דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'נט יילן

כלכלה עולמית / חשש מטראמפ: הנגידה יילן מזהירה כי לקחי משבר 2008 נשכחו

כינוס הבנקים המרכזיים של ארה"ב בג'קסון הול אירח את נגידת הבנק הפדרלי של ארה"ב, ג'נט יילן, ונגיד הבנק האירופי המרכזי מריו דראגי | שניהם הזהירו: החלשת הרגולציה שמוביל טראמפ עלולה להיות הרת אסון

יו"ר הפדרל רזרב ג'נט יילן משוחחת עם ראש הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי (מימין) ועם נגיד הבנק המרכזי של יפן הרוהיקו קורודה במהלך וועידת ג'קסון הול (AP Photo/Martin Crutsinger)
יו"ר הפדרל רזרב ג'נט יילן משוחחת עם ראש הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי (מימין) ועם נגיד הבנק המרכזי של יפן הרוהיקו קורודה במהלך וועידת ג'קסון הול (AP Photo/Martin Crutsinger)
יונתן קירשנבאום

אתמול (שבת) הסתיימה ועידת המדיניות המוניטרית האמריקאית בג'קסון הול, ווייומינג. הוועידה אירחה את ראשי המדיניות המוניטרית בארה"ב, נגידי בנקים מרכזיים מרחבי העולם, כשביניהם מריו דראגי, נגיד ה-ECB האירופי.

משקיעים ובנקאים נשאו עיניים לנאומיהם של דראגי וג'נט יילן, נגידת בנק הפדרלי של ארה"ב, בציפייה לרמזים בנוגע להיקף ומקצב הצמצום המתוכנן בהרחבה הכמותית, ולגבי המשך הצמצום במדיניות המוניטרית. יילן סירבה לרמוז לגבי הצעדים הבאים של הפד, אך תקפה בנאומה את ניסיונו של טראמפ לבטל את הרגולציה על המגזר הפיננסי, רגולציה שיצר ממשלו של אובמה בעקבות המשבר הכלכלי של 2008.

פועלים מקשיבים לנאום של טראמפ באוהיו, יוני 2017 (AP Photo/Andrew Harnik).
פועלים מקשיבים לנאום של טראמפ באוהיו, יוני 2017 (AP Photo/Andrew Harnik).

יילן תמשיך?

יילן הזהירה לגבי הסכנות הטמונות בביטול חוקי הרגולציה, ואמרה כי היא חוששת מכך שלקחי המשבר האחרון "מתחילים להישכח". יילן הוסיפה כי "המחקר מראה כי הרפורמות שהונהגו הגבירו באופן משמעותי את בטיחותה של המערכת הפיננסית, מבלי לפגוע בזמינות האשראי". יילן התייחסה לניסיונותיה של המפלגה הרפובליקנית לבטל חלקים מחוק "דוד-פרנק", המכיל הגבלות על יכולתם של גופים פיננסיים לבצע השקעות המסכנות את יציבות המשק.

יילן עתידה לסיים את הקדנציה שלה בפברואר הקרוב, וטראמפ יצטרך לשקול את מינויה מחדש או למנות נגיד חדש תחתיה. לא יהיה מופרך להניח שהנשיא יבחר שלא למנות את יילן מחדש בעקבות התנגדותה לביטול הרגולציה, ומינוי מספר פקידים בכירים התומכים במדיניות הקלת הפיקוח תעיד על כך.

עם זאת, הזהירה יילן כי השילוב בין הריבית הנמוכה לבין הקלה ברגולציה על המגזר הפיננסי עשוי להוביל למשבר פיננסי חדש. במידה ולקחי המשבר האחרון לא יזכרו, והרגולציה אכן תבוטל, הזהירה הנגידה, קיימת סבירות לתרחיש דומה למשבר של 2008, מכיוון שכיום מדיניות הריבית נותרת נמוכה והאשראי נשאר זול. כאשר המגזר הפיננסי מסוגל ללוות הון במחיר נמוך ולהשקיעו באפיקים רווחיים אך מסוכנים, עולה הסבירות לקריסה.

דראגי: הרגולציה איפשרה לנו להחזיק מעמד בזמן של ריבית נמוכה

גם דראגי ביקר בנאומו את מדיניותו הכלכלית של טראמפ. הנגיד האירופי הזהיר את טראמפ שלא לפגוע ברגולציה על וול-סטריט, ולא לפגוע בסחר החופשי העולמי. זאת למול הבטחותיו של טראמפ לאמץ מדיניות כלכלית מסתגרת, אשר נוטה להגביל את פתיחותם של גבולות ארה"ב.

דראגי הסביר כי בשנים שלפני המשבר הכלכלי האחרון הונהגו ריביות נמוכות ו"פורקו באופן שיטתי" חוקי הפיקוח על המגזר הפיננסי. הוא הסביר כי "המערכת הרגולטיבית החזקה שיש לנו כעת איפשרה לכלכלות שלנו להחזיק מעמד בתקופה של ריבית נמוכה ללא תופעות לוואי משמעותיות על היציבות הפיננסית. דבר זה היה קריטי בכדי לאפשר את עידוד הביקוש והאינפלציה ברחבי העולם".

עם זאת, גם דראגי חשף מעט מאוד פרטים בנודע לתוכניותיו של ה-ECB לצמצום היקפי ההרחבה הכמותית. דראגי ניסה להרגיע את המשקיעים, ואמר כי הבנק לא יבטל בבת אחת את רכישת האג"ח, אלא שלאורך החודשים הקרובים  יעשו צעדים הדרגתיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!