אבל רק אם אין פה דרישות נוספות. אני כן רואה דרישה לתוספת בהוצאות, דרישה לפסיכיאטר ב-15% משרה, מטפלת פרטנית  -תפקיד שלא היה קיים בעבר. כל התעריף הזה לא מתייחס לבינוי, שיפוץ והצטיידות הנדרשים".

סוגיית הדרישה לתוספת פסיכיאטר, העלתה בעיה נוספת שקיימת במקלטים. לטענת המנהלות, שירותי הרווחה השונים מפנים אליהן נשים רבות שהן מתמודדות נפש, דבר שלא מאפשר התנהלות רגילה של המקלט ופוגעת בילדים שנמצאים שם.

רות רזניק: "בשש השנים האחרונות גדל תקציב המשרד ב-55%, לנו נותנים כפיצוי על 15 שנים 10% מהתקציב של כל מקלט. אם זה לא לעג לרש אז אני לא יודעת מה זה"

"אנחנו עומדות על זה שהזהות של המקלטים תישאר לנשים נפגעות אלימות וילדיהן" אמרה אחת המנהלות, "בחסות התקן של הפסיכיאטר המקומות יהפכו למקומות פסיכיאטרים ואנחנו לא מעוניינות שהן יהפכו לכאלה. היקף הנשים שמופנות למקלטים הולך וגדל". מנהלת אחרת הוסיפה כי "ישנה שאלה של המרקם הטיפולי שנוצר במקלט. כשהוא הופך להיות רוב עם פרופיל פסיכיאטרי קשה לנשים מתפקדות להיות שם. ישנן עוד הרבה נשים שסובלות מאלימות שנמצאות בבית שלהן ומתאימות להגיע למקלט. חייב להיות תמהיל של ייצוג מסוים. אנחנו מקבלות בזרועות פתוחות אבל זה לא יכול להיות משהו שמשפיע על כל הבית". מנהלת מקלט של ויצ"ו, אמרה כי "מופעלים עלינו לחצים לקבל כל אישה גם כשאנחנו חושבות שההתנהגות שלה עלולה לפגוע בנשים והילדים האחרים".

י"ור הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), אמרה לסיכום כי "המנהלות פה אומרות שהתעריף החדש לא מספיק ומגביר את סכנת הסגירה, בגלל הדרישות החדשות. שנים רבות המקלטים עשו עבודה 'על חשבונם', אפילו המכרזים יוצאים עם הוראה על גיוס משאבים. הגיע הזמן שהעמותות לא ירדפו כל הזמן אחרי גרוש ועוד גרוש. על המדינה לתת להם את התקציב הדרוש, בעיקר לאור העליה במקרי האלימות נגד נשים והעלייה במספר מקרי הרצח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!