דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוף הורים

כלכלה וחברה / תשלומי הורים: לאחר 25 שנים של דיונים, ההורים קוראים לחרם

'פורום ועדי ההורים היישובים' קרא להורים שלא לשלם את תשלומי ההורים בשנה הקרובה | הפורום טוען כי הדיונים בשנה האחרונה "נמרחו" | יעקב מרגי (ש"ס) יו"ר ועדת החינוך: למרות ההבטחות, תקציב משרד החינוך לא ערוך לביטול התשלומים

ילדים בטיול שנתי עם הורה מלווה, ארכיון (צילום: shutterstock).
ילדים בטיול שנתי עם הורה מלווה, ארכיון (צילום: shutterstock).
דוד טברסקי

ביום שישי האחרון קראה הנהגת 'פורום ועדיי ההורים היישובים' להורי ילדי ישראל שלא לשלם את תשלומי ההורים, וזאת בעקבות החלטת ועדת החינוך של הכנסת לפני שבועיים. ההחלטה אישרה את תשלומי ההורים, למרות ההבטחה שניתנה לארגוני ההורים, על כך שהתשלומים יבוטלו במהלך השנה בעקבות מחאת הורים בקיץ שעבר.

"אנו נמצאים אחרי שנה של שיחות, מגעים, מריחות ושום תזוזה בנושא. לאחר התחבטויות רבות, באחריות מלאה והבנה שבאמת מיצינו את כל ערוצי ההידברות, אנו נאלצים לקרוא להורים שלא לשלם את התשלומים לשנה"ל הקרובה", הכריז הפורום, והדגיש שהמאבק יימשך עד ביטולם המוחלט של התשלומים. "אנו טוענים (בגיבוי ועדות שהוקמו ע"י משרד החינוך, ועדת החינוך של הכנסת וממשלת ישראל) כי מס תשלומי ההורים הנו מס רגרסיבי המשולם מה"נטו" שלנו, פוגע ומגדיל פערים באוכלוסיית המדינה", הדגישו בפורום. תשלומי ביטוח התאונות האישיות, השאלת הספרים, תל"ן ומגמות בתיכונים, מוחרגים מהחרם של הפורום.

תלמידים ביום האחרון ללימודים. צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90
תלמידים ביום האחרון ללימודים. צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90

מבחינת הפורום, עד שלא יוסדר העניין עוד השנה ההורים לא יתנו לטיולים ואירועי התרבות לקרות, "קשה יהיה לממשלת ישראל לראות שהטיולים לא יצאו בשנת ה-70 למדינה, אבל אנחנו מבקשים לתקן פה עוול בן 25 שנה שנידון באינספור ועדות שהחליטו פה אחד שמדובר בתוכניות החובה של תוכנית הלימודים וההורים לא צריכים לשלם אותם". ביום שישי, הגיב יעקב מרגי (ש"ס), יו"ר ועדת החינוך, לקריאת ההורים וביקש מהם לחזור בהם ולהמשיך בהדברות, "אני חושב שהתחייבות השר להביא את זה לדיוני התקציב הקרוב צריכה לספק אתכם להיכנס עמו להדברות, זה לא אחראי, זה לא רציני וגם לא הוגן כלפי המערכת." גם אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, הצטרף לקריאה להורים שלחדול מהמהלך, "מערכת החינוך אינה יכולה לפעול ללא תוספת משאבים המבוססים על תשלומי הורים", וקרא להורים לחזור לשולחן משא ומתן.

גיא יארניצקי, יו"ר הנהגת ההורים העירונית יבנה וחבר הנהלת פורום ועדי ההורים היישוביים (תמונה באדיבות המצולם)
גיא יארניצקי, יו"ר הנהגת ההורים העירונית יבנה וחבר הנהלת פורום ועדי ההורים היישוביים (תמונה באדיבות המצולם)

"לאחר האיום בשנה האחרונה, פתאום נזכרו בנו…ואמרו נכון, מדברים על הנושא כבר 25 שנה וההורים לא היו מעורבים בנושא הזה, אמרו שתקום ועדה בראש ח"כ יעקב מרגי שישבו במשותף משרד האוצר, החינוך ההורים וארגונים  נוספים שיביאו למהלך של הצעת חוק קואלציונית לביטול התשלומים" אמר ל'דבר ראשון' גיא יארניצקי, יו"ר הנהגת ההורים העירונית יבנה, וחבר הנהלת פורום ועדי ההורים היישוביים. "אנחנו מבינים את המשמעות של מהלך כזה, שמשפיע באופן קיצוני על מספר של גורמים במשק, מלבד הפגיעה הישירה בילדים שלנו שלא יצאו לטיולים. מדובר בפגיעה במוסדות תרבות, החברה להגנת הטבע, אכסניות ,מסיעים וכו'. הבנו שחייבים לנסות למצות כל שלב לפני שיוצאים למהלך כזה והסכמנו להקפיא את האיומים".

יארניצקי מספר שבמהלך השנה האחרונה התקיימו ישיבות אינטנסיביות בנושא, למרות תחושה שמדובר במריחה של המשרד, "הבטחנו לשבת שנה ולהקשיב למה שיש למשרדים הממשלתיים להציע, אבל לא הגענו לשום דבר של תכלס". ע"פ יארניצקי ח"כ מרגי גיבש הצעת חוק קואליציונית בנוגע לביטול תשלומי הורים, אך היא נפלה בוועדת השרים לחקיקה, "הכיוון של מרגי היה ללכת על העמדה של ועדת לנגרמן מלפני 25 שנה, על כך שהחוק יהיה רגרסיבי במקום איך שזה קורה היום, שהמס יורד פר ילד בלי התחשבות במצב הכלכלי השל ההורים. משפחה עם הכנסה של 30 אלף שקלים משלמת בדיוק את אותו הסכום כמו משפחה עם הכנסה של 6,000 שקלים". ועדת לנגרמן החליטה עוד בשנת 1992 על כך שהתשלומים הנוספים לבתי הספר, שהיום משולמים ע"י ההורים, יועברו לביטוח הלאומי. ע"פ סיקור של גיל גרטל בשיחה מקומית אפשר לראות איך משנת 1999 כל יו"ר ועדת חינוך דיבר בגנות תשלומי ההורים, והבטיח לפעול בנושא.

חבר הכנסת יעקב מרגי (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
חבר הכנסת יעקב מרגי (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

"בעת הזאת לא ניתן למצוא לכך מענה תקציבי", טען מרגי לפני שבועיים לאחר אישור התשלומים. "אין ספק שתשלומי ההורים צריכים להיעלם מהעולם. אט אט השתרשו תשלומי הורים שונים ומשונים והשתלטו על כיסי ההורים. תשלומי התל"ן, הם שוד לאור היום בחסות המדינה. במושב החורף של הכנסת נביא לכך שמוסד שירצה לגבות תל"ן יצטרך לעבור מסלול בקרה ופיקוח, שייבחן אם יש בכלל עילה לכך. לא אוותר. אהיה אגרסיבי וההפקרות תיפסק".

לטענת מרגי, הוא כלל לא רצה להצביע בעד תשלומי ההורים, אך הצביע בעד בגלל המשמעת הקואליציונית. "הסוגייה הזו טופלה על ידי בצורה מאוד מאסיבית בשנתיים האחרונות", אמר השר ל'דבר ראשון', והאשים את משרדי החינוך והאוצר בכך שלא התכוונו לקיים את ההבטחה בפועל, "בשנה האחרונה אמרנו שלא יאושרו תשלומי ההורים והמערכת נכנסה לפאניקה ועל כן התכנס השולחן העגול. אבל אנחנו ישבנו וראינו את ספר התקציב וראינו שמשרד החינוך לא נערך בכלל לכך שיבוטלו התשלומים, אז אומרים דבר אחד, אבל זה לא בא לידי ביטוי בתקציב. אי אפשר לספר סיפורים שמתכננים להפסיק את תשלומי ההורים כשזה לא בא לידי ביטוי". מרגי טוען, כי שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי), התחייב בפניו שבדיוני התקציבי 2018-2019 הנושא ידובר. גם מנכ"ל המשרד החינוך, שמואל אבואב נתן את הבטחתו, והבטחות אלו הביאו את מרגי לאשר את תשלומי ההורים.

"מדובר בכ-1.54 מילארד שקלים. ועדת לנגרמן, שעל שולחן משרד החינוך כבר 25 שנים, אומרת בתמצות להעלות את מס ההכנסה או מס הביטוח הלאומי ב-4 פרומיל, שזה פחות מחצי אחוז, שנדרשים לסדר את המערכת לחלוטין. הדבר יאפשר להורים להפסיק לשלם כל שנה מחדש סכומים חדשים, וגם שבית הספר יפסיק לתפקד בתור גובה כספים. תפקידו של בית הספר זה לתת שירות פדגוגי, נקודה", אמר זאב גולדבלט, מפורום ועדי ההורים, בשנה שעברה ל'דבר ראשון'. "משפחות מעוטות יכולת לא משלמות ביטוח לאומי בכלל אז אין להן כל תוספות, ומשפחות שמשלמות ביטוח לאומי אז מדובר בתוספת תשלום של בין 20 לגג 70 שקלים למשפחה. מדובר במספרים מגוחכים אל מול מה שקורה היום, ואנחנו מוכנים לחלוטין להסדר כזה. אמרנו גם שאין לנו בעיה שימצאו מקור תקציבי אחר או יביאו ממקום אחר, המקור התקציבי פחות חשוב כאן, העיקר שהתשלומים יבוטלו"

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!