דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / כ-30 סייעות בגני ילדים פוטרו אחרי שדרשו לשפר את תנאי העסקתן

הסייעות, שהועסקו בגני הילדים במדרשת בן גוריון, שבתו במהלך סכסוך עבודה עם המועצה האזורית רמת הנגב | בתגובה, שכרה המועצה עובדות קבלן שיפעילו את הגנים במקומן | ההסתדרות תובעת את המועצה, את ועד היישוב ואת ראש המועצה

תמונות משביתת סייעות הגנים במדרשת בן גוריון (צילום: ועד סייעות הגנים).
תמונות משביתת סייעות הגנים במדרשת בן גוריון (צילום: ועד סייעות הגנים).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-30 סייעות בגני הילדים ביישוב הקהילתי שבמדרשת בן גוריון, הסמוכה לשדה בוקר, פוטרו לאחר ששבתו במסגרת סכסוך עבודה על רקע מבוי סתום במו"מ לחתימת הסכם קיבוצי שייטיב את תנאיהן. על אף הבטחות ראש המועצה האזורית רמת הנגב, לתווך בסכסוך בין ועד היישוב לסייעות, שכרה המועצה חברה קבלנית שתפעיל את הגנים. לגננות המפוטרות הוצע לעבוד כעובדות קבלן בתנאים פחותים. בעקבות כך ההסתדרות תובעת את הוועד המקומי של היישוב, את המועצה האזורית ואת ראש המועצה ערן דורון באופן אישי על סך 200 אלף שקלים בגין פגיעה בהתארגנות.

הסייעות המפוטרות הן ברובן נשים מבוגרות תושבות דימונה, ירוחם ומצפה רמון ורבות מהן בעלות ותק של עשרות שנים. "עבדנו במועצה האזורית כעשר שנים. ב-2010 רמת הנגב החליטה שהיא מפריטה את נושא עובדי החינוך וכל יישוב יחזיק את עובדי החינוך שלו. אנחנו הועברנו למדרשת בן גוריון, כשהמעסיק ששילם לנו בפועל את המשכורת היה הוועד המקומי" אמרה לדבר ראשון  יו"ר הוועד אליזבת בן סלומון (49), "כשעברנו הבטיחו לנו שהוותק שלנו יעבור איתנו, שנמשיך לקבל גמול השתלמות עבור הלימודים שלנו ודברים נוספים. בפועל לא היה גמול השתלמות ולא גרירת ותק".

אליזבט בן סלומון (תמונה באדיבות המצולמת).
אליזבט בן סלומון (תמונה באדיבות המצולמת).

לדבריה, אחרי חמש שנים של בקשות להעלאת שכר שלא נענו, ולאחר שהתברר לסייעות כי בכוונת היישוב לעבור משיטת העסקה גלובלית להעסקה שעתית – החליטו להתאגד בהסתדרות באוגוסט 2015. "הם אמרו לנו מפורשות – 'תצאו מההסתדרות, ואנחנו נתגמל אתכן בהתאם'" אמרה בן סלומון.

חברת ועד נוספת, סיגל לוי (40), אמרה כי  "התעקשנו להישאר עם ההסתדרות, וסמכנו עליהם, נשארנו ולא יצאנו. הורידו אותנו גם בתפקיד – היינו מובילות כיתות והורידו אותנו לתפקידים אחרים". משמעות שינוי התפקיד הייתה גם פגיעה בשכרן של חברות הוועד, זאת בשעה שלטענת ההסתדרות, עובדות שלא היו מזוהות עם ועד העובדים תוגמלו בתנאים עודפים.

"הוליך אותנו שולל"

הסייעות הכריזו על סכסוך עבודה באוגוסט בשנה שעברה, ואף יצאו לשביתה, שהסתיימה לאחר שמנכ"ל המועצה דאז, ערן דורון, התחייב לגשר בין הצדדים ולהוביל לחתימת הסכם קיבוצי עד אוקטובר 2016. בפועל, נמשך המשא ומתן עד למרץ השנה – אז הודיע הוועד המקומי כי הוא מסרב באופן תקיף לדרישת העובדות למעמד קביעות לפי ותק.

הכרזה זו הובילה לסכסוך עבודה נוסף, והסייעות פתחו שנית בצעדים ארגוניים במהלך חודש מאי. לטענת ההסתדרות, פעל המעסיק – הלא הוא הוועד המקומי של היישוב הקהילתי – באמצעים לא חוקיים, על מנת לפגוע בשביתת הסייעות, בין היתר תוך שימוש בבנות שירות מהמדרשה הסמוכה (חברה ממשלתית) שיחליפו את העובדות השובתות, פרסום מודעות דרושים להחלפתן, שכירת עובדי קבלן ושימוש בהורי הילדים לביצוע תפקידיהן.

יו"ר הוועד, אליזבת בן סלומון: "אותי הורידו מ-32 ל-30 שקלים לשעה. למה? זה העונש שמקבלים אנשים שמתאגדים?"

גם הפעם התערב בשביתה ערן דורון, תושב המדרשה בעצמו שילדיו אף מתחנכים במסגרות הגנים, שנבחר בינתיים לראשות המועצה האזורית. בניסיון לגשר – לאחר שהוועד המקומי הודיע כי הוא מסיר מעצמו את האחריות על הגנים ביישוב – הודיע דורון כי המועצה תיקח את האחריות על עצמה, וביקש לפיכך לסיים את השביתה. העובדות נעתרו לבקשתו והשביתה הסתיימה. אלא שבהמשך אותו החודש הודיעה המועצה להסתדרות כי אין בכוונתה להעסיק את הסייעות בעצמה על פי חוקת העבודה, אלא להוציא את גני הילדים ביישוב למכרז במיקור חוץ. זאת, לטענת ההסתדרות, במטרה לבטל את ההתאגדות.

"הוא שיקר והוליך אותנו שולל במהלך השביתה" אמרה בן סלומון על דורון, בו היא תולה חלק ניכר מהאשמה במצבן הנוכחי. דרישתו של ארמונד לנקרי, יו"ר מרחב נגב מרכזי בהסתדרות, כי המועצה והוועד המקומי ייכנסו עם העובדות למשא ומתן, נענתה על ידי מנכ"לית המועצה אדוה לויד במכתב ובו תגובה מקוממת שכללה מילה אחת בלבד – "חבל". המועצה אף התנתה את העברת מסמכי המכרז לידי ההסתדרות בכך שתרכוש אותם בכסף, וגם לאחר שזו שילמה עבור המסמכים – הורתה לויד שלא להעביר לידי ההסתדרות את המסמכים. לטענת המועצה, ניסיון רכישת המסמכים נעשה ביום סגירת המכרז ואחרי סגירתו.

רשת "קיבוצון", המציגה עצמה כ"רשת חינוך מבית המחלקה לחינוך של התנועה הקיבוצית" (ראה פירוט בהמשך), זכתה לבסוף במכרז להפעלת החינוך ביישוב. בן סלומון ולוי טוענות כי האחראי מטעם הרשת הציע לסייעות, ובייחוד לאלו שהיו מעורבות בהתאגדות העובדים, תנאי העסקה פחותים אף מאלה שהיו להן במהלך עבודתן תלת ועד היישוב. "הוא הפך אותנו לשעתיות, בלי קרן השתלמות, הוריד לנו ביגוד, הוריד לנו כשני שקלים לשעה, הוריד ימי מחלה בתשלום" אמרה לוי והוסיפה כי "מתוך 28 בנות 15 חתמו, ולדעתי השאר כבר לא חותמות".

"אני הייתי הראשונה שפתחה את הגנים במדרשה בשנת 2000, עם ראש המועצה שמוליק ריפמן ז"ל, מאז אני כבר 17 שנים שם" הוסיפה בן סלומון, "21 שנים במקצוע, נורא אוהבת את הילדים, את המקום הזה – אבל לא בכל מחיר. קיבלנו יחס מאוד משפיל ופוגע. אני גרה בדימונה ועוזבת תאומות בנות ארבע, כל יום ב-6:40 והולכת לעבוד. ומה שמציעים לי עכשיו – זה לא שכר – פשוט מתעללים בנו. יש בנות שכן הבטיחו להן משכורות טובות, ויש כאלה שהורידו להן בערך השעה. אותי הורידו מ-32 ל-30 שקלים לשעה. למה? זה העונש שמקבלים אנשים שמתאגדים?". לדבריה, חלק מהסייעות קיבלו הצעות שכר טובות יותר, אולם מובילות ההתארגנות, ואלו שהיו יותר מזוהות עימה, קיבלו הצעות מפלות.

 "הם אמרו לנו מפורשות – 'תצאו מההסתדרות, ואנחנו נתגמל אתכן בהתאם'" אמרה בן סלומון

ההסתדרות עתרה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בדרישה למנוע את פיטורי העובדות ואת כניסת רשת קיבוצון ליישוב, אולם סעדים אלה נדחו הן בבית הדין האזורי והן בארצי. בתי הדין הבהירו כי השיקולים הכלכליים שהציג הוועד המקומי להפסיק את פעולת הגנים, נוכח הדרישות במשא ומתן, הן לגיטימיות, וכי ההסתדרות לא הרימה את הנטל להוכיח כי יש מקום למתן צו האוכף את העסקת העובדות ישירות בוועד המקומי. עוד הדגיש בית הדין כי המועצה דאגה לכך שרשת קיבוצון תקלוט ותעסיק את העובדות הקיימות. עם זאת בכוונת ההסתדרות להוסיף ולנהל את ההליך העיקרי בתיק – תביעת פיצוי כספי בסך 200 אלף שקלים בגין פגיעה בהתארגנות ובזכות השביתה כנגד הוועד המקומי, המועצה והעומד בראשה.

במרץ השנה פסק בית הדין האזורי לעבודה כי רמי לוי, בעל רשת הסופרמרקטים הגדולה, ישלם פיצוי בסך מיליון וחצי שקלים כיוון שסגר את חברת הפצת הירקות ביכורי השקמה שהיתה בבעלותו ומיזג פעילותה עם פעילות שיווק השקמה הגדולה, במטרה לשמוט את הקרקע מתחת להתארגנות עובדיו. על אף שבית המשפט לא מנע את סגירת ביכורי השקמה הוא קבע בדיעבד כי תכלית הסגירה היתה פגיעה בזכות ההתארגנות של העובדים ולפיכך קבע את הפיצויים הגבוהים. ניתן לזהות קווי דימיון בין שני התיקים.

סיגל לוי (תמונה באדיבות המצולמת).
סיגל לוי (תמונה באדיבות המצולמת).

תגובות: "המועצה פעלה לטובת הסייעות"

"המועצה עומדת בכל התחייבויותיה ופעלה לטובת הסייעות. מי שחרב את מקום עבודתן זו ההסתדרות שחרבה, הרסה וגזלה לסייעות את מקום עבודתן" הגיב ראש המועצה ערן דורון להאשמות כלפיו וכלפי המועצה. "במשך שנה הוועד המקומי והמועצה ניסו להגיע לפשרה עם ההסתדרות, מתוקף זה שרצו לתת להן תנאים יותר טובים. אבל ההסתדרות לא היתה מוכנה לשום מהלך ועניין אותם רק לצבור עוד כוח על חשבון אותן סייעות. בסופו של דבר הוועד המקומי החליט שהוא לא מוכן יותר להתעסק עם זה בתנאים שההסתדרות ניסתה לעשות, ובית המשפט פסק כנגד ההסתדרות. מכיוון שאני לא מומחה בתחום הגיל הרך, לקחתי את הגורם המקצועי הכי מומחה בנושא, שעמד בכל הקריטריונים והתנאים שהצבנו". עוד הדגיש דורון כי המועצה לקחה על עצמה באופן תקדימי לשלם לעובדות חלק מימי השביתה.

ערן דורון: "במשך שנה הוועד המקומי והמועצה ניסו להגיע לפשרה עם ההסתדרות, מתוקף זה שרצו לתת להן תנאים יותר טובים"

"מדובר באוסף של שקרים" אמר ל'דבר ראשון' דובי רול, יו"ר הוועד המקומי של מדרשת בן גוריון והדגיש כי חברי הוועד פועלים בהתנדבות מלאה. כמו כן איחל רול לעובדות בהצלחה בעבודתן אצל המפעיל החדש.

באשר לטענה כי מובילות ההתארגנות הופלו בחוזי ההעסקה שהוצעו להן על ידי רשת קיבוצון, טרם נמסרה תגובה מהרשת.

לוגו רשת "קיבוצון" (צילום: מתוך פייסבוק)
לוגו רשת "קיבוצון" (צילום: מתוך פייסבוק)

בתנועה הקיבוצית ביקשו להבהיר כי מזה כשנה אין לתנועה קשר לרשת "קיבוצון". בדיקת "דבר ראשון" העלתה כי בעלי החברה הם עדי אמזלג, המשמש גם כמנכ"ל הרשת. עם זאת, בפרסומיה מתגאה החברה בהיותה "רשת חינוך מבית המחלקה לחינוך של התנועה הקיבוצית", והסמליל שלה מכיל בתוכו את סמליל התנועה הקיבוצית יחד עם הכיתוב "התנועה הקיבוצית – מחלקת החינוך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!