דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט ופלילים

טרור / כתב אישום נגד תושב אום אל-פחם שסייע למבצעי הפיגוע בהר הבית

אמג'ד בן מחמד ג'בארין, בן 34, מואשם, בין היתר, בסיוע לתכנון הפיגוע, הסלקת כלי הנשק במסגד, ובהסעתם של שלושת המחבלים לאוטובוס שהוביל אותם לירושלים | כתב האיום מייחס לו עבירות של סיוע לרצח, סיוע לחבלה של ממש, שיבוש הליכי חקירה וקשירת קשר

פיגוע בשטח הר הבית (צילום: דוברות המשטרה ירושלים)
פיגוע בשטח הר הבית (צילום: דוברות המשטרה ירושלים)

פרקליטות מחוז  חיפה הגישה הבוקר (חמישי), לבית המשפט המחוזי בעיר,  כתב אישום נגד אמג'ד בן מחמד ג'בארין, בן 34 מאום אל פחם בגין סיוע למבצעי הפיגוע בהר הבית בחודש שעבר, במהלכו נהרגו השוטרים רס"מ האיל סתאוי ורס"מ כמיל שנאן.  לג'אברין מיוחסות עבירות של סיוע לרצח, סיוע לחבלה של ממש, פעולה בנשק, שיבוש הליכי חקירה וקשירת קשר.

רס"מ האיל סתאוי (מימין) ורס״מ כמיל שנאן, שוטרי משטרת ישראל אשר נרצחו בפיגוע הטרור שאירע הבוקר (תמונות באדיבות דוברות המשטרה).
רס"מ האיל סתאוי (מימין) ורס״מ כמיל שנאן, שוטרי משטרת ישראל אשר נרצחו בפיגוע הטרור שאירע הבוקר (תמונות באדיבות דוברות המשטרה).

לטענת הפרקליטות, ג'אברין, קרוב משפחה של אחד ומכרם של שניים ממבצעי הפיגוע, היה מודע לתוכנית הפיגוע של המחבלים כבר בשלבים המוקדמים שלה. מטענות כתב האיום עולה כי עוד במהלך חג הרמדאן, שחל השנה בין ה-26 במאי ל-24 ביוני, שוחחו מחמד, חאמד ומפדי- המחבלים , בנוכחות הנאשם, על כוונתם לבצע פיגוע ירי בו יירצחו בני אדם. עוד עלה מחקירתו כי ראה את כלי הנשק בהם השתמשו, הסיע אותם לאימוני ירי ואף נסע עמם לסיור מקדים בו בחנו את מיקומי מצלמות האבטחה. בשלב מסוים בזמן תכנון הפיגוע הוצע לו לבצע יחד עם המחבלים את הפיגוע – אך הוא סירב.

עוד על פי כתב האישום, הסיע ג'אברין את המחבלים לנקודת ההסעה באום אל פחם, כשהוא יודע כי הם יוצאים לבצע את הפיגוע וכשהם חמושים בכלי הנשק ששימשו אותם בביצועו. לפני שיצאו לדרכם, מסרו לו המחבלים את חפציהם האישיים וביקשו שיחזיר אותם לבני משפחותיהם. לאחר הפיגוע, החביא ג'אברין את החפצים האישיים במקום מסתור, ובהמשך אף קשר קשר עם אחר להעלים את ה-DVR  של מצלמות האבטחה במסגד אלמלסה, באום אל פאחם, בו נהג להיפגש עם המחבלים, וכן מחק את מספרי הטלפון שלהם ממכשיר הטלפון הסלולרי שלו, כל זאת במטרה להעלים ראיות ולהסתיר את קשריו למחבלים.

המופתי של ירושלים ממוחמד חוסיין בזירת הפיגוע בהר הבית(צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
המופתי של ירושלים ממוחמד חוסיין בזירת הפיגוע בהר הבית(צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

המחבלים מוחמד אחמד מוחמד ג'בארין בן ה-29, מוחמד חאמד עבד אל-לטיף ג'בארין בן ה-19 ומוחמד אחמד מפדל ג'בארין בן ה-19, רצחו את שני השוטרים במתחם הר הבית. סייען הכניס עבורם את הנשק למסגד אל-אקצה, והם הגיחו מכיוון שער האריות וירו למוות בשני השוטרים, שהיו עם הגב אליהם. כוחות שהיו באזור הוקפצו לזירת האירוע וחיסלו את המחבלים.

בתיעוד שהופץ כמה ימים לאחר הפיגוע, נראים השלושה נכנסים דרך שער הפרחים ונפגשים עם סייען נוסף. הם מקבלים רובי קרל גוסטב – שמיוצרים לרוב במחרטות פלסטיניות בשטחים – ואקדח, ומחביאים את כולם מתחת לבגדיהם כשהם בשירותים. בשעת ערב מאוחרת הם יוצאים ממסגד אל-אקצא ונשארים במתחם, בעוד הסייען עוזב את המקום. הם מעבירים את הלילה בהר הבית, ובבוקר הם לוקחים את כלי הנשק ופותחים באש, מעשה שבהמשך יביא לסגירת הר הבית למתפללים באופן חריג, להצבת מגנומטרים בכניסה אליו ולמתיחות שיא באזור.

אקדח ורובה מזירת הפיגוע סמוך לשער האריות (צילום: דוברות מד"א).
אקדח ורובה מזירת הפיגוע סמוך לשער האריות (צילום: דוברות מד"א).

בסרטון אחר שהופץ זמן מה לאחר הפיגוע על ידי המשטרה נראים שניים מהמחבלים מגיחים באזור שער האריות אל אחת המנהרות, ויורים למוות בשוטרים מאחור סמוך למסגד אל-אקצא. מהמשטרה נמסר אז כי "המחבלים ניצלו את השימוש במתחם הקדוש ואת ההקלות שניתנות בו על מנת לאפשר את חופש הדת והפולחן בשטח הר הבית". על גופותיהם של המחבלים נמצאו שני רובי קרל גוסטב ואקדח. שוטר נוסף נפצע באירוע באורח קל, ופרמדיק מד"א, שטיפל בפצועים תחת אש ונפגע קל מנתז ירי ברגלו, טופל במקום.

חקירת שב"כ העלתה כי חוליית הטרור היא תולדה של התארגנות מקומית שהתגבשה במסגד "אלמלסאא" באום אל-פחם, שבו שימש אחד הרוצחים, מוחמד אחמד מוחמד ג'בארין, אחראי ניקיון ומואזין המסגד.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!